Värmepumpar
Ekand: Måste tillägga att jag vet först om ett par år om den är bra. Payoff tiden är kort iallafall.
Lars_52: Den är säkert jättetyst, 35-40dB på 6 meter enligt Nibe själva.
smurfen72: Hur mycket det låter beror till stor del i hur mycket man ventilerar samt naturligtvis hur systemet är byggt men helt ljudlöst kan ett vent system inte bli om det ska ventilera någorlunda normenligt. Det är viktigare att ett Ftx system är rätt byggt för man störs normalt mera av ljud i till luften än om det låter från frånluften. Det ska inte behöva låta mera från en flvp än ett
smurfen72: Om vp jobbar enligt flytande kondensering då (tillverkar) vp så varmt vatten som huset behöver för tillfället utan att sänka tempen med nån typ av shunt. Vid fast kondensering så jobbar vp alltid inom samma temperaturer tex start 45 grader stopp 50 grader och sen shuntas vattnet till rätt radiator temp. Man använder oftast flytande kondensering i dag för vp går billigare och det
Peter2400: Väggstativ röstar jag på, vi har vår monterad på betonghålsten och det blir inga störande ljud eller vibrationer [bild]
smurfen72: Skulle välja bergvärme det kommer att ge lägre förbrukning samt att om 15 år när du ev ska byta vp så finns borrhålet kvar och livslängden bör vara längre på en bergvärme pump än en frånluftare.
D09: Skruvade på den och det kom mycket vatten.... Skruvade åt andra hållet och det verkar ha slutat :) peppa peppa ;)
elmont: Lämpligen kommer det ut på ca 2 meter vid sidan av pumpen så att du kan sätta dit arbetsbrytaren, där ansluter du lämpligen anslutningsledningen (gummikabel) .
elvedin: kan det vara så att när jag kör på pellets den går upp för det
elmont: "normal" hushållsel brukar beräknas från 5000 till 15000 kWh så det beror välldigt mycket på vem som bor i huset. Att förbrukningen inte blir märkbart lägre genom åren beror till stor del på att vi skaffar oss allt mer som drivs av el. Att vi sedan sätter i några lågenergilampor spelar mindre roll då elförbrukningen normalt är en mindre del av elförbrukningen. Sedan till hur
vectrex: Visst, jag tolkade kanske fel, när du menar värmen på utedelen så trodde jag du menade lufttemperaturen direkt efter förångaren. Sen blir ju naturligtvis kompressorn varm och tillför en del energi. Det jag menade var att lufttemperaturen visst kan vara kallare efter förångaren än före utan att man för den skull har ett COP som överstiger 1.
vectrex: Damm som fastnat i värmeväxlarpaketet under värmedrift vintertid blir fuktigt av kondensvatten när du kör avfuktning/kyla sommartid, detta i sin tur möglar. Åtgärd, gör rent värmeväxlarpaketet, finns särskilda rengöringsmedel på sprayflaskor att köpa. Q-Effect är ett sådant medel. Eller så köper man in hela tjänsten av en värmepumpsfirma!
bjolo360: Hej Håller på att bygga hus och kommer snart komma fram till frånluftsvärmepumpen som nog är den jag har minst koll på (man kan inte ha koll på allt) och funderar kring rördragningen . Jag kommer med största sannolikhet att köra med Nibe f750 Hursom, upp ur plattan kommer det nu en bunt rör från värmeslingorna som strax ska få ett uponor kopplingsskåp över sig, dessa kommer upp i
dykis: Ska plocka ner en AC men innomhusdel och utomhusdel. Saknar manual till denna Fedders EHFE1096B och EHFC1096B, någon som vet vart jag kan hitta manual eller hur man går tillväga.
elvedin: kan nog vara så att jag har vattenslinga. uppskattar dina svar bra med folk som kan sin grej, hoppas jag lär mig snart endel inom värme. om du har några fler lösningar eller tips så säg gärna.
elvedin: jo visst har du rätt stäng av den och kör bara varmvatten till duch etc.
Anonymiserad 137805: det blir nog lite svårt att vakumsuga då alla delar redan är förfyllda med köldmedia
Anonymiserad 137805: funkar den kan man ju göra en pumpdown annars skall man ju evakuera systemet innan isärkoppling för att inte släpa ut köldmedia i atmosfären
vanpire: Intrimning ingick inte heller i mtt pris (fast kanske skulle dom ha gjort det iaf?). Däremot ingick bortforsling av min gamla pump.
Jugend: TS du verkar ha tänkt på allt. :thumbup: Riktigt bra genomförd undersökning inför bytet. Smurfen - kanske överdrivet av mig att skriva högtempererat system. Men det blir klart sämre effekt om du har behov av att köra ut högre temperatur.
Farmor Risberg: Tack Oldboy! Då vet jag ungefär vad jag kan vänta mig. Kammaren, som för övrigt är det varmaste rummet i huset tack vare det nylagda golvet, värms av täljstenskaminen. Vedspisen i köket puttrar för jämnan. Hallen var iskall i vintras, för att inte tala om "badrummet" som höll utomhustemperatur. Ställer jag lvp på 20 grader så kan jag nog räkna med 17 grader i kök och badrum. Det
prototypen: Att trycket går upp och ner tyder på att expansionskärlet inte fungerar som det ska
smurfen72: [citat] Brukar vara svårt att få hjälp med inkoppling om inte firman får sälja grejerna antar dom tjänar för lite på timpengen.
smurfen72: Flvp ger för låg effekt för att det ska funka bra i ett äldre hus men det kostar gissningsvis ca 50000 kr mindre än bergvärme om du går på en kraftigare flvp typ Nibe 750 för själva rörjobbet sen till kommer ju ev en hel del vent dragning.
SwiftD: Hos oss så plöjde de ner kabeln där småträd, buskar och allmän sly fanns så det ser idag ut som en åker med massa rötter uppstickande. Men plogar man ner det i gräsmatta så lär det bli enklare att återställa om man kör en stor trumma över marken. Regn och tyngdlagen gör ju sitt med tiden också. Men åverkan kommer det helt klart att bli...
smurfen72: Kom ihåg att du måste lägga dubbla slingor så du inte lägger 800 meter i en enkel slinga det blir för stort tryckfall då.
glinton: Kul att kunna vara till hjälp. Hoppas det löser sig