Nä förstår att det finns vissa som kanske inte vill/orkar ta tag i det eller har så pass mkt okunskap att man väljer att få hjälp. Kanon för dem, men att de händiga som klarar av rätt mkt känns detta som en rätt onödig utgift.

Självklart vill jag ha min fläkt långlivad, men att den kommer att fungera bättre efter att en service kille har dammsugit ur den vete sjutton. Däremot kanske de kan höra om det behöver bytas kullager mm, men det lär man nog höra själv om det rasslar...

Nu var det väl så att servicekillen inte byter sådant för denna peng utan att det tillkommer. Då tar jag hellre ut dem när det trasslar.

Tyvärr är det så att det i de allra flesta fall är lagren i fläktmotorn som går och reperatören byter inte dom utan skiftar ut motorn. Denna kostar väl i runda slängar en tusenlapp plus montering. Man kan dock själv byta lagerna men det är lite "pilligt" och man ska ha lite tur med eftersom motorn är ihoplimmad och det är inte alltid man lyckas få isär den utan att den går sönder. Lyckas man få isär den ska tre kablar lödas loss och detska vara keramiska lager som finns att köpa för en billig peng.:thumbup:

Glömde att säga att det inte börjar "rassla" så där med detsamma utan det börjar med ett konstigt vinande ljud, sen tar det lång tid innan den rasar. Det är fråga om hur stort tålamod man har med vinandet som hela tiden blir högre o högre.:rolleyes:

Men visst är det väl då värt att byta motor kanske när det väl sker. En tusing för den är ju överkomligt. Hur är det med resten av systemet. Måste det trycktestas och kollas osv?

Våra AC kompressorer brukar bete sig precis sådär med konstigt ljud som blir högre och högre och sen nyper dem.

Nej man trycktestar inte utan man bara läcksöker. Tidigare trycktestade man men med den nackdelen att varje gång man kopplade av manometerstället så tappade man köldmedie. Man trycktestar bara vid istallationen och då med kvävgas,sen ska det vara tätt, om det gjorts riktigt. Det är ju ett helt slutet system precis som ditt kylskåp men med skillnaden att det finns fyra skruvflänskopplingar som kan läcka, två inne o två ute. Se bara till att den är så ren från damm som möjligt och se till at det inte samlas en massa löv o annat skräp i ute delen, man kan behöva borsta av lamellerna från ärg när maskinen blir äldre då ärgen isolerar.

• Gilla
ZeroX66
  • Laddar…
Tack för all info så att man kan ta ett bra beslut. Blir att rengöra när det blir lite varmare :)

hahalj
Kennethihbg skrev:
Man kan dock själv byta lagerna men det är lite "pilligt" och man ska ha lite tur med eftersom motorn är ihoplimmad och det är inte alltid man lyckas få isär den utan att den går sönder. Lyckas man få isär den ska tre kablar lödas loss och detska vara keramiska lager som finns att köpa för en billig peng.:thumbup:
Det finns också de som återvinner fläktmotorer, byter lager på dem och säljer dem som bättre begagnade till mindre än halva priset mot en ny om man lämnar sin trasiga i retur. Kan vara lite pilligt som sagt, men är man inte rädd för det så går det absolut om man är händig. Går att hitta t.ex. på Blocket.

Är det lagret i motstående ända som är slut så är det oftast enklare att byta, tog kanske 15 minuter på min f.d. Toshiba, säkert lika lätt på Panasonic. Räknar mig själv som normalhändig...

• Gilla
ZeroX66
  • Laddar…
Kanon. Värdefull info ...

P
en fläktmotor kan kosta lite olika beroende på modell från några hundringar till lika många tusenlappar
lika dant med byte av motor snabbt och lätt till 1,5h.
flera tillverkare har förlängd garranti /goodwill på dessa motorer. annars är det hemförsäkringen som gäller.
oljuden beror uteslutande på elektrisk korrosion i lagren, motverkas med motorer som har keramiska lager.
går att byta lager själv (608ZZ) finns keramiska dito på Biltema fast de har lite oljud från början, "riktiga ZZ608CB är hyfsat dyra. med tanke på svårihetsgraden är det bekvämare att byta hela motorn.

när det sen gäller servicen på pumpen finns här nog en del lycksökare i branchen.
det finns de som tar halva detta priset och omsorgsfullt rengör innedelen från såväl damm som, vilket är viktigare, beläggningar på kondensorn. även detta kan man göra själv med adekvata kemer eller ångtvätt.
härvid brukar man uppleva en prestanda förbättring av pumpen.
det som inte lika vanligt att gemene man gör men den seriösa teknikern är att mäta prestandan på anläggningen med hjälp av manometerställ och termometrar. för att upptäcka avvikelser.

• Gilla
ZeroX66
  • Laddar…
Alla gör det inte lika bra själva. En del blåser inte bara bort damm samt rengör och tar ca 1500 kr för det. En del mäter upp effektförbrukming, arbetstemperatur, läcksökning, rengöring av turbinfläkt,smörjer vissa delar, kontroll av fästanordning,rätt lutning på uteagregat, byte av filter a 300:- och ev något mer som jag glömt slutsumma 1860 kr. Min servicekille tyckte det var onödigt med en service inom tre år om det inte krävdes för en garanti vilket jag tyckte var ett seriöst svar. Så han kom till 4.e året istället. Även inom branschen vet man att det är svårt att få folk att vilja ta service. En pump håller i snitt mellan 7-10 år enligt enkät i värmepumpsforum. Om vi som ser över våra pumpar får dem att hålla längre delen får vi se. och vi kan då tjäna 1000 tals kr på det,

• Gilla
ZeroX66
  • Laddar…
Jag skall ta tag i detta när det blir varmare ute så får vi se hur dammigt det är. Självklart kan det vara bekvämt att ta dit en person som fixar detta, men kan man själv så är det att föredra.2000kr kan jag lägga påp isolering istället :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.