5 385 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Alternativ till Nibe F750
Till sommaren drar husbygget igång på allvar, en byggsats från fiskarhedenvillan är beställd. Vi har bestämt oss för att satsa på en frånluftsvärmepump och har hela tiden varit inställda på en Nibe 750 eftersom det verkar vara den typ som standardmonteras i de flesta moderna hus. Finns det något alternativ på marknaden som vi förbiser som erbjuder liknande prestanda och smidighet?
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
ComfortZone (EX),har även ett tilluftsaggregatet T12 vilket förvärmer inluften
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Troligen lika mkt rör som ett FTX system.Men en OTROLIG komfortskillnad.
Vad som också är viktigt är, hur långt bort finns service till resp märke.
Vad som också dyker upp på forumet är luftburen värme med ett system av nedgrävda rör i marken (förvärmd inluft från marken) Tydligen mkt effektivt/snålt
Vad som också är viktigt är, hur långt bort finns service till resp märke.
Vad som också dyker upp på forumet är luftburen värme med ett system av nedgrävda rör i marken (förvärmd inluft från marken) Tydligen mkt effektivt/snålt
Typ alla tillverkare av frånluftsvärmepumpar. Jag skulle satsa på en tilluftsmodul.
80-tals teknik med att bygga ett tätt fint hus med ångspärr osv osv, och så tillsist borra hål i väggen för att få in luft.
Hur tänker man ???
80-tals teknik med att bygga ett tätt fint hus med ångspärr osv osv, och så tillsist borra hål i väggen för att få in luft.
Hur tänker man ???
IVT och Comfortzone säljer liknande högeffektiv frånluftvärmepump. Funkar fint om man har en braskammin till för är det kallt ute och du bor i Norrland så får du räkna med att det behövs lite extravärme till annars så måste elpatron gå i rätt ofta i pumpen. Har du berg på tomten så titta hellre på bergvärme. FTX är effektivare hur längre norr man bor och min FTX växlare har större verkningsgrad när det är några minusgrader ute än en enklare frånluftvärmepump. Själv bytte jag från till/frånluft värmepump till bergvärme & FTX växlare i höstas.
Man måste få in luft i huset på nått sätt och utan hål i väggen blir det nog grymt dålig boende miljö i huset.n1zz3 skrev:
Syftade på att ta in helt obehandlad uteluft genom hål i väggen. Att göra hål i väggen för uteluft/avluft i ett FTX/värmepump förutsatte jag att man förstod, då detta krävs vid en installation.smurfen72 skrev:
Då är vi överns på den biten men det finns ju faktiskt en del undersökningar som visar på att det samlas mögelsporer och diverse skit i filter till ftx system så det krävs nog att man byter filter ofta om det ska funka som tänkt. Fördelen är nog mest att det sänker effektbehovet annars kan man ju gå på frånluft med rätt placerade till luftdon så får man inte problem med kallras och ev ljud problem hamnar på rätt ställe.
Klicka här för att svara