Nu har svärmors pump kajkat ihop och bytts ut, efter 6 års drift.
Det var en Mitsubishi med en investeringskostnad på 24 papp.
Några tusenlappar stod husförsäkringen för vid bytet, men jag räknade ut att hennes pump har kostat ca 3600:-/år. + givetvis den el som den då förbrukat.
Jag undrar verkligen om hon sparat något speciellt mycket, utan har bara varit tvungen att stå ut med oljud och luftblås i vardagsrummet istället.
Det var en Mitsubishi med en investeringskostnad på 24 papp.
Några tusenlappar stod husförsäkringen för vid bytet, men jag räknade ut att hennes pump har kostat ca 3600:-/år. + givetvis den el som den då förbrukat.
Jag undrar verkligen om hon sparat något speciellt mycket, utan har bara varit tvungen att stå ut med oljud och luftblås i vardagsrummet istället.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Lite beroende på märke så ger ju "kvalitesmärkena" mellan 5-10 års garanti. Nog förväntar man sig mer än 6 år total drift normalt sett.
Med ROT torde få pumpar belasta inköparen med mer än 15 kkr inkl installation. Räkna in det på 10 år, dvs 1500 kr/året och ställ det mot besparingen i el.
Min svärmor (och svärfar) har stängt av all uppvärmning på överplan och nästan allt på källarplan, detta i norrbotten. De gör en besparing på 6-8000 kWh/år. Så JA, nog kan man spara en slant i relation till direkt eller vattenburen el.
Din svärmors exempel lät helt enkelt som ett måndagsexemplar.
Med ROT torde få pumpar belasta inköparen med mer än 15 kkr inkl installation. Räkna in det på 10 år, dvs 1500 kr/året och ställ det mot besparingen i el.
Min svärmor (och svärfar) har stängt av all uppvärmning på överplan och nästan allt på källarplan, detta i norrbotten. De gör en besparing på 6-8000 kWh/år. Så JA, nog kan man spara en slant i relation till direkt eller vattenburen el.
Din svärmors exempel lät helt enkelt som ett måndagsexemplar.
Tycker du lyfter en intressant fråga. Troligen är det så att det är dyrare även på det området med direktel för att man får byta ut sin anläggning oftare.Mikael_L skrev:
Det avgörande är väl hur stor pump man har, och hur väl man lyckas sprida värmen i kåken.
Har man en modern planlösning a la flyghangar så funkar LLVP optimalt.
Har man som vi en avlång och vinklad skånelänga med sluten planlösning så stannar värmen i det rum där pumpen sitter.
(Vilket f ö även gäller kaminer.)
Har man en modern planlösning a la flyghangar så funkar LLVP optimalt.
Har man som vi en avlång och vinklad skånelänga med sluten planlösning så stannar värmen i det rum där pumpen sitter.
(Vilket f ö även gäller kaminer.)
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
Jag bor i Västmanland på landet i en taffligt isolerad 95 kvm 30-talskåk (direktel). För 4 vintrar sen köpte jag en Coolix på Jula för 4995 kr, den tuffar på fortfarande och betalade sig nog på några månader
Funkar alldeles utmärkt ner till -5 (som det ändå är ganska stor del av höst/vinter/vår här) och funkar hyfsat ner till -10. Har ju såklart några element på också, men elräkningarna är betydligt trevligare nu.
Anledningen till att jag köpte en "billig skräppump" ser jag som ett test då jag var väldigt osäker på hur det skulle funka med isolering (avsaknad?), planlösning osv.
När den här ger upp blir det en "riktig" kraftigare pump, som då förmodligen klarar att värma hela huset, utom när det blir riktigt svinkallt förstås.
johan
Anledningen till att jag köpte en "billig skräppump" ser jag som ett test då jag var väldigt osäker på hur det skulle funka med isolering (avsaknad?), planlösning osv.
När den här ger upp blir det en "riktig" kraftigare pump, som då förmodligen klarar att värma hela huset, utom när det blir riktigt svinkallt förstås.
johan
Jag har garaget ouppvärmt för nuvarande.
Men jag har lite tankar på en såndär billig Jula-LLVP. Eller något motsvarande.
Och värma till 10-12°, typ.
Men det gäller ju ändå att den helst håller några år mer än 5 år för att det ska kännas vettigt, och kul.
Men jag har lite tankar på en såndär billig Jula-LLVP. Eller något motsvarande.
Och värma till 10-12°, typ.
Men det gäller ju ändå att den helst håller några år mer än 5 år för att det ska kännas vettigt, och kul.
Ja, och försäkringskollektivet är också med och betalar.Mikael_L skrev:
Min ena pump rasade också efter 6 år, jag fick också en symbolisk slant från försäkringen.
Jag satte in en IVT nordic inverter (tror det var 2003) och den går fortfarande. Betalade 16800:- och vi gick ner från 31000kWh till 21000kWh/år så nog tycker jag att den sparar.
Dessutom går den rätt hårt, har den inställd på 25grader på vintern och den värmer hela källaren på 101m2 och troligen en del på entreplan. Kör ingen kyla på sommaren.
Den börjar nog tröttna lite grann för den frostar inte av så bra längre nu på vintern utan man måste hjälpa till 1-2ggr/månad beroende på hur kallt det är.
Dessutom går den rätt hårt, har den inställd på 25grader på vintern och den värmer hela källaren på 101m2 och troligen en del på entreplan. Kör ingen kyla på sommaren.
Den börjar nog tröttna lite grann för den frostar inte av så bra längre nu på vintern utan man måste hjälpa till 1-2ggr/månad beroende på hur kallt det är.
Ja det är ju bra. Den har ju tuffat på i bortåt 10 år då.Drömhus2012 skrev:Jag satte in en IVT nordic inverter (tror det var 2003) och den går fortfarande. Betalade 16800:- och vi gick ner från 31000kWh till 21000kWh/år så nog tycker jag att den sparar.
Svärmor tror jag hade en elräkning på typ 9-12.000 kWh (max) före pumpen. Bor i radhus, med grannar åt två håll.
Snålar med värme och varmvatten.
Så några 10.0000kWh/år kan hon inte ha sparat, en del rum måste ju fortfarande gå med direktverkande el.
Men visst har hon ju sparat lite, förstås. Men jag gissar att säljaren har slängt en betydligt trevligare kalkyl i ansiktet på henne när hon blev övertalad att installera.
Nu rasar den väl imorrn efter jag skrev det där inlägget...:banghead: