L
Letni: Okej, hur vet jag att den givaren som smurfen länkar till passar? Det finns ingen information om den mer än att den är till Bosch.
5 svar · 1,9k läst
A
Alvin: Vi värmer 250 m2 boyta till 21 grader och 150 m2 biyta till 17 grader. Huset ligger i Bergslagen, Dalarna. Uppvärmningen är bergvärme genom en frekvensstyrd IVT. Vi installerade den för 3 år sedan. Totalt per år har det gått mellan 16.100 kWh och 18.900 kWh enligt elleverantörens sammanställning. Toppnoteringen gäller för år 2010 och då var det verkligen kallt ute under lång tid.
0 svar · 1,2k läst
R
Ripper500: Då hänger jag med i att det bästa är att låta den vara på. Men, hur är det med on/off pump. Samt hur är det med de pumpar som har timer. Ex, att den stänger av sig några timmar per dygn för att spara ström?
9 svar · 2,3k läst
M
mulpac: [citat] För att ha någon nytta av en värmepump måste man ta värme från något. Släpper man ut varmare luft än man tar in försöker man alltså värma både ute och inne, vilket innebär en förlust. (Fast behöver man ventilationen är det givetvis fortfarande bra att kyla luften man släpper ut, även om den inte blir kallare än uteluften.)
6 svar · 1,5k läst
A
astrindi: Ber om ursäkt för min långa frånvaro i tråden. Vill tacka för era synpunkter, precis den "bollplank-input" jag ville ha. Min lösning blir ju faktiskt ett försök till luftburen jordvärmeanläggning vilket är lite knasigt så här i backspegeln.
5 svar · 2,5k läst
P
PetersJazz: Hus byggt 1998 med frånluftsvärmepump Autoterm 380 och golvslingor. Förra veckan signalerade för fel (8.0) men det var bara någon sladd som var lös i värmepumpsdelen. Efter det fungerar systemet ganska bra föruom att det inte blir tillräckigt varmt. Har märkt att elpatronerna inte jobbar. Slår på och sen lägger dom av direkt. Varmvatten har vi ännu så länge. Någon ide om vad som
0 svar · 2,1k läst
C
Caesell: Rören som användes för 20 år sen fungerar inte vid nyinstallation. mvh
3 svar · 4,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du Stake, nu visar du en massa fördomar om PokAB! Du påstår att hon/han är en underlägsen liten pojke. Här kan vi snacka om fördomar: Liten? Pojke? Underlägsen? Liten människa? Nej du Stake, du får allt se över din "skinande" rustning en gång till. Undrar om du inte kommer att hitta lite rostfläckar då. Och är verkligen springaren så vit? (Lipizzaner eller målad
15 svar · 3,3k läst
S
smurfen72: Har för mig att max inblandning av brinol är under 30% pga brandrisken och att det ger en fryspunkt på -15 till -20. Det kan bli rejält kallt inne i växlaren även om brine normalt inte når så många minus grader.
4 svar · 5,0k läst
V
vectrex: Luftvärmepumpar presterar sämre ju lägre utomhustemperaturen blir (förhållandet mellan delta T (skillnad mellan inomhustemp och utomhustemp) och elförbrukning är alltså inte linjär utan elförbrukningen ökar snabbare än delta T ju kallare det blir ute). Den första halvan av december var stundtals rejält kall (under -15) då presterar en luftvärmepump rätt så dåligt.
21 svar · 3,9k läst
E
etiol: Hej Jag har bara erfarenhet av min grannes pump och hur den sitter och den fungerar hur bra som helst .. jag har tillsynen av deras fastighet då dom inte är hemma .... Pumpen sitter i Söderläge. sen har dom satt värmaren direkt innanför på väggen..och den går tyst och fint... ,det har nog inte så stor betydelse egentligen var du sätter värmaren, då stugan din är så liten .. Hoppas
1 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Ett forum för enbart värmepumpar och med del för enbart Panasonic http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=47.0
1 svar · 2,8k läst
S
smurfen72: Kan du inte få det från tillverkaren.
1 svar · 3,4k läst
E
exerg: http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/LVA_F200P.pdf påverkas rumstermostaten så ändras inblåsningstempen ser det ut som
31 svar · 6,7k läst
S
smurfen72: Det finns ju kompakt kollektorer man jag har för mig att man måste återladda marken med ett tex Nibe flm men du ska ju ändå ventilera huset bör gå bra att kombinera en kompakt kollektor med en kortare markslinga. vilket effektbehöv har huset. Jag skulle nog troligtvis valt att borra 40 meter foderrör kostar visserligen en hel del men det är ändå överkomligt.
2 svar · 3,9k läst
Nol
Nol: Thank you, I will search that forum for any answers for my situation.
9 svar · 2,1k läst
T
torparkalle: Du har rätt, tar det i morgon! Gott nytt år
6 svar · 8,6k läst
·
S
Scirocco: Jag har just kommit till en förklaring. Jag tror växelventilen inte går tätt när den byter läge mellan A och B. A är varmvattendrift och B värmedrift. Konsekvens #1 är att rören vibrerar när ventilen försöker ändra läge (flödesfördelning mellan A och B ändras, men inte som 100-0 eller 0-100 som det ska). Konsekvens #2 är att temperatur på varmvatten sänks fort (som jag har
4 svar · 3,3k läst
·
D
daviden: Är det inte så att luftvärmepumpen använder värmen från inomhusluften till avfrostningen? Är det väldigt kallt inomhus fungerar då inte avfrostningen. Kallaste inomhustempen den kan avfrosta med är väl 10-12 plusgrader.
6 svar · 6,5k läst
L
LaT: b2b2 Rent generellt ska du undvika genomströmningsberedare då dessa kräver mycket effekt (egen säkring på 16-25A) och klarar relativt låga flöden för att höja temp mycket. Kolla denna länk för flöden, temperaturhöjning & effekt http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4&productID=13&categoryID=3
23 svar · 19,7k läst
larsbj
larsbj: Som någon redan påpekat, kolla att dina element är lämpliga ihop med värmepump det är det som påverkar värmepumpens verkningsgrad mest. Vilken framledningstempratur behöver du för att hålla varmt vid tex -10c.
14 svar · 2,9k läst
T
Torino GT: Jag följde denna manual http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0 och köpte lager för ca; en hundring med frakt, har funkat bra i snart ett år:) Är man lite händig så går hela bytet på ett par timmar.
8 svar · 8,5k läst
N
nordanster: Har precis åtgärdat missljud i en Toshiba RAS-B13SKVP-E och tänkte dokumentera hur jag löste detta ifall någon annan har liknande problem. Jag misstänkte från början att det handlade om lagren i fläkten så efter en del sökningar på nätet hittade jag att en ny motor + installation kostar ca. 4000 kr. Men efter ytterligare sökandes så hittade jag denna länken
0 svar · 5,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: "Have you tried turning it off and on again?"
37 svar · 14,9k läst
·
B
b2b2: Det kan vara så att aggregatets funktion är helt i sin ordning. Kontrollera så du har luftflöde i frånluftskanalerna. Det är denna luft som skall "värma upp kondensorn i aggregatet så att säga. Det är mycket vanligt att kanalerna är så igensatta med damm att luftflödet över aggreratet inte orkar "värma" kondensorsidan i sådan utsträckning det är tänkt. Vilket medför till
3 svar · 3,3k läst
·
H
harley2003: Fråga nån som vet :rolleyes:
4 svar · 2,9k läst
H
harley2003: [citat] Nja inte riktigt sant. Leverantören är samma men komponeneterna som sitter i är inte samma. Dvs Energy Save:s håller en betydligt högre klass än Julas.
4 svar · 9,6k läst
egl
egl: Det kom lite riktig vinter även till västkusten under några veckor. När det var som kallast (drygt -15 grader tror jag det var) så höll vi 6,9 grader i hallen, alla tre pumparna var då inställda på att hålla 8 grader i hallen. Jag är mycket nöjd med det, och tror inte det kan bli så mycket värre vinter i vårt område! Våra pumpar sitter ganska högt och på marken rakt under
9 svar · 7,2k läst
B
bockara: Okej tack för svar, får hoppas att det går vägen. Pratar man med firmor som ska göra jobbet först borde ju dom kunna hjälpa till med ansökan, dom bör ju ha koll.
5 svar · 2,8k läst
P
Proton: Tack för dina synpunkter Smurfen72. Antar att det inte är fel hopsatt med nivåkärlets placering etc. Får låta det gå ett tag som det är. Alternativt skära in en avluftare på KB-ut, en ventil under nivåkärl, några vändor runt i tunna sen köra normalt igen. Fler ideer eller synpunkter tas gärna emot medan jag fortsätter med det här projektet :thumbup:
7 svar · 19,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.