Värmepumpar
Saffady: [citat] Du kanske har rätt. Värmepump ska iaf. inhandlas och sen får slingan grävas ner när tid och ork finns. Tack för input. [citat] Jo, fjärrvärme installerades av föregående ägare 2010. Är sjukt smidigt men det blir dyrt och sen gillar jag inte att vara helt beroende av Eon för att hålla mig varm. Tanken är att låta Eon förse mig med varmvatten samt att värma kåken med
smurfen72: Nibe har 3 års garanti och totalt 6 års kostnads fri försäkring som går att förlänga till max 12 år men har för mig att den blivit för dyr att förlänga så det lönar sig antagligen inte på en såpass billig produkt som en flvp. Ivt ställer krav på 2 st service besök för att garantin ska gälla hur mycket ett servicebesök kostar beror på det lokala Ivt ombudet men Ivt anger ca
lmoberg: Då blir det till att läsa instruktionsboken...
gaia: man kan ju gå en annan väg och minska värmeuttag från hålet = tilläggsisolera huset ? gaia
smurfen72: Man brukar inte gräva flera meter djupt ca 1 meters grävdjup är rätt vanligt grävdjup och det blir mycket kallare runt slingan men det kanske inte syns på värmekameran ändå ? Men det är ju bara att gräva och dra om den bit som ev blir söndergrävd men se till att stäng av vp före grävning så den inte drar in skit i brine.
Chaly: Jag befinner mig i en liknande sits och grubblar på hur jag skall göra. Har ett enplanshus på 126 kvm med en ES480 FLVP samt en Panasonic LLVP. FLVP:n är påväg att braka ihop (installerad 1992). LLVP:n installerades 2006 och har än så länge inte orsakat några bekymmer. Total elförbrukning förra året var 12300 kWh inkl. 5 grader i 25 kvm garage med elradiatorer. I princip klarar
Dkr78: Vi har samma problem med sjunkande tryck å blinkande rött sken. Någon som har tips på bra service folk i Göteborg. Vi har väldigt ojämn värme där ett rum är väldigt varmt, är detta något som ni upplevt?
smurfen72: Är du intresserad av kyla är det nog bergvärme du ska köra på borrningen borde inte bli så dyr till ett nytt hus med Ftx om du inte tänker kyla mycket och behöver borra extra för den delen. Livslängden på en bergvärme vp kan du nog räkna med är bra mycket längre än en flvp + att borrhålet kan användas till nästa vp också.
smurfen72: Det kommer värme även underifrån och ett trädäck som hindrar solstrålarna lär ju inte stoppa värmen som kommer ovan ifrån. Om du tänker bergvärme hur kommer solen 150 meter ner i backen.
smurfen72: I princip det enda som behövs för att värma poolen är en cp samt växlare som tål klor sen kan man ju med hand ventiler skifta mellan att värma huset eller poolen om man inte söker en automatiskt lösning för då kommer det kosta lite mera.
Dashio: Tack verkligen! Det kändes lite dumt att behöva fråga men jag uppskattar er tid! :)
Ubbe69: Hej, Jag drog igån värmepumpen igår kväll. Provade att starta och stoppa ett par gånger. Fungerade klockrent utan att säkringen löste, vilket jag var orolig för. Kan kanske alltid hjälpa någon annan som har samma funderingar. Mvh Urban
Anonymiserad 137805: Tråden har börjat spåra ur eftersom electroluxaren inte fattar att hemmavid betyder "hemma hos mig" och därför tror att din granne låtit en entreprenör blästra lite här och var... :-([/QUOTE] Äntligen någon som förstår mig! värmepumpens ute del är väl inkapslad, den är ju byggd för olika miljövariabler, damm är en bland dessa. lagren i fläktmotorn är en svag punkt och många
j0han3s: Det borde finnas filter ja. Fast det är inte alls säkert att det finns. sen kan du kolla om du ser timglaset liten inspektion där man ser gasen. den bör inte bubbla efter ett par minuter bubblar den hela tiden när pumpen går kan gasen ha läckt ut. Sen att hålla på köra med påfyllnings pumpen? eller va ni har kopplat dit med slangar. det ska funka om man gör rätt en gång och får ut
Comfort Thomas: Om det är lönsamt beror egentligen på om ditt värmepaket är smutsigt/igensatt eller inte. Men ett smutsigt/igensatt värmepaket tappar man effekt och effektivitet , precis som att man bör byta luftfilter på bilen så motorn kan "andas". Är man duktig på att komma ihåg att rengöra nylonfiltren med jämna mellanrum så minskar risken för att dammet hittar andra vägar in till
joelfro: Tanken var att köpa sfinsolars utedel för 15000, samt en liten shuntgrup som de har för tusenlappen och sedan lägga ihop slingan med en gammal varmvattenberedare för att få lite volym, och använda beredaren de dagar tempen sjunker under -20 och pumpen ger sig. Borde funka
DIY_freak: Det är nog en hel del vatten i VPn. Du har ju 50 liter i VPns mantel til vvb. Exakt hur mycket av det som rinner ut vet jag inte, det kan ju också bero på om växelventilen står rätt. Kanske du skall kolla så att växelventilen fungerar som den skall först. På insidan av den grå motorkåpan finns en liten knapp nedtill. Tryck in den så kan man vrida av motorn. Under sittr en pigg
jensaro: [citat] Manuell avstängning med kran.
b_hasse: Här kan man se varför man inte får ha en ventil mellan beredare och säkerhetsventil: https://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc https://www.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0
Tune: Ärendet är löst nu och vi fick allt på garanti/reklamationsrätt.
Kinga Frenak: Tack för svaret! Jag ska göra en sandlåda åt mina barn att leka i :).
tonsve: Tack för svaren. Tänkte komma med lite uppdateringar här och knyta ihop tråden då det har löst sig. Jag stirrade mig hela tiden blind på manualen när jag skulle lufta då det där stod att man skulle ställa pumpen i service mode och starta cirkulationen! Saken är den att på högsta punkt på köldbäraren har min installatör satt en balofix kulventil men med cirkulationen igång kom
Burner72: Värmepumpen som jag har är en Thermia Duo 8. Larmen som finns är för motorskydd samt tryckvakt
R12: Jo, det känns ju logiskt. Har dessa pumpar alltid en termostat så att man kan ställa in önskad värme i rummet?
hawkeye99: Hej, jag läste inte längst upp om ctcpumpen. Den är klart underdimensionerad. Annars lönar det sig normalt inte att byta system, om det är rätt dimensionerat. Har ni vvc? dt kan vara så och går den direkt på pannan så är det 24/7 drift. Men 5-7 år gamla ctc är max ecoair 111. Jag gissar att den får gå rejält på varmvatten även om den är rätt dimensionerad. Men 250 kvm och
hawkeye99: Thermia säljs också via grossisterna men heter då Danfoss. Exakt samma produkter i övrigt. men visst Thermia gör bra pumpar, de har hållit på länge. Och till syvene och sist är det samma produkt idag som för 30 år sedan, bara lite mer lull lull. Men funktionen och principen äör det samma.
Åmme: vet ni vilket som är mest ekonomiskt, har en Panasonic lvp i källaren och en på övervåningen (1-plan med källare) 1. Båda pumparna på underhållsvärme 10 grader 2. Den i källaren med öppen dörr till övervåningen på 16-18 garder och den på ö.v. helt avstängd. Syfte, att sommarhuset inte fryser under vintern och vi är där ca 2 helger varje månad och sätter då på ö.v. på 22
Anonymiserad 137805: troligt motorlagerfel panasonic har en bra garanti kolla med dom täcker inte garantin kolla med hemförsäkringen
Comfort Thomas: Billigast är som några redan skrivit någon av Jula maskinerna med underhållsvärme, men vilken effekt dessa ger när det blir kallt ute vet jag inte och man får inte välja en för klen modell då det inte finns någon annan värmekälla i ditt rum som det gör i ett permanentboende. Om man behöver hjälp med drifttagningen av Jula pumpen så tror jag inte dessa blir så mycket billigare