Boviken
Någon som har erfarenhet av denna värmepump som JULA säljer som heter Nordenpumpen.

Pratade med en säljare där idag och den skulle ju vara hur bra som helst, det var en Panasonic pump rakt av och det var ett företag i Södra Sverige som var agent för dessa. De hade levererat ca 200st i den butiken jag var i och endast fått 1 reklamation.

Finns det någon här ute som har en sådan och har erfarenhet av en sådan?

Kruxet med julas värmepumpar är att den (som det står med stora bokstäver överallt i faktabladet) skall monteras av fackman för att garantierna skall gälla. Problemet är att i proncip alla fackmän vill sälja sina egna pumpar.

Men visst, om jula kan peka på en fackman som kan montera den till en rimlig kostnad så att garantierna gäller varför inte?

Boviken
Enligt säljaren så kunde man göra det själv då det var quick connect där gasen finns i rörpaketet. Jag köpte en FOMA värmepump för 4 år sedan på Jula. Då var det en ultimat pump. Den höll i 2år sen la den av och då hade FOMA i Norge gått i KK. Men finns det någon som har en sådan här?

Ja du kan göra det själv men då har du ingen garanti.

Det är ofattbart att man som egen företagare kan vara sådan primadonna att man bara installerar om det passar... Om jag vill ha ut en vvs-are så bör han väl installera? Eller menar man att man inte kan överleva på 530 kronor/h+milersättning+servicebilavgift? Nej, jag vill inte väcka liv i den där diskussionen igen. Men man har det ganska bra om man har råd att tacka nej till ett alldeles utmärkt installationsjobb på de premisserna för att förutsättningarna inte passar.

• Gilla
KalleVonAnka och 1 till
  • Laddar…
Boviken
pelle242 skrev:
Ja du kan göra det själv men då har du ingen garanti.
Skall kontakta Jula imorgon ang detta. Men finns det någon som har en sådan.

P
Kan montera själv javisst
FÅR man montera köldmedleskretsen utan certifikat? nej!
Vill man ha en en ny FOMA... njae

Satan i gatan vad ni rackar ner på VVS-hantverkarna/fackmännen för att de inte monterar en produkt de inte vet ett skvatt om!

Jag vet ju inte, men där finns en massa frågeställningar:
Finns fullständiga installationsanvisningar?
Har leverantören/generalagenten/säljaren utbildning för installatörerna?
Finns reservdelar att tillgå?

Det är klart att montören väljer att arbeta med en maskin som han kan,
är utbildad att arbeta med, och får support på om det strular till sig.

Jag har inget emot Jula, tvärt om, men det är dubbelmoral att sälja värmepumpar till oss alla, kreti och pleti,
och samtidigt säga att garantin inte gäller när vi monterar den själv.

För övrigt köper jag hellre en riktig kvalitets-värmepump av en installationsfirma för 12.995 kr inklusive montering (med ROT)
än Julas utan installation för 11995.

Det är ju även så att vvs- installatörer kanske väljer att arbeta med en modell med högre kvalitet för att slippa allt krångel med kund som kanske uppstår när billigmodellen går sönder stup i kvarten.

Helt klart är Jula dåliga som säljer en gör det själv produkt men försöker ducka garantiåtaganden när dom vet att det i princip är orimligt att låta en fackman installera deras pumpar.

Sen är ju inte LLVP rymdteknik direkt, typ ett kylskåp i två delar. Och om det är så svårt med olika tillverkare etc varför kan man köra in vilken bil som helst till en AC firma och få den servad, precis samma teknik.

Helt klart luktar LLVP branchen av kartellbildning och ingen vill släppa in en lågprisaktör.
Jag försökte för ett par år sen köpa en begagnad panasonic med rätt mycket garanti kvar och kontaktade då panasonic för att se om garantin kunde följa med pumpen men det gick inte att få ett rakt svar om det utan det var upp till installatören, ingen vanlig produktgaranti. Fick intrycket att leverantörerna och installatörerna har tighta avtal som antagligen gör att man bara jobbar med sitt märke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.