Jag har nyligen flyttat till ett hus med värmepump och jag kan Inte se att det finns någon blandningsvenril för varmvattnet. Den borde väl sitta på eller nära varmvattenberedaren? Det är ca 1metwr rör från vv till den går ut från pannrummet, och den kan väl inte sitta längre bort? Eller behövs det ingen då värmepumpen jobbar med lägre temperarur?

Vad är det för pump, panna och varmvattenberedare?
Men troligtvis så behövs det ingen.

Är det farligt varmt vatten- ingen ventil, annars finns det nog en, på ett eller annat sätt :).

Enligt alla experter så måste det sitta en blandningsventil på vv men jag kör utan för många blandningsventiler ligger och späder fast inte tempen är över den inställda.

Om pumpen kör ett legionellaprogram så blir det ju varmare än 50C ibland.

Risken finns ju att elpatron hakar upp sig därför är det rekomenerat med blandnings ventil framförallt om man har små barn.

Jag har en IVT HT Greenline HT Plus E14
Anledningen till att jag frågar är att jag planerar att sätta en elektrisk varmvattenberedare i serie efter värmepumpen och jag funderar på hur det ska kopplas ihop. När jag kollade kunde jag alltså inte se någon blandningsventil.

Inkommande kallvatten till elberedaren kommer vara ca 50-55 grader och då måste jag väl ta kallvatten i en separat ledning till blandningsventilen efter elberedaren?

Kanske finns det någon smart koppling för att man i första hand ska använda vattnet i värmepumpen och bara ta från elberedaren om det behövs?

Om vattnet som går in i beredaren ligger på 50-55 grader och elberedaren står på 60 grader bör den inte dra många kwh per år om du inte förbrukar massor med vv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.