Har borrat nytt Dec 2010, första hela vintern var 2011. Nu kan jag jämföra elförbrukningen för höst/vinter 2012 mot året innan och ser att elförbrukningen var upp till 40 högre månad för månad. Öknngen är klart kopplad till uppvärmningen, i sommer ingen ökning alls.
Koll på SMHI visar att månadsmedeltemperaturerna i dessa månaderna var lika på 1-2 grader när. Inga ändrade levnadsvanor.
Kan det vara så att första året blev berget nedkyld med så många grader att vp fick jobba mycket hårdare andra säsongen? Tyvärr har jag inte loggat driftdata.

Som jag förstått det kan det bli ned kylt om det är berg med lite cirkulation på vattnet , det är också i detta fall som du kan få bra resultat av att värma borrhålet sommartid med tex en solfångare.
Vad har du för temperatur på brinevätskan från borrhålet?

40 kw/månad mer är inte mycket. Tror inte du har några problem med ditt borrhål. Men som sagt du kan enkelt kolla vad brine in håller för någon temperatur.

Thomas_Blekinge skrev:
Har borrat nytt Dec 2010, första hela vintern var 2011. Nu kan jag jämföra elförbrukningen för höst/vinter 2012 mot året innan och ser att elförbrukningen var upp till 40 högre månad för månad. Öknngen är klart kopplad till uppvärmningen, i sommer ingen ökning alls.
Koll på SMHI visar att månadsmedeltemperaturerna i dessa månaderna var lika på 1-2 grader när. Inga ändrade levnadsvanor.
Kan det vara så att första året blev berget nedkyld med så många grader att vp fick jobba mycket hårdare andra säsongen? Tyvärr har jag inte loggat driftdata.
vad menar du med 40?

är det 40% ökning så har du problem men är det 40kwh mer så är det en normal variation.

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det tar några år innan temperaturerna stabiliserats sig i berget efter att du börjat ta ut energi ur det.

Elförbrukning steg med 30-40% vintertid, nästan inget sommartid. Därför tror jag säkert att det har med uppvärmningen att göra.

Så stor ökning låter inte rimligt. Det kanske är läge att få den kontrollerad.

Men hur ser statistiken från pumpen ut? Har det gått mycket tillskottsvärme? vad är det för temp. på brine in och ut?

Vilken temp har du på ingående resp utgående kb när vp gått ca 30 min. I vilken del av landet ligger huset ?

Om du har smutsfilter på primärkylan in i vp, så är det inte fel att se över det och rengöra i jämna mellanrum, ett tips bara!

mvh

Som så många andra sagt så börja med att kolla Brine In/Ut tempen efter att pannan gått en stund.. Håll även gärna lite koll på hur länge pannan gått om du har räkneverk på den, brukar vara inbyggt på nyare modeller, och se helt enkelt om den gått mer vissa månader!

//gusten

Brine ut 1C, in 4C. Jag bor i Blekinge.

Säger dessa värden något?

Du har bra temp på kb i alla fall och diffen är ok. Vilken vp har du ?

Ett tips är att ställa ner elaptronen, typ till 1,0 kwh. Min bergvärmepump har klarat sig på det hela vintern, risken är att elpatronen går in före bergvärmen annars.

Man kan ställa hur lång tid kompressorn har på sig att hämta hem ev underskott så elpatron inte går i onödan sänker man effekten på patron kan den gå i onödan i alla fall fast med lägre effekt vilket jag tycker är fel väg att gå.

Jag tror att jag ställt ned eltillskott så mycket det går för jag tror att VP är lat och vill helst kalla ion el som hjälp. Det visste jag från förra VP.
Däremot har jag inte förstått alla finesser med gradminuter mm. Jag tror att gradminuter reglerar hur ofta VP startar men det totala värmebehovet kan inte ändras med olika inställningar på gradminuter.
Jag är fysiker från början och tror att jag förstår rätt mycket men installatörerna har sina egna idéer och det ska man lyssna på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.