Har en luft luft pump inställd på 22 grader med solsymbolen som borde indikera att den ska ge värme.

Hur som helst, jag har även en kamin några meter bort, frågan är denna. Om jag eldar i kaminen så det blir över 22 grader, borde inte då luft luft pumpen stängas av tillsvidare?

Har gått igenom inställningar och testat runt men den kör på nästan hela tiden.

Tanken med kamin är ju att pumpen ska få vila och inte dra sura el pengar.

Någon som kan peka en pump amatör åt rätt håll?

Tack

Ja det är inte lätt att få det att fungera optimalt.
För det första om du mäter tempen precis där termostaten på pumpen sitter är det då 22c där? Sen är det så att pumpen säkert går ner på dellast när du eldar men kanske inte helt slår ifrån. Moderna pumpar är ju konstruerade så att de försöker att gå ner i effekt så långt det bara går för att slippa stänga av sig då det blir mindre ekonomiskt om pumpen får en massa start och stopp. Dvs det är lätt att luras till att tro att man inte tjänar nåt på att elda bara för att den inte stänger ner.
Du kan roa dig med att lyssna på utedelen hur hårt den jobbar när du inte eldar resp. när du eldar rejält. Alt. mäta hur mycket ström den tar.
Prova när du eldar att ställa ner värmen på fjärren ett snäpp i taget så ser du vid vilken temp den stänger av.
En alternativ grej du kan kolla är så att rörgenomföringen mellan pumpens utedel och innedel är ordentligt isolerad. Om inte så drar det kall luft genom hålet så att pumpens tempgivare luras.

Redigerat:
Hur vet du att pumpen värmer?!

Det brukar man känna på luften ;)
Skämt åsido, du har en poäng där. Många pumpar stänger ju inte av helt när temp är uppnådd utan fortsätter cirkulera inomhusluften.

Tack för tips, har lagt en termometer vid pumpen nu och invänta temp check.
Får även invänta första el räkningen och se om eldandet gett något, då vi precis flyttat in.

Rörgenomföringen känns ok.

På frågan hur jag vet att den värmer så känns luften varm när man sätter handen men tack för konstruktiv frågeställning.

Fliken skrev:
På frågan hur jag vet att den värmer så känns luften varm när man sätter handen men tack för konstruktiv frågeställning.
Frågan är om det räcker med att känna efter. Kall luft i rörelse känns kallare än stillastående. Detsamma (fast omvänt) gäller varm luft. Mät in- och utluftens temperatur med termometer.

Ställ ner tempen någon grad på pumpen när du eldar och se om den då går ner på ''tomgång''

Sen vad det är för sorts pump har ju betydelse inverter/onoff.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.