Värmepumpar
Comfort Thomas: Beror nog på vilken SMS modul som du har köpt men köper du ett 2G kort så är du på säkra sidan och se till att det är en operatör som har bra täckning vid fastigheten.
Paddy: Intressant diskussion det blev av min fråga. :-) Har som sagt inte nått vägs ände ännu med det vanliga styrsystemet. Igår fick det nya sovrummet innanför köket sin golvvärmeslinga inkopplad och om nåt år så försvinner ytterligare radiatorer i och med att vardagsrummet också får golvvärme. Först då får vi se om det behöver göras något åt styrningen. Tills dess kan man roa
Mattias_Jo1: Var nästan en lika dan...han hade 49000 vp-tid och ca 5700 starter. Trodde denna var död då inte många kommentarer av TS har kommit
FRS05: http://www.youtube.com/watch?v=N7smkyYCxP0 Här ser ni tydligt hur ett system skall ställas in.
Zakalwe: Det borde väl bäst att skaffa en deltaT-styrd brinepump och låta den köra i två parallelkopplade slingor där ena (med bäst flöde) är lite strypt så att du har samma flöde i bägge. Detta bör ge lägsta möjliga pumpförbrukning för given DeltaT (min IVT C8 är inställd på brine deltaT på 3 grader) samt minsta möjliga pumpmotstånd (parallelkopplade slingor). Anledning
magnetens: Plöjde ner 500m i en åker förra sommaren. betalade 18000:- inklusive slang efter Rotavdrag på västkusten (exlusive sprit)
mehe: Jag har förstått på er att pumpen helt enkelt är korkad :p vi får helt enkelt leva med att springa och ändra temperatur. . . Vi har tyvärr den där typen av pump som gör som den vill med fläkthastigheten annars tycker jag det vore smart om man kunde få ställa hastigheten högt så den varma luften trycktes längre bort. . . Nästa gång kommer det vara krav på att manuellt läge
krokodilen73: + benställning då Thermian är "tät" i botten. /Christer
Akahigi: Skulle säga att du sätter den på typ 25 och 3/4 fläkthastighet och ger den någon dag och ser hur det blir. Man vinner alltid på om den jobbar om man jämför med direktel.
anette_jonas: Vi förbrukar ca 7845,15 kWh hushållsel så totalt ligger vi på 12265,20 kWh per år för allt. Men på sommaren så är ju poolen samt värmare för den igång. Sen så står husvagn på underhålls laddning också så finns ju mer man kan spara in på. Så nu har ni vår el förbrukning här i Göteborg. Sen har vi funderat på om vi skall montera en luft/luft pump i garaget då den kanske
ion: Vet inte om anvisningen i länken gäller generellt, men det borde den väl göra. http://www.rskdatabasen.se/infodocs/mont/mont_212_5534980_gruppfil.pdf
lmoberg: Skulle behöva hjälp.. Har bekymret att mellan 1-10grader blir det kallt inomhus. När det blir minus grader ute, blir det varmare och behagligare. Har tyvärr bara en utegivare, inga innegivare.. Tänkte om det skulle funka att knäcka värmekurvan men förstår inte riktigt manualen. Det verkar som att man sänker temperaturen när kurvan knäcks. Har nån tips på hur jag ska göra?
Anonymiserad 137805: Alltså gör man en pump down är allt kölmedia inne i utedelen när man är klar det lilla av köldmediet som är bundet i oljefilmen inne i rören och inte han koka bort är helt acceptabelt ur miljösynpunkt detta förutsätter att kompressorn på utedelen går att köra givetvis. Annars använder man sig av ett tömnings-aggregat och tar om hand kölmediet i en extern kruka. för övrigt
Anonymiserad 137805: Ja inget kul sånt här när servicearbetet uteblir, Electroluxservice som ändå är rätt stora borde kunna lösa sånt här men de har nog inte så många kyltekniker utan det blir ev en kylskåpstekniker som åker ut. citcop's största fel är att dom gått i säng med Electrolux
roland53: [citat] Absolut inget problem, snarare att föredra framför luft-VP. Men andra parametrar kommer in såsom jordmån och investeringskostnader. Jag inbillar mig att en fjällstuga har något besvärligare tomtförhållande än genomsnittet? :)
1457g: Nej utedelar är ju inte direkt snygga, men rätt placerade och kanske ett kul tak över så tycker iaf inte jag att det stör något särskilt.
smurfen72: Har du en frånluft modul kan du ju plocka ut lite mera effekt har för mig att man räknar med att den motsvarar ca 30-50 meters borra men vad ligger kb på nu när det är riktigt kallt det är ju ingen katastrof med några minus grader på inkommande kb när det är riktigt kallt.
mycke_nu: Det är nog inte mycket mening att mäta på brine. Bättre då att mäta tillförd elenergi och energiflödet i framledningen, tillsammans ger dessa COP. Läs av då och då och beräkna COP genom att dividera den producerade energin med den förbrukade.
Hhedman: Hej jag installerade en 343g i fredags och är sugen på mer info om menyer för att kunna optimera systemet
Fredrik Å: Verkar vara en sjuka med dom där ventilerna. Här har du en till med samma pump och som har haft samma fel :-(
Comfort Thomas: Nu är det perfekta förhållanden för luftvärmepumpar när det är mellan +2 och +8 och det inte är så stort energibehov i rummen längst bort så många klarar sig helt utan stödvärme. Tyvär väntar många till det är -10 eller kallare innan man bestämmer sig och man har missat en riktigt bra period effektivitetsmässigt. Nu är det väl i och för sig inte riktigt så bra i hela
jokomoko: Akahigi, Det du skriver låter ju riktigt lovande... :) mvh
roland53: [citat] Jag skäms, läste tråden slarvigt :o Ser att du tidigare länkar till installatörsmanualen, men tyvärr avhandlas energimätningen på sid 70 till endast några få rader utan att berätta hur mätningen göres :mad:
mexitegel: Om det i kontrollen ingår att de kontrollerar att anläggningen går optimalt med avseende på driftsekonomi också så kan det vara vettigt men annars är jag precis som roland53 tveksam. Den enda servicen som jag gör på min pump är att rengöra filtren en gång om året, och lyfter av frontplåten för att kolla ev. läckor. Det tar sammanlagt 15 minuter.
magnus glans: Det jag skulle vilja göra är att höja tempen på tappvattnet. någon som vet hur man gör? går igenom menyerna men hittar bara status på tanken, som brukar vara runt 57 grader..
anderssose: Återkoppling: Hittade nedan i ett annat forum: För att säkerställa att det är motorn till shuntventilen som strejkar så gå in i servicemenyn och kör shunten manuellt. 1. Håll in högerknapp i 5-10 sekunder (vänta till Access = Service visas) 2. Välj i menyn 5. Igångk. / service 3. Välj sedan 5.3 Handkörning av samtliga funktioner 4. Välj sedan Shunt SV1 och "Stäng" 5. Lyssna och
pelpet: Ska man svara utan att veta förutsättningarna så är svaret bergvärme eftersom det normalt är den uppvärmningsform som har lägst kostnad per kWh, ej kräver eget arbete, funkar bra året funt, går att använda för kylning och dessutom ökar värdet på huset kraftigt. Värdeökningen kan nog bli nästan lika stor som investeringskostnaden, vilket borde innebära att ni kan låna till