Värmepumpar
mexitegel: Ja, de är kanske kraftigare, - det har jag inte funderat på :) Njae, framledningen nu är ju inte så hög som sagt. Jag kör flytande kondensering mot acktank så framledningen är ett par-tre grader högre än den vore annars. Men å andra sidan har jag väldigt få start/stopp. Jag tror minsann vi lyckades komma Off Topic i denna tråden också :wow:
smurfen72: En Nibe 1245 startar kompressorn vid -60 gm om du minskar det värdet till kanske -120 gm kommer starterna minska men se samtidigt till att minska gm för eltillskott till i alla fall -600 gm annars finns risk att elpatron går in i onödan. Om man minskar gm för mycket så finns risk för att inne tempen blir svajig men det innebär även att eftersom vp kommer att gå lite extra varje gång
Anonymiserad 137805: det är som de ovan skriver fläkten startar i hög hastighet för att säkerställa temperaturen inte sjunker under 10C i utrymmet inte ens ute i hörnen. när temperaturen närmar sig 10C börjar den producera värme för att hålla tempen runt 10C fläkthastigheten håller i sig. ev stannar den vid avfrostning
Anonymiserad 137805: det finns kanske i heller inte lika många återförsäljare för Ahlsell som tex panasonic
smurfen72: Du har antagligen väldigt låg hastighet på cirkulationen för du kan inte tappa 8 grader i pannrummet. 8 grader är normalt vad man tappar när värmen snurrat ett varv i huset låter osannoligt att tappa så mycket enbart genom rören. Hur är vp inkopplad direkt mot radiatorerna eller via arbetstank med separat cp mot rad systemet ? Vad ligger returen på när du kör ut 38 grader ?
smurfen72: Det beror på hur systemet ser ut många luft/vatten vp har en innedel som vp (värmepump) är kopplad till då sköter ofta en separat cp (cirkpump) om cirkulationen mellan vp och inne del och det sitter en separat cp till radiatorerna i ett sånt system kan man ställa cp så man får bra värme på alla radiatorerna. I andra system är vp kopplad direkt mot radiatorerna då brukar man ställa
Malten: Ja å det är jävligt svårslaget, både investerings kostnad, samt el förbrukning, den första köpte jag förra året när dom va nya på marknaden, kostade 21 495:- den andra iår för 18 495:- båda med inst och 5års tot garanti via canvac. Blir ju 39 990:- tot, å de får man inget annat som går billigare/effektivare för samma peng.:thumbup: edit. Glömde skriva att ja inte behöver
ulrikak: Hej, jag har en luft-vatten-pump från ES-Nord (Energispar nord), en utomhusmodul och en inomhusmodul. Utomhusdelen installerades av husets förra ägare 2010 och inomhusdelen lät jag själv installera vintern 2011-2012. Sedan dess har det i stort sätt varit problem hela tiden. (Förutom på sommaren då, när man inte behöver värma upp huset, bara vattnet) Dom som installerat den har kommit
Drosen: Det visade sig att jag läst av siffrorna när den gjorde varmvatten, vilket är fel. Jag har även flera ventiler som behöver motioneras. Tar nya tag om ett par dar...
elvedin: ja det låter ju bra klart du ska vara nöjd. jag blir nöjd om gör av med 2000per månad under vinter tid sen stänger jag av mit under vår sommar. så snitt mellan 10-12000per år blir jag nöjd. efter som jag har ju kör pellets innan och pall kostar 2370kr pall plus lite ström ca 230kw per månad, så
jävla_hus: LVE06 är väl en interterpump, och då hade jag kört direkt mot radiatorerna.
Mackan1935: Jag har testat med lägre värmekurva och diverse olika inställningar, inget känns direkt pålitligt och den ger larm endå. Jag testade att välja endast tillskottsvärme, problemet är att den inte slår till? I infomenyn står det att den ska slå av vid en vis temp men elpatron värmer inte? :/ När jag kör den manuellt fungerar det fint. Att göra modifikationer i radiatorkretsen är inte
Lokis81: Hej! Lånar den här tråden lite angående vår elpanna Autoterm C200 från 1984, den verkar fungera bra, men jag har en fråga angående uppvärmningen eftersom vi har kompletterat vårt lilla radhus med en luft-luftvärmepump. Rumsgivaren som sitter i hallen den man ställer ned gradtalet för uppvärmingen med elpannan har vi vridit ned till ungefär 8-10 grader, eftersom luftvärmepumpen
rogero1: Hej, Tack för er input. Är det att upprusta el radiatorerna som är alternativet till att installera ett vattenburet system? Jag tänker att när jag ändå måste byta radiatorer, ut med heltäckningsmattan och in med nya golv, ny beredate för stora stugan, nytt vatten och avlopp, golvvärme i badrum och entré så är det nu eller aldrig för att konvertera till vattenburet. Förra ägaren
jostsweden: Har du förresten alternativet Värmekurva 2 i din meny? Det alternativet finns bara om man har en separat shuntgrupp till t.ex golvvärme som skall styras med en egen kurva samt max/min.
Akahigi: Fick till slut svar av en Mitsubishi-installatör (till vilken de lämnat min fråga) att den lämnade effekt ner till -15. Vet inte varför de inte svarade själva... Vet inte heller vad som då händer under -15. Blev två separata Mitsubishipumpar, en FH35 inuti villan och en SF25 i garaget. Installation idag och numera varmt och skönt :)
Jeppson: Om du inte har en så komplettera med en innegivare som drar ner värmen när du eldar, då får du en bra komfort med..
Comfort Thomas: Kan inget om IVT så jag kan inte göra jämförelsen men 12LECAN är en senare variant av 12LEC-N Toshiba Daisekai 6 kan även vara ett alternativ då den är 27,5cm hög om du får bra pris på den då priserna du uppgett känns lite i överkant ! Nu kanske det inte är en standardinstallation och priser före ROT avdrag som du uppgett Tänk på att det bör finnas en luftspalt ovanför
Comfort Thomas: Det som kan vara lite bökigt för dig är att ordna ett fast underlag att ställa markstativen på om det bara är hål för utblåset framåt eller finns det någon bred grov regel som du tänkt hänga konsollerna på ? Ställer du markstativen direkt på singel så finns risken att dom sjunker eller trycks upp av tjälen och utedelen börjar luta åt fel håll så inte kondensvattnet kan rinna
xydix: Gammal tråd nu men visst blir man trött när man aldrig får reda på den slutliga lösningen. Jag gjorde som så att jag skar upp en slangbit på längden, fyllde den med PL400, tryckte på den och drog runt 3 eller 4 syrafasta slangklämmor. Verkar ha funkat än så länge.
smurfen72: Kan vara så att slangarna inte är diffusions täta så att vattnet syresätts hela tiden vilket gör att pannan rostar sönder i förtid och det förhindrar växlaren.
smurfen72: Problemet kan bli att det inte finns nån villig röris som installerar om dom inte får tjäna en slant på vp. Är man lite händig är det inga problem att installera en vp själv räkna med att rördelarna och isolering kostar max 10000 kr så runt 100000 kr ska inte vara några problem. Garantin om man installerar själv gäller i alla fall hos Nibe för det kollade jag upp innan jag
smurfen72: Nej du måste höja min framledning men med så lite som möjligt tror inte du vill ha 35 grader i golvet. Om man kör värme i endast ett badrums golv är det stor risk för väldigt många starter på vp på grund av att det blir så liten vatten volym och det kan även bli lågt flöde till vp men jag tror att 750 har en inbyggd arbetstank på ca 20 liter så flöde blir det i alla fall och de
Comfort Thomas: Bäst är att ta hem försäljaren/montören innan val av värmepump för att se vilken modell som dom rekomenderar på olika platser för att sedan få ett totalpris på det så man slipper överaskningar med att beställa en modell som kanske inte får plats ovanför dörrar/fönster eller är för bred på någon av dom tilltänkta placeringarna.