3 783 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Behöver jag ha serviceavtal på bergvärme?
Hej
Jag har en IVT Greenline bergvärmepump. Tidigare ägare hade ett serviceavtal för cirka 2000 kr/år. Behöver man ha serviceavtal på bergvärmepump?
Mvh
Peter
Jag har en IVT Greenline bergvärmepump. Tidigare ägare hade ett serviceavtal för cirka 2000 kr/år. Behöver man ha serviceavtal på bergvärmepump?
Mvh
Peter
Hej
Den är 7-8 år gammal.
Från offerten:
"I servicekontraktet ingår en årlig besiktning och tillsyn av din värmepump, värmexävlare, expansionskärl, cirkulationspumpar, ventiler samt styr- och reglerutrustning kontrolleras och trimmas. Eventuella fel, läckor och skador åtgärdas innan de blir akuta problem. Du får ett besktningsprotokoll samt ett förslag till vidare åtgärder.
Vid mer ordinära brister utförs åtgäraden i samband med kontrollen. Vid allvarliga brister kontaktas fastighetsägaren för att avgöra vilken åtgärd som skall vidtas. Åtgärderna utförs och faktureras separat."
Bredvid värmepumpen står en dunk med en genomskinlig vätska som enligt tidigare ägare används vid servicen, men han vet inte vad den innehåller.
Mvh
Peter
Den är 7-8 år gammal.
Från offerten:
"I servicekontraktet ingår en årlig besiktning och tillsyn av din värmepump, värmexävlare, expansionskärl, cirkulationspumpar, ventiler samt styr- och reglerutrustning kontrolleras och trimmas. Eventuella fel, läckor och skador åtgärdas innan de blir akuta problem. Du får ett besktningsprotokoll samt ett förslag till vidare åtgärder.
Vid mer ordinära brister utförs åtgäraden i samband med kontrollen. Vid allvarliga brister kontaktas fastighetsägaren för att avgöra vilken åtgärd som skall vidtas. Åtgärderna utförs och faktureras separat."
Bredvid värmepumpen står en dunk med en genomskinlig vätska som enligt tidigare ägare används vid servicen, men han vet inte vad den innehåller.
Mvh
Peter
Förmodligen är den vätskan frostskyddsmedel av något slag för brinen i slangen.
Normalt skall detta inte behöva fyllas på om du inte har en läcka. Om trycket sjunker i exp.tank för brinen och du måste fylla på regelbundet, ja då har du en läcka.
Du bör ta reda på exakt vad det är i dunken. Alla kemikalier SKALL vara märkta av säkerhetsskäl.
Serviceavtal? Ja, hur händig är du?
Brukar du lämna in bilen till verkstad INNAN besiktning för att dom skall "titta" över bilen, för att byta lampor mm?
Om svaret är nej, så behöver du inte ett serviceavtal här heller. Om något händer så måste du ju ändå betala extra....
Och när något händer, så lär du märka det när det blir kallt i huset!
Värre än så blir det inte....
Normalt skall detta inte behöva fyllas på om du inte har en läcka. Om trycket sjunker i exp.tank för brinen och du måste fylla på regelbundet, ja då har du en läcka.
Du bör ta reda på exakt vad det är i dunken. Alla kemikalier SKALL vara märkta av säkerhetsskäl.
Serviceavtal? Ja, hur händig är du?
Brukar du lämna in bilen till verkstad INNAN besiktning för att dom skall "titta" över bilen, för att byta lampor mm?
Om svaret är nej, så behöver du inte ett serviceavtal här heller. Om något händer så måste du ju ändå betala extra....
Och när något händer, så lär du märka det när det blir kallt i huset!
Om det i kontrollen ingår att de kontrollerar att anläggningen går optimalt med avseende på driftsekonomi också så kan det vara vettigt men annars är jag precis som roland53 tveksam. Den enda servicen som jag gör på min pump är att rengöra filtren en gång om året, och lyfter av frontplåten för att kolla ev. läckor. Det tar sammanlagt 15 minuter.
Klicka här för att svara