Hej
Flyttat til ett gammalt hus som är av skånelänga typ.
Uppvärmingen består av direktel med kakelugn och luft/luftvärmepump.
Tyvärr (ur värmespridningssynpunkt) så är det inte speciellt mycket öppna ytor. Utan tidigare ägaren har satt värmepumpen i hallen där även trappen till övervåningen är belägen. Väggarna från hallen till vardagsrum och Kök är hysat tjocka stenväggar så spridningen från värmepumpen blir inte så bra.

Frågan är hur mycket skall jag ställa in värmepumpen på?
Om jag sätter den på 23c exempelvis så blir det varmt i hallen, men kommer inte sprida så mycket värme till de andra rummen där elelementen får gå in. Alternativt så sätter jag värmepumpen på max, typ 32c eller fullt blås läget. Det blir lite varmare i hallen och värmen sprids förhoppningsvis ut lite mer i andra rummen och på övervåningen.
Så ur ekonomiskt perspektiv, tror ni jag tjänar mer på att ha pumpen på max så den underlättar för elementen så mycket som möjligt även om spridningen inte är så bra?

K
Tyvärr blir en luft/luftvärmepump inte speciellt effektiv om planlösningen inte är öppen. På övervåningen har vi öppen planlösning och där klarar vi hela uppvärmningen ner till -20 på bara luftvärmepumpen. I källaren som är lika stor men indelad i fler rum klarar vi inte ens av att värma upp hälften av källaren till en komfortabel temperatur.....

Svårt att ge några konkreta råd men vi har testat oss fram genom att ha en separat elmätare på värmepumparna. Vi har kommit fram till att max fläkt i kombination med 25 grader på övervåningen ger "bäst effekt" för oss. Men då gäller det ju också att man har luftvärmepumpens innerdel på ett ställe där man inte blir så störd av ljudet från den. I källaren däremot är spridningen så dålig att vi aldrig kör på mer än 22 grader med max fläkt. Högre gradantal ger helt enkelt för liten effekt i och med att varmluften ändå inte sprids.

Vi har dock funderat på att installera någon form av kanalfläkt eller värmeflyttare i källaren för att få en bättre spridning. Men då måste vi också borra igenom de murade och armerade källarväggarna så det känns som ett jobbigt projekt.

/Krille

Akahigi
Skulle säga att du sätter den på typ 25 och 3/4 fläkthastighet och ger den någon dag och ser hur det blir. Man vinner alltid på om den jobbar om man jämför med direktel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.