Värmepumpar
spekerök: Ta en titt så det inte kommer vatten ur exp kärlets påfyllningsventil för luft, bilventils modell. Kika även om det finns något förtryck i kärlet när systemet är trycklöst på vatten. Normal villan brukar ha ett förtryck på ca 0.5bar i kärlet. mvh
smurfen72: Det är ofta billigare att köra mot rätt inne del eftersom styrningen sitter där ska man docka mot tank kan man få köpa styren separat vilket brukar kunna kosta en del om man inte kör fast kondensering vilket man bör undvika på en ny anläggning. Man får en ny elpanna som kan kopplas mot luft vatten för ca 25000 kr.
smurfen72: Det betyder att om det finns behov av både värme samt vv så håller den på max 30 minuter med vv och växlar sen till 30 min värme och så håller den på tills nått av målen är uppfyllda dvs gm 0 eller rätt vv temp.
Marre E: För att få veta effekten på en vp så ska överhettninigen o underkylningen kollas med en massa andra siffror. Då vet du till 100 % va du har för verklig effekt.
sblixten: Jag har kvalsterallergi, men kan även reagera på torr luft vilket luftvärmepumpen ger. Tips nummer ett blir luftrenare i sovrumet och om inte det fungerar så blir nummer två luftfuktare. Jag hade både och tidigare, men i mitt nuvarande inomhusklimat räcker luftrenare tillsammans med speciella örngott och madrassöverdrag.
Anders_Nilsson: Hej! Har postat även på Värmepumpsforum men provar här också för svaren verkar dröja. Min CTC 265B med NIBE ELK13 har gett upp verkar det som, pannan är 75 grader, undrar om cirkulationspumpen till elpatroen fungerar, vvb:n är kalkad och sedan igår har jag i princip inget vv. Funderar på Sfinx LVVP 10+kW och deras (i mitt tycke dyra) acktank. Börja med tanken nu så jag får tillbaks
gromit42x: Jodå. Ingen fara. Det kommer att täckas av hemförsäkringen + Arcticförsäkring -h
lt1cobra: Nu har jag en IVT (styrs av tempen på returen och utegivare) inte en Nibe... Men vi struntar i den här frågan och låter tråden gå tillbaka till TS frågeställning.
Jugend: Hur stor är tomten? Kan du inte köra jordvärme också som alternativ det är ju mycket billigare i installation.
roland53: [citat] Efter att studerat bild 4 i inlägg # 1 måste jag tillstå att n1zz3 nog har rätt. Skalan är graderad i grader celsius vilket indikerar en termostat. :o Kan därför mycket väl vara för varmvatten inställning? Om vi kunde få en närbild på framsidan av den understa pressostaten kanske det kunde klargöra om HT och LP inställningar är korrekta.
bladhet: Grannarna har borrat 167 och 189 m vi funderar på att köra med pumpen tills den ger upp, räknade på elen igår och de bli inte så blodig skillnad mot dagens hus med fjärrvärme. Förbrukningen låg på ca 26000kwh har idag el på 8000kr och uppv. På 12000kr
smurfen72: Eftersom du inte har extern cp så ska den interna gå hela tiden vilket gör att vattnet flödar genom ukv samt vp och på så sätt känner vp av framledningstempen och kan räkna gradminuter utan att BT25 är ansluten. Om man har BT25 ansluten och vp laddar vv vilket gör att cirkulationen stoppas så beräknas gradminuterna troligtvis fel beroende på placeringen av givaren så därför är
slurppe99: Eftersom jag anser att llvp ska vara där den stör minst skulle jag sätta den ovanför ytterdörren. Vissa hustyper har för kort vägg ovanför. Vissa modeller får inte plats ovanför dörren. Effekten blir även lite begränsad. Eftersom du kan öka fläkthastigheten i stället för i vardagsrum där den kan uppfattas som störande så blir det inte så stor skillnad. Det är då även
losmackos: Okej ja smyger lite med det :) Har en liten annan fundering om vår värmepump! Törs man laborera och sänka gradminuterna mera (-140nu) det borde väl hålla ner våra starter en del, men det gör ju pumpen att gå längre också..idéer kring detta mottages gärna:)
Ripper500: Har provat lite men märker ingen större skillnad faktiskt. Vi har satt luftpumpen så att den inte blåser på soffan :) Men högt utblås låter ju en del.
smurfen72: Fel på givare ? Tror dom avfrostar genom att stoppa kompressorn och låta frånluften tina isen.
Kalleknx: Hej, Har precis flyttat in i ett 190 m2 hus med en 495 där kollektorslangen går ner i en brunn. Jag var intresserad av vad jag får ut av köldbäraren så jag mäter in och utgående temp genom att mäta under isoleringen direkt på rören vid infästningen i pannan. Det jag kan konstatera är att jag skickar ut ca: 8-9 grader och jag får tillbaka ca: 5-6 grader. I min värld så håller jag
anders07: Lite läckage är ju normalt vid montering men eftersom det är grönt under verkar det ha droppat ett tag. Är det blött under? Garantin är ju ute på pannan men fungerar den i övrigt så finns väl inte så mycket att ora sig för. En ny panna går väl loss på 50 tusen i runda slängar så det är ju i så fall vad du riskerar att måsta hosta upp med framöver om det skulle vara något
losmackos: Men hur blir det, jag vill ju hålla högre kurva för högre värme uppe i träbjälklaget. Nere i betongplattan vill jag typ ligga på en lägre kurva annars blir det satan varmt.. Pumpen ger ju ut samma värme den tycker den ska både uppe och nere! Fördelningen upplever vi som (fast kallare uppe)ok. Kanske snurrar till det här men försöker lära mig och förstå det bästa:) och inte få
InsidersUnited: Har du källare under hela huset så har du ju ett jättebra utgångsläge, dra en rund kringla under hela huset och borra upp genom golvet för avstick till varje radiator. billiga element kan man köpa på billigaelement.se exvis haha Köpte mina där från deras outlet del, hade tur och fick rätt storlekar för 500kr/st. sedan tillkom koppel etc. Sök annars på Kotly exvis eller gå in på
A.Holm: p.lundgren: Mycket bra förklaring. Rätar ut en hel del frågetecken! [citat] Tanken är god, man skulle absolut kunna tänka sig att göra så... Dock så finns det andra anledningar till att elpannan ryker. Pannan är idag placerad centralt i huset i ett litet pannrum intill murstocken.Ett nytt, större pannrumm hamnar i en utbyggnad, sedan kommer gamla pannrummet rivas för att ge plats för
smurfen72: Man tömmer normalt inte en beredare på 180 liter på 5 min så högt flöde har man inte i kran sen kan det ju ta lång tid att återladda beredaren med en klen vp annars är det samma typ av beredare i alla moderna Nibe vp och dom är bra på just vv produktion.
Ripper500: Den ska gå att koppla isär utan förlust av gas. Surfa in på värmepumpsforum och sök på Zibro. Har läst om det för ca 1 år sedan.
sulfobus: Kompressorn i en 1 år gammal CTC EcoAir 107 låter betydligt mer (jmf med normal drift) under avisningen, speciellt till en början och minskar sedan gradvid under ca 1 minut till normalt ljud. Det är ett typiskt kompressorljud med vibrationer, men det låter inte riktigt som om något sitter löst, bara mycket högre. Är det normalt? Den har gjort det sedan installationen, men möjligtvis har
Shad: Glömde nämna att jag får fram hela tiden på nibes hemsida att mjukvaran behöver uppdateras , och på vp står det att det samma version :x
Stenolofanders: Antar att du är missnöjd med komfort kontra kostnad? Siffrorna är ju som flera anmärkt inte hiskeligt alarmerande även om de kan bli bättre. Jag skulle alla gånger bygga vidare på lågtempsystem men vartefter sätta in åtgärder för att få det att funka bättre. Två åtgärder som du kan göra på kort sikt, billigt och på egen hand: 1) Förbättra fönstren: sätta in en skiva av
Malisan74: Fattar inget vad ni skriver om. Men slutsatsen på en ctc är tappa inte ett badkar fullt med vatten eller duscha inte länge :) frågan var egentligen om ctc ecoheat 408 var en bra bergvärmepump ? :)