Värmepumpar
folkeorg: Våran BRF har tagit in offerter på en bergvärmeanläggning. För 8 radhuslägenheter har de räknat med 5 borrhål á 200m dvs 1000m aktivt hål. De vill dimensionera för 98% VP-täckning och sedan spetsa med elpatron när det är smällkallt. Problemet är att då måste vi gå upp minst ett steg i mätarsäkring, från 50A till 63A vilket kommer kosta ca 4000kr/år extra. Det blir alltså
smurfen72: En anläggning från 2007 kan vara underdimensionerad med dagens mått eller riktigt bra dimensionerad men driftkostnaden skiljer inte så mycket trots allt. Normalt ska en sån anläggning ha många år kvar om allt är rätt installerat och injusterat.
DennisCA: Huset ventileras inte alls för tillfället, men ett FTX aggregat hör till huspaketet och kommer att monteras.
niddex: Det var ett kretskort i elpannan som var sönder :x Detta kretskort tillverkas inte längre och inga finns på lager:thumbdown: Så nu är jag på värmepumpsjakt, lutar åt CTC:s luft/vatten. Niklas
smurfen72: Finns inget som tyder på att radiatorerna skulle orsaka felet misstänker att vp är lite för klen helt enkelt inte alls ovanlig på en lite äldre installation och troligtvis blir inte elspetsen så hög ändå.
pelpet: Prislappen för pannövervakningen borde kunna landa på några tusenlappar om man är lite tekniskt lagd. Ni kanske också kan möjliggöra styrning av stokern på distans. Då kan ni själva slå på och av den. Ett alternativ, som inte alltså nämnt, är fjärrvärme. Om ni nu kan få fjärrvärme så borde det vara möjligt att köra fjärrvärme som backup. Många bolag erbjuder en låg
smurfen72: Om växelventilen läcker mycket blir det varmt inomhus och det brukar man märka. Blir det inte varmt inne fast ventilen läcker lite grann så gör man värme till lite sämre cop vilket faktiskt gör så att man tar lite mindre energi från borran och kb tempen blir lite högre. Men i vilket fall som helst har man en växelventil som läcker bör den bytas och man brukar se om den läcker
smurfen72: Du kan ju kolla vad En Bosch vp kostar på nätet Bosch och ivt är samma grejer men Ivt säljs inte överallt och brukar kosta lite mera har för mig att Bosch kostar ca 65000 kr komplett med innedel/elpanna.
smurfen72: [citat] Nibe 1245 har effekt vakt som standard och första steget på elpatron är på 1 kw så till vp räcker 16 ampere till bra. Men har man många andra förbrukare kan man naturligtvis behöva kraftigare säkring men vi kör med 16 ampere men har fått bytt några säkringar den senaste åren.
korsdå: Det var ju en trevlig balans som jag kan ta till mig MattiasS Ibland kan det bli rätt varmt och en viss del kan nog källaren kyla huset och få värme tillbaka.
Jajjan: Man har ett värde som ökas med I2 kontinuerligt och minskas med en viss avsvalningsfaktor. Det ska då följa motortempen. "leaking bucket".
smurfen72: Antar att servicen innehåller rengöring av filter både varma samt kalla sidan samt att installatören kollar så vp går med rätt delta men då måste han komma under uppvärmnings säsongen ?
Chaly: Att lyfta ut min gamla ES480 och installera en ny IVT690 med rensning av frånluftskanaler, driftsättning, snabb genomgång av systemet, fika samt städning tog 2 man ca 3 timmar.
Pherra: Vilka pajasar de verkar finnas, men de klart du sa han va gipsmontör de säger ju allt.
Josth: Att den bara höll 10 mån och flera yrkesmän kommer till slutsatsen att det måste vara fabrikationsfel borde det inte vara någon tvekan om garantiärende. Stå på er för att få den utbytt! Finns också en del info på Värmepumpsforum, t.ex.: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54744.msg566083#msg566083
Pompe1997: Ja huset ar mycket daligt isolerat och kommer att isoleras nasta vinter. Isolerade vinden med ca 350 mm losull i sommras men vaggarna r rena kallraset sa jag formodar att huset kraver mer an 5000 w. Det e nastan varmare framfor fonstren an framfor vaggen. Fulla tankar (90 uppe 80 nere) e slut redan nasta morgon.
Csre: Mest troligt fel på expansionskärlet låter det som. Ska innehålla en luftfylld gummiblåsa som kan gå sönder. En sådan kan alla rörmokare byta.
Chrille2010: Angående energideklarationen, en felaktig energideklaration kan åberopas som fel i huset: http://www.fastighetsbyran.se/Bo/Bo/Bosvaret/Energi--miljo/2011-02-280914/
Dea_34: Har hållit koll på ventilen under dagen och när den värmer värmevatten står den i läge orange eller grön. I läge blå är det varmvatten. /Dea
Överstyvt: Jag har ett nyinstallerat kondensvattentråg med värmekabel på min Nibe 2025. Kondensvattnet släpps i avloppet i pannrummet. Nu när det varit kallare ute har det börjat samlas is under pumpen. Vilka erfarenheter har ni som har liknande lösningar? Är det normalt att tråget inte tar hand om allt vatten? [bild] [bild]
smurfen72: Gradminuterna reglerar hur ofta vp ska starta minskar du dom (mera minus) kommer vp starta mera sällan men den kommer värma högre över börvärde varje gång den kör.
roland53: Har du möjlighet att spola och tappa upp kallvatten väldigt nära vattenmäten? Har du gult vatten även där när du spolat en stund? Det kan ju i så fall vara dax för en renspolning i gatan. Kontakta vattenverket.
smurfen72: Du kan i princip ställa utedelen vart som helst bara du inte begränsar luftflödet. Du får inte bättre vent av en luft/luft.
namor: Hej! Finns det någon som har erfarenhet av Hitachi Yutaki luftvatten? http://www.kcc.se/products.php?cid=26&pid=102 Hittar bara info/recensioner på deras luft/luftpumpar. Tanken är att den ska dockas till ett befintligt enrörssystem som värms med en elpatron, inte optimalt men bättre än att ha en elpatron och dessutom skönt att stänga av surret från luft/luften som stödjer.
glyrion: jag har mycket större än 120 kvadrat. det räcker juh bara te övervåningen. är jag borta en vecka på vintern ä det svinkallt hemma. tror inte de skulle hjälpa att ställa ner temperaturen. då hade de varit bra med något komplement. att ha en elpatron i en vecka kommer säkert ruinera mig?? jo men det är arbete med massa ved och hantering me. så kanske man inte behöver ha så mycket
slurppe99: [citat] Så kan du inte bara skriva. Vad är för och nackdelarna ville han veta. Som du skriver så jämför du med en 8 år gammal Panasonic som redan nu går på övertid. Det var många lycksökare som importerade Panasonic på den tiden och alla var inte anpassade för nordiska klimat. Nu för tiden har Mitsubishi skaffat finesserna som de andra redan hade för flera år sedan. M är större