Jag har en Nibe 1250 med ett borrhål på 160m. Pumpen är en invertertyp pch kan leverera mellan 4-16 kw. Dock blir jag fundersam om vilken effekt borrhålet klarar.
Jag fick frågan om vilken pump jag skulle ha innan hålet borrades och borrarn skulle anpassa hålet efter pumpens dimensioner.
Anledningen att jag valde pumpen var att jag inte hade en aning om energibehovet och tog i.
Men nu får jag information om att hålet inte räcker till pumpens maxeffekt, det gör att tänkta tillbyggnader får ha en egen värmelösning.

Min fråga är om 160m är för klent jämfört vad en Nibe 1250 kan leverera?

Göran.W
Oj.
Borrarna måste ha missförstått dig för du behöver ca 360 meter aktivt djup till en vp som ger 16 kw.

Du kan själv bilda dej en uppfattning om detta genom att logga köldbärartemperaturen under olika driftsförhållanden.

Jag har ungefär samma pump (Fighter 1150, 17 kw) kopplad till 1300 m jordslinga. Våren 2011 loggade jag effektuttag (medeleffekt ur slingan per dygn), utetemp och köldbärartemeperatur varje dag.

Screen Shot 2013-11-30 at 5.31.25.png

Lila: Effekt ur slingan (effekt ur pumpen är då ca 50% högre)
Grön: Utetemp kl 12
Röd: Kb in
Blå: Kb ut

Som synes håller sig slingan förhållandevis stabil från dag till dag om uttagen effekt ligger under 7 kW (ca 10 kW ur pumpen), för att sedan sakta sjunka när jag tar ut mer. Eftersom stora uttag sker under väldigt begränsade perioder fungerar detta utmärkt för mej. Skulle jag däremot ta ut 10-11 kW ur slingan (17 kW ur pumpen) kontinuerligt vore det en annan sak.

Jag skulle därför vilja råda dej att logga hur hålet beter sig under uppvärmningssäsongen. Är det stabilt under stora uttag (köldknäppar) finns det marginaler, annars kan det kanske behövas ett hål till.

Göran.W
1300 meter jord slinga motsvarar ca 430 meter borrhåll.
Ts borrhåll motsvarar 480 meter markslinga som jämförelse.
Att borrhållet inte räcker till att klara pumpen max effekt råder det ingen tvekan om för det saknas mer än halva borr djupet då.
Jag misstänker borrarna uppfattade det som pumpen gav 4-6 kw.
Eller att det skulle räcka till den nuvarande byggnaden.
Nu vet vi inte hur mycket som ska tas ut ur hålet tyvärr men borrhållet i sig klarar inte mycket mer än en pump på runt 7 kw .

• Gilla
Carla
  • Laddar…
Hur djupt borrhål du behöver beror på hur mycket energi du tänker plocka ut en överdimensionerad inverter på 16 kw klarar sig med betydligt mycket grundare hål än en underdimensionerad inverter på 16 kw. Fast nog är 160 meter snålt om du inte köpt en väldigt mycket överdimensionerad vp. Det finns ju alltid möjlighet att komplettera med en liten bit jordvärme eller frånluft modul fast är ju lite tråkigt så här i efterhand.

Göran.W skrev:
1300 meter jord slinga motsvarar ca 430 meter borrhåll.
Ts borrhåll motsvarar 480 meter markslinga som jämförelse.
Att borrhållet inte räcker till att klara pumpen max effekt råder det ingen tvekan om för det saknas mer än halva borr djupet då..
Du har säkert helt rätt, men det kan ju ändå vara intressant att mäta, det finns bättre och sämre hål.

Att jag har just 1300 m ska man sedan inte dra alltför stor växlar på, jag har (över-)dimensionerat slingan för att slippa använda elpatronen.

Mycket intressanta svar, för att kompletera bilden lite så har jag en frånluftsmodul, men detta var inte med i ekvationen då jag borrade.
Då jag borrade hade jag inte gjort klart min tillbyggnad utan den fanns bara på papper (skiss) så energibehov var okända, men borraren var tydlig med att hålet gjordes för pumpen och pumpen skulle sedan göra jobbet.
Dock känner jag mig lite lurad då det verkar som att jag kan max plocka ut 8kw ur hålet. Jag haft driftstopp två gånger under de kallaste månaderna och då har det gått åt kanske 5000 kwh på en månad för uppvärmning.
Så här i efterhand var en 1250 kanske inte rätt val, bättre hade varit en 8kw pump som matchat hålet.

Så jag hade gärna betalt ex 230m om jag bara vetat, men hade fullt fokus på annat och litade på att en av svergies största borrfirmor hade koll.

Mitt problem framåt är hur jag skall lösa uppvärmningen av garage (100m2) samt tillbyggnad (70m2), då det verkar som att hålet ligger på gränsen även om pumpen hade kunnat jobba med mer.

Tack än en gång för svar, jag skall läsa in mig mer i detta område för att kunna lägga rätt strategi framåt.

Det jag inte rktigt kan ta in är för att nyttja 12-16kw så måste det till ett hål på 300m, har aldrig hört att någon borrat så djupt. Kör man inte flera hål då?

Göran.W
Jo man gör 2 hål då men det finns firmor som kan borra djupare än 300 meter men över 250 meter börjar det bli otrevligt dyrt så det blir billigare att borra 2 hål.
Om du förbrukar 5000 kw på en månad är det ett snitt på 7 kw och det är på gränsen vad hålet klarar.
I din sits finns det inte mycket att välja på än att lägga ner minst 600 meter markslinga men gärna 800 meter eller borra ett hål till så djupt dom kan och då gärna 250 meter men inte under 200 meter om du ska kunna använda din pump fullt ut.
Ska du han någon annan värme lösning så jämför den kostnaden mot att borra ett hål till och tänk på att det tillkommer kostnader för lite ventiler och annat som behövs för att få ett jämt uttag mellan hålen om du borrar eller gräver ner slinga.

Ska du värma tillbyggnaden finns inte så mycket att fundera på du har redan en vp som kan ge bra med effekt så borra ett till hål eller gräv så har du möjlighet att använda din vp som det är tänkt och när den tjänat ut har du hålet kvar som kan ge energi i många år. Låter som en oseriös firma som säljer på dig en av marknadens dyraste vp som kan ge bra med effekt och sen endast borrar 160 meter så den endast kan ge full effekt under kort tid.

Har du en frånluft modul kan du ju plocka ut lite mera effekt har för mig att man räknar med att den motsvarar ca 30-50 meters borra men vad ligger kb på nu när det är riktigt kallt det är ju ingen katastrof med några minus grader på inkommande kb när det är riktigt kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.