14 960 läst ·
34 svar
15k läst
34 svar
Hjälp med val av luftvärmepump
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Försök välja en återförsäljare som har en 5 årig totatgaranti istället för försäkring om möjligt.
Vid garanti så har man bara en kontakt och behöver inte dra in sin hemförsäkring.
Brukar även vara så att om kostnaden för reparationen understiger självrisk så går inte försäkringen in och tar kostnaden samt att man sitter i bättre förhandlingsläge när man ska köpa hem/villa försäkring om det inte finns några skadeärenden under en lång period.
Vid garanti så har man bara en kontakt och behöver inte dra in sin hemförsäkring.
Brukar även vara så att om kostnaden för reparationen understiger självrisk så går inte försäkringen in och tar kostnaden samt att man sitter i bättre förhandlingsläge när man ska köpa hem/villa försäkring om det inte finns några skadeärenden under en lång period.
Förklara nu eller är det en felskrivning? Om kostnaden för att reparera blir under självrisken finns väl ingen anledning att blanda in försäkringsbolaget? Så länge försäkringen inte nyttjas blir det inget som påverkar.Comfort Thomas skrev:Försök välja en återförsäljare som har en 5 årig totatgaranti istället för försäkring om möjligt.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om man har en 5 årig försäkring på maskinen istället för en garanti som en del återförsäljare/märken har så kan det tyvär bli så att när man kontaktar sitt eget försäkringsbolag för att få skadan åtgärdad så kommer installatören ut och det kostar säger vi 2000:- , då du ha en självrisk på låt säga 2000:- eller mer så får du stå för den kostnaden och försäkringen på själva aggregatet som man skulle tro ska ta alla skador går inte in för att skadans kostnad understiger självrisken.
Har man en garanti så drabbas man inte av någon kostnad under garantitiden.
Om skadans kostnad däremot överstiger självrisken så står maskinens försäkringsbolag för hela kostnaden under försäkringstiden så det gäller att se till att skadan är ordentlig så man inte drabbas själv
Ser lite snurrigt ut när man försöker förklara det märkliga.
Garanti är alltid smidigast.
Har man en garanti så drabbas man inte av någon kostnad under garantitiden.
Om skadans kostnad däremot överstiger självrisken så står maskinens försäkringsbolag för hela kostnaden under försäkringstiden så det gäller att se till att skadan är ordentlig så man inte drabbas själv
Ser lite snurrigt ut när man försöker förklara det märkliga.
Garanti är alltid smidigast.
Hej!
I dag fick jag min Mitsubishi FH25 installerad av Polarpumpen.
2 st montörer kom och jag får säga att de var väldigt proffsiga.
Har inte hunnit pröva den så mycket ännu men satte den på 19 grader på förmiddagen
och när jag kom hem nu på kvällen så var det en väldigt behaglig och jämn värme i hela huset fast
att jag har två plan och den sitter på bottenvåningen.
hälsn. Tommy
I dag fick jag min Mitsubishi FH25 installerad av Polarpumpen.
2 st montörer kom och jag får säga att de var väldigt proffsiga.
Har inte hunnit pröva den så mycket ännu men satte den på 19 grader på förmiddagen
och när jag kom hem nu på kvällen så var det en väldigt behaglig och jämn värme i hela huset fast
att jag har två plan och den sitter på bottenvåningen.
hälsn. Tommy
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nu är det perfekta förhållanden för luftvärmepumpar när det är mellan +2 och +8 och det inte är så stort energibehov i rummen längst bort så många klarar sig helt utan stödvärme.
Tyvär väntar många till det är -10 eller kallare innan man bestämmer sig och man har missat en riktigt bra period effektivitetsmässigt.
Nu är det väl i och för sig inte riktigt så bra i hela landet men tycker det verkar vara varmare än normalt överallt
Tyvär väntar många till det är -10 eller kallare innan man bestämmer sig och man har missat en riktigt bra period effektivitetsmässigt.
Nu är det väl i och för sig inte riktigt så bra i hela landet men tycker det verkar vara varmare än normalt överallt
Klicka här för att svara