Efter problem med vår vedpanna har vi bestämt oss för att skaffa ny alt hitta ett nytt sätt att värma upp vårt hus. Det är ett enplanshus med källare. Vattenburen värme. Golvvärme i köket, badrummet uppe och i gästrummet i källaren. Huset är från 1942 och vi har nu en Vedexpanna från 1990 med 3 kbm acc tankar.

Bergvärme? Luft/vatten? Ny vedpanna? Vi gör av med mellan 14000 och 19000 kWh per år beroende på om vi eldar eller inte. :)

Välkommen hit Annika, hoppas du ska trivas. :)

Vi börjar med en liten utfrågning:

Var i landet bor ni? Hur stor tomt har ni? Har ni någon aning om berget ligger djupt där ni bor? Hur varmt vatten måste ni få ut till elementen när det är som kallast?

19000 kWh, eldar ni inte alls då? Inte en pinne?

Golvvärmen som ni har - är den elektrisk el vattenburen?
14000kWh i enbart hushållsel låter mycket.
5000kWh i uppvärmning låter väldigt lite.
Har ni ventilationssystem typ FTX el FLVP?
Har ni någon LLVP?
Var i landet bor ni?

Vet inget om er panna och vad problemen är, men skillnaden mellan en väl fungerande anläggning för ved gentemot en halvdan lösning är enorm! Eenorm...

Jag har en Perifal solo innova 30 kW till en 3 kubikmeter acktank. Ägnar eldandet ink allt en tid motsvarande det jag lägger på tandborstning, fast mer sällan dårå... Andra matar hästen, jag matar pannan. Detta ägnar jag alltså på nåt jag, familjen och plånboken trivs fint med. Detta är den springande punkten: trivs ni m eldandet???? I såfall finns det förmodligen många sätt att förbättra er anläggning. Beskriv gärna!

Har ni något religiöst eller socialt emot vedeldning eller bante orkar, kolla andra alternativ.
Ni har ju tankar och förmodligen redan rejäla expansionskärl mm... Vilket borde göra ved eller pellets till de smidigare valen.

Ska man svara utan att veta förutsättningarna så är svaret bergvärme eftersom det normalt är den uppvärmningsform som har lägst kostnad per kWh, ej kräver eget arbete, funkar bra året funt, går att använda för kylning och dessutom ökar värdet på huset kraftigt. Värdeökningen kan nog bli nästan lika stor som investeringskostnaden, vilket borde innebära att ni kan låna till investeringen om det ser tomt ut på sparkontot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.