Byggahus.se

Viessmann 343G kodningsnivå 2

4k läst  9 svar

1. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Vill tweaka cirkpumphastighet och lite andra parametrar på min nya Viessmann 343G (vitotronic styrsystem).

Jag har koll på hur man låser upp både "Kodningsnivå 1" (service-nivå med lite inställningsmöjligheter) såväl som "Kodningsnivå 2" (expertnivå, med en väldans massa inställningsmöjligheter). På "Kondingsnivå 2" får man dock ingen beskrivning i klartext av parametrarna och jag skulle gärna vilja veta om någon har dylik dokumentation tillgänglig, eller om den går att få tag på för vanliga dödliga...

Specifikt av intresse är parametrarna för att styra sekundärpumpen med PID-reglering mot konstant delta-T, samt trimma temperatursensorerna i sekundärkretsen som är lite off (returen visar 0,5 grader högre än framledningen).

När jag pratade med installatören så var responsen "fågelholk" och "det går inte" etc, men jag vet att det går utmärkt att göra och jag har redan dokumentation för delar av parameteruppsättningen som har att göra detta från en kvarglömd "lathund" som installatören lämnat efter sig.

Så, tips mottages med tacksamhet antingen i tråden eller via PM.

2. H
    Medlem Nivå 3
    Kan du läsa data typ driftstider, temperaturer, tryck mm från din värmepump. Viessman är ju lite svårare att få ethernet eller CAN trafik från än andra värmepumpar. Den finns inte med i husdata saiten
    Eller har du något sätt?

3. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Ja, Viessmann har ju en hel del data man kan se direkt i displayen, och det går att tanka ur information och sätta parametrar mha diverse instickskort.

Pannan har som sagt (minst) tre behörighetsnivåer -"användarnivå" där man i princip kan ställa in temperatur på varmvatten, värmekurva och lite annat lull-lull, samt se lite driftstider COP-beräkningar från den inbyggda energimätaren osv.

Sedan har man "servicenivå" med ytterligare massa information och inställningsmöjligheter, bl a ett grafiskt flödeschema över pumpen med alla tryck och temperaturer, hastigheter på cirkpumpar, ventillägen etc utritat väldigt pedagogiskt. Sedan finns detaljerad grafisk information över under vilka betingelser kompressorn kört (ackumulerade körtider under olika brine-temperaturer och sekundärtemperaturer osv). Dessutom får man tillgång till "Kodningsnivå 1" som är ett inte oansenligt antal parametrar för att styra pumpfunktioner mer i detalj.

Tredje nivån är "expertnivån" som man kommer åt genom lite hemliga knapptryckningar och en abnormt lång kod. Här får man tillgång till ytterligare en massa parametrar ("Kodningsnivå 2") som går att ställa in och monitorerra på pumpen.

4. H
    Medlem Nivå 3
    Men Viessmann pumpen har ingen USB/SD/Ethernet(RJ45 eller WIFI) kommunikation, eller hur?
    Vilket instickskort använder du? jag har inte hittat något ännu....
    Är du nöjd med pumpen i övrigt?

5. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Den har ingen kommunikation förutom LON-bus som standard, men dom har tre (?) olika kommunikationsmoduler att välja mellan (ethernet, gprs osv), men jag har inte riktigt kommit dithän att koppla upp pumpen ännu -just nu vill jag bara trimma in den en smula. :)

Har ju bara haft pumpen ett par veckor så det enda jag kan säga är att den är riktigt, riktigt tyst när den kör vilket var ett av urvalskriterierna. Hade direktverkande el tidigare men under året har huset genomgått en totalrenovering och jag har konverterat till vattenburen golvvärme i hela huset, så jag hoppas kunna krama ur en rätt hyffsad COP från detta system.

Det jag inte är riktigt nöjd med är väl just inställningarna -service-manualen är väl inte direkt lättläst och dessutom envisas dom med att skydda en massa (i mitt tycke) viktiga inställningar bakom lösenordsskyddade service-menyer. Jag har t ex ingen som helst förståelse för varför jag ska behöva ringa på en service-tekniker för att justera flödet på cirkulationspumpen till värmegolvet!? Dessa inställningar borde rimligtvis ligga under avancerade inställningar och inte på "expertnivån" som bara utbildade servicetekniker ska ha tillgång till (men nu har ju jag fått tag på lösenordet till expertnivån, så det är mest en teknikalitet för mig).

6. H
    Medlem Nivå 3
    Jag har inte sett någon av de moduler du skriver om. Kan du skicka en länk till dessa kort?
    www.husdata.se kan inte hantera Viessmann värmepumpar...tyder på att det är svårt att koppla upp sig.
    Jag vill se diverse temp och tryck på pumpen samt driftstimmar och få dess variation över tid.
    Att ställa om flödet i de olika kretsarna är något man bara gör en gång dvs jag behöver inte pilla med det.
    Hur högt COP man får bygger på hur bra energibrunnen fungerar dvs vilken temperatur man får ut från den is synnerhet när det är riktigt kallt på vintern samt hur högt man har kondenseringstemperaturen.Hög temp i brunnen och låg konsenseringstemperatur ger högt COP

7. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Det är Viessmann som säljer dem under namnet Vitocom (Vitocom 100, Vitocom 200 och Vitocom 300). En annan variant är att hänga in sig direkt på LON-bussen med t ex IntensisBox eller liknande.

Angående COP och ren driftsoptimering så finns det inte sällan en hel del verkningsgrad att hämta genom att optimera sekundärkretsens flöde så att värmeutbytet mellan primär- och sekundärkretsen blir optimalt (dvs att flödet i sekundärkretsen får ett optimalt delta-T, vilket brukar vara sisådär 7-8 grader). 343:an har ju steglös hastighetsinställning på sekundärpumpen vilket är jättebra för detta ändamål, men 333/343an har även ett läge där en reglerloop justerar sekundärflödet mot ett visst delta-T, men då måste man pilla på ytterligare lite parametrar för att få regleringen att funka bra.

För att få lagom många start/stop och ballanserade körtider på kompressorn bör man även trimma hysteresen (dvs hur lågt pumpen låter värmen sjunka i sekundärkretsen innan den börjar köra upp värme igen). Både Delta-T och hysteresinställningar kan dock påverka hur rummen man värmer upp upplevs (ett högt delta-T i ett system med golvvärme innebär att golvet är varmare i ena änden på rummet än i den andra), och en stor hysteres innebär att temperatursvängningarna i systemet blir större, vilket kan påverka temperaturen i rummet, men också att pumpen måste jobba upp en högre framledningstemperatur när den väl kör (för att rumsmedeltemperaturen ska vara densamma), vilket påverkar COPen negativt.

Även om många installatörer är medvetna om dessa samband så verkar det i princip vara så att de aldrig lägger någon tid på att fintrimma systemet åt slutkunden -det tar helt enkelt för lång tid att verkligen få systemet att köra optimalt (det är en iterativ process som tar lite tid varje dag under veckor eller t o m månader att genomföra), så man får oftast en installation med standardinställningar/kvalificerade gissningar som bas, dvs ett system som funkar OK, men inte utnyttjar sin fulla potential.

8. T
    Medlem Nivå 1
    Hi!

I am also looking for explanations for these parameters in coding level 2.
    I have found one pdf which contains some parameters and also password http://www.viessmann.co.uk/content/...l_updates/vitocal_300_serviceinstructions.pdf Could you share information that you have gathered?

But this pdf is for older model which don't have pwm-controlled circulation pumps so there isn't any parameters for that. There is also some discussion about secondary hysterese in here, I have posted some conclusion about that setting here: http://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/155574/Hysterese-bei-Vitocall-222?page=3

I have also noticed that brine delta T is quite high with my 180m borehole. It is around 5K. I think that brine pump might be little bit too weak. How much is your brine delta T? And what is the output of your pump? I have 10kW version. I think optimal delta T would be something like 3K.

Viessmann vitocal 333-g has wilo stratos para 25-1/7 (5-70W) as primary pump.
    And same output machine nibe f1245 has grundfos magna 25-100 (10-185W)

9. hevi
    Medlem · Nivå 11
    Hi Tero!
    As it happens I actually saw your findings on the german forum when I started googling this :).

I have a 6kW 343 with 150m bore. The house is from -78 and I have converted it from electric radiators to underfloor heating and FTX. On the upper level I have wooden flooring and on the ground level I have a EPS insulated underfloor heating system and stone flooring on top (which gives me about 3 tonnes or so of "thermally active" mass).

I have only run my system for a couple weeks. but my brine deltaT seems to be very close 3 degrees (I think the pump might actually try to regulate the brine circulation to hit a target deltaT?).

My first "project" is to try to tune the secondary pump to a 7-8 degree deltaT -the installer left the secondary pump on 100% which was way too much IMHO, but he also left a very brief xeroxed "quick start guide" behind which contained the password for coding level 2 and a few parameters that affect the secondary pump.

PM me if you're interested in the (disapointingly) few parameters I have figured out (that is not in the pdf you found).

10. H
    Medlem Nivå 1

Koder

Hej jag installerade en 343g i fredags och är sugen på mer info om menyer för att kunna optimera systemet

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka