26 744 läst ·
17 svar
27k läst
17 svar
LB-Hus, golvvärme Nibe F750
Ställde varmvatten på noll, vi hade -1400 gradminuter och full tillsats..... Ett dygn senare verkade vi fortfarande ha tillräckligt med varmvatten och bara -300 gradminuter och ingen tillsats behövssnillefille skrev:Spännande, jag visste inte att det var så det funkade. Men för ett par månader sen så ställde jag om från standardinställningen 20/20 till 15/25 (15 VV, 25 värme), och det har funkat bra för mig. Efter 2500 timmar var det 330 av dom som var varmvattenproduktion.
Vad ställde du om varmvatten/värme prion till?
Vad kom ni fram till? Ska man alltså vrida upp alla termostater till max under första året och sedan ställa in den på "punkten"?jhenrikj skrev:
För mig låter det som om man ska köra på fullt under vintern eftersom man har få tillskott av värme som sol utifrån mm. På sommaren kör man på punkten då dagarna är mer varierande, regn, moln, sol... Ni med kamin kanske kan köra med punkt alla dagar av året.
Den här "punkten" är mycket förvirrande
Sätter jag alla termostater på punkten och sedan ställer in en effektkurva och förskjutning (ex +1) så är den kurvan inte samma som om jag ställer alla termostater på max och sedan letar kurva och förskjutning.
I mitt test hittade jag en lösning med alla termostater på max, effektkurva 5, förskjutning +0 vilket gav 22 grader och 50 grader vatten. Gick sedan och satte alla termostater på "punkten" och då droppade tempen till 19 grader och 33 grader vatten efter 2 dygn... Burr...
Hjälp...
Klicka här för att svara