Värmepumpar
smurfen72: Kombitank kan vara bra beror på varför man vill ha en ;) dom brukar varken ha så stor beredare eller så mycket volym till rad kretsen men är det ont om plats kan det vara en bra kompromiss men tror inte den ger så mycket mera vv än Niben framförallt inte om det är en mantelberedare. Har du stort badkar eller varför vill du en separat beredare ?
ion: Ja 8000 kWh i Stockholmstrakten tycker inte jag heller verkar mycket, inte ens för ett mindre hus. Har svårt att se en rimlig pay off tid, kanske 2000 kWh på året. Men det är kanske inte det primära, lite kyla varma dagar kan vara skäl nog att skaffa en L-L. Styra värmen till tvättstugan? Vore det inte lika bra att sätta L-L pumpens innerdel där då, och låta tilluftsagregatet
Comfort Thomas: Inte så lätt att kombinera låg ljudnivå med relativt hög fläkthastighet. Många gör bort sig lite med att bara titta i produktblad på lägsta ljudnivå, det som inte framgår är vid vilket luftflöde det är på lägsta respektive högsta luftflöde. På www.energimyndigheten.se kan man kika lite på vad dom har uppmätt på flera av dom senaste modellerna. Decibeltal säger dessutom
Micro: [citat] Det är möjligt att du har rätt..:) Själv har jag inga element påslagna överhuvudtaget och den sprider värme jättebra i hela huset , även under vintertid. Men jag förstår vad du menar..:D
roland53: [citat] Se där, man kan ju ha olika uppfattningar och tolka olika även om man läser exakt samma text :) Min tolkning är att; En VP inte fungerade bra i ett värmesystem. En annan ny VP (med samma märkningseffekt) installerades i samma värmesystem och fungerade bra. TS ville ha synpunkter varför det kunde bli så? Jag utgår ifrån att det enda som ändrats i värmesystemet är själva VP,
MathiasS: Om detta hus är hyggligt välisolerat, vilket förstås är ett väldigt subjektivt mått, kan jag tycka att detta borde fungera bättre. Jag har ett lika stort hus i stockholm och här klarar vi oss med en 7kw utan elpatron, året runt.
smurfen72: Energimyndigheten har testat berg vp där kan man få tips på bra vp testet finns på nätet.
smurfen72: [citat] Vacumventiler används även i Sverige till vissa kopparfodrade beredare så att inte kopparfodringen ska sugas ihop vid vacum. Läs om återströmmnings skydd i säker vatten 2007 sid 15
CorvetteGTA: hmmm eller ska man strunta i vedeldningen och köra med en luft vatten pump. såg en på jula för 15kkr. http://www.jula.se/varmepump-luft-vatten-6-3kw-416107 är det något att ha i ett garage? Plattan är isolerad,
nino: jag har några uthus på min tomt som står där det är slingor och det funkar. Står på plintar så det är ca 10-20cm luft under jag skulle också ha valt borrhål om jag kunnat, nu har jag en hyfsat stor tomt och ett mini garage där man får krypa genom bakluckan om man kör in bilen och man måste ha båda dörrarna öppna om man ska komma runt bilen...
jävla_hus: Utedelen ser ut att vara samma som jula, energicentra, rusta mfl säljer. Det finns en jättetråd på värmepumpsforum om dessa och förhoppningsvis så är alla barsjukdomar fixade nu men detta kan ju vara en gammal design (eller nyare o bättre) Kan vara en bra affär om man får den för mindre än 10000. Tänk på att det krävs installatör med kylcert för att fylla på och justera in den.
JOW: Och nu när det är lite halvkallt blir värmebehovet inte så stort. Värmepumpen går då on/off eftersom VP bara kan leverera full effekt eller ingen effekt (annorlunda om man har en varvtalsstyrd). Eftersom värmebehovet inte är så stort och att din VP skall kunna värma ditt hus när det är kallt ute så blir gångtiderna korta under höst och vår. Vill man ha längre körtider får man
HenkeO75: Hej Valde mellan IVT, Niebe och Thermia när jag skulle installera December 2011 . och valde då Thermia G2 . Har bara varit nöjd , fantastiskt trevlig värmepump... borrade 190m aktivt för ca. 210kvm uppvärmd yta . gamla radiatorer och till min förtjusning så vart installatörens beräkningskalkyl förvånande korrekt .. med gamla elpannan hade jag 23000kw uppvärmning och beräknad
Hålta: Någon som vet om tekniken att borra med vattentryck. Skall vara både snabbt och billigare. Några tips vem som utför detta?
smurfen72: Inverter vp ser ut som en helt vanlig vp och du har förstått rätt.
öringen: Din pumpmodell kanske levererar ca 2-3kw vid en utetemp på -15. Ditt hus är 80m2 och borde då ha ett värmebehov på ca 5,5kw när det är riktigt kallt. Din pump klarar alltså inte värma hela huset själv men den borde kunna klara av värmebehovet med hjälp av några strategiskt placerade element. Se till att pumpen står på Heatläge och högsta manuella fläkt. Ställ dessutom upp
smurfen72: Vp behöver en viss värme för att kunna återvinna nått är det kallt i huset finns det för lite energi i luften och då blir det elpatron en stund.
jensaro: [citat] Inte din ålder utan James och Joules ålder var vad jag syftade på. Har ingen aning om hur gammal du är, men du är säkert jättegammal.. Jag ber dig och alla andra om ursäkt, jag borde aldrig påpekat det faktum att du missat det lilla "h" som gör hela skillnaden mellan effekt och energi.. Förlåt!
Comfort Thomas: Om det är 3,2kW vid +7 grader så kanske den ger ca 2kW vid -7 grader och det räcker inte långt i ett hus som är 50kvm och dåligt isolerat. Kommer innebära att ni får slå på elradiatorerna tidigt och i längden kommer det inte bli så ekonomiskt. Du får nog peta in åtmindstånde en till för att det ska ge något. Ska du fortsätta hålla "varmt" i huset bör du nog satsa på att
jensaro: Reglaget du nämner sitter ihop med pumpen. Byt till en tryckstyrd lågenergipump.
EndZone: Det kan det säkert vara. Låter troligt. Frågan är om temperaturerna förefaller normala. Redan två minuter efter ovanstående inlägg var temperaturen 35 på bägge mätare.
PHPost: Jeg har enn som du kan köpa om du är interesserad? Har du en manual till maskinen?
Prosit: Givare bytt, nu ska det bara bli lite kallare så får vi se om det löser problemet.
DABBR: Tack för snabbt svar! Hittade mycket riktigt givaren på norrväggen. Har sedan senaste inlägget lossat givaren från plinten i styrenheten. Kunde då konstatera två saker: vid ohmmätning ser man att givaren ger ett korrekt värde, ca 10 grader just nu. När givaren kopplades bort tror styrenheten att det är noll grader ute och värmepumpen startade. När jag sedan kopplade tillbaka givaren
Laxekongen: Vid krypgrund kan jag tänka att man forcerar ner uteluft men en helt öppen plintgrund har ju samma luftfuktighet som omgivningen så vet inte hur det skulle vara skillnad?
smurfen72: Tror inte flvp är nått alternativ till ett gammalt timmer hus om man inte tänker isolera rejält överallt men eldar man ofta funkar det säkert. Bergvärmen kostar naturligtvis mera just vid installationen men kommer hålla längre och kosta mindre i drift så det beror på vad man söker efter.
HansR: Om du ska byta uppvärmningssystem bör du jämföra de olika systemens lönsamhet. Pellets och olika former av värmepumpar har nämnts i tråden. Fjärrvärme kan också vara ett bra alternativ om du har möjlighet att skaffa det.