12 160 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Jord / bergvärme, serie- eller parallellkopplade
Hmm, 10.000:- för 11 605 kWh = 0,86 kr/kWh vilket elbolag är det?mycke_nu skrev:
11 605 kWh på 300 kvm = 38,68 kWh/m2/år ja jag skulle ju inte kalla det "en dragig stenhög på 300 m2 från 1909 ". Det är ju i klass med lågenergihus!! ?? :wow:
Förvisso sant, men hur är det i en försäljningssituation då en energideklaration ska göras?mexitegel skrev:
Tas det hänsyn till COP då eller strikt vad förbrukningen varit? Någon som nyligen sålt?
Dom brukar väl räkna ut kWh/m2/år ? :x
Du får inte ut mera effekt ur slingorna om du har ok cirkulation i dag men du kan spara en slant på drivenergi till cp. Effekten på vp påverkas inte så grymt mycket av en brine skillnad på tex 1 grad så det är ingen katastrof med lite lägre temp bara inte vp stoppar pga för kall brine. Man kan inte plocka ut för mycket energi ur marken desto mera desto bättre det är ju därifrån man vill att energin ska komma sen vill man ju naturligtvis ha hög temp på brine men för att få det måste man ha tillräcklig tilltagen kollektor.Albireo skrev:Finns det någon bra flödesmätare som permanent kan kopplas in på slingan? (som klarar minusgrader)
Hade man även termometrar på slingorna borde man kunna få full koll på den effekt som plockas ut från dessa.
Är det något liknande som denna "Manifold med flödesventiler 2+2" man skulle behöva för att parallellkoppla slingorna? [länk]
Det man skulle kunna vinna är mindre flödesmotstånd (om slingorna balanseras)?
Men skulle man kunna få ut mer effekt från backen?
När vet man att man "plockar ut" för mycket effekt från backen?
//Jan
Ja, jo.. jag betalade 1,05 kr inklusive nätavgift i snitt under året. Hade en superdeal från Telinet under vintern (17 öre!).roland53 skrev:
Hyfsat milt här, som sagt.roland53 skrev:
För värmepumpens del är det bättre och effektivare ju högre temperatur man har på ingående köldbärare, flödet i sig spelar ingen roll annat än att ett "för högt" flöde ger onödiga driftkostnader för brinepumpen/pumparna, och ett för lågt flöde kan göra att pumpen riskerar att inte få tillräcklig in-energi på lågtryckssidan. Mao ju mindre delta-T man har på brinesidan ju effektivare går värmepumpen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Att balansera en markslinga och en borrad kan vara svårt. Är det som jag och Mycket son har 3 lika markslingor så sköter det sig självt men då den ena är vågrätt och den andra lodrätt.......
Om det är samma längd och innerdiameter på slangarna så finns möjligheten att att få det att fungera.
Nödfall får man ha en pump till vardera slingan.
Protte
Om det är samma längd och innerdiameter på slangarna så finns möjligheten att att få det att fungera.
Nödfall får man ha en pump till vardera slingan.
Protte
Jo men energiöverföringen till en borrad och till en markförlagd slinga är nog olika, iallafall när eldningssäsongen startar...(varmare i marken än i berget), Idealt sätt borde man isåfall istället bara använda markslingan tills ingående köldbärare gått ner till samma temperatur som i energibrunnen, innan man kopplar in dem i serie lite senare på hösten/vintern...
Det borde väl bäst att skaffa en deltaT-styrd brinepump och låta den köra i två parallelkopplade slingor där ena (med bäst flöde) är lite strypt så att du har samma flöde i bägge.
Detta bör ge lägsta möjliga pumpförbrukning för given DeltaT (min IVT C8 är inställd på brine deltaT på 3 grader) samt minsta möjliga pumpmotstånd (parallelkopplade slingor).
Anledning
Detta bör ge lägsta möjliga pumpförbrukning för given DeltaT (min IVT C8 är inställd på brine deltaT på 3 grader) samt minsta möjliga pumpmotstånd (parallelkopplade slingor).
Anledning
Klicka här för att svara