26 744 läst ·
17 svar
27k läst
17 svar
LB-Hus, golvvärme Nibe F750
Sida 1 av 2
Hej
Jag tror att det finns ett antal personer här som har byggt ett LB-hus och sm har golvvärme och en Nibe F750 som pump.
Tänkte starta denna tråden för att tillsammans kunna hjälpa varandra att få till en så pass optimal förbrukning som möjligt.
Vi har termostater i varje rum som vi justerar värmen på, rätt eller fel?
Hoppas det finns någon mer som är intresserad av att diskutera detta och tillsammans kunna sänka våra elförbrukningar.
Hälsningar
Clas
Jag tror att det finns ett antal personer här som har byggt ett LB-hus och sm har golvvärme och en Nibe F750 som pump.
Tänkte starta denna tråden för att tillsammans kunna hjälpa varandra att få till en så pass optimal förbrukning som möjligt.
Vi har termostater i varje rum som vi justerar värmen på, rätt eller fel?
Hoppas det finns någon mer som är intresserad av att diskutera detta och tillsammans kunna sänka våra elförbrukningar.
Hälsningar
Clas
Fel!Kalasclas skrev:
Detta har behandlats i massor av trådar. I princip ska termostaterna i rummen stå på max eller möjligen så att de stryper om rummet får ett plötsligt värmetillskott utifrån, t.ex från solen. Värmebalansen mellan rummen justeras på de fasta strypningarna. Vill du ha varmare eller kallare så sköts det på värmepumpens kontrollpanel.
/Hasse
Hej
Jag misstänkte att det var fel, varför sätts det in termostater när det inte ska användas?
Finns det någon guide for dummies på hur man ställer in de fasta strypningarna?
På kontrollpanelen finns ju i princip bara värmekurva och en termometer som nu står på 20 grader.
Innegivaren som jag tror att det är sitter i köket ca 1 m från spisen är det den som kommer känna av värmen i huset?
Hur fungerar det då i t.ex sovrummet som är längst bort? om jag ställer den fasta strypningen så det är lagom nu under vintern, då kommer den pumpa lika mycket värme i sommar där? eftersom det inte finns något som känner av temperaturen i rummet?
Ber om ursäkt för alla dumma frågor, men har aldrig haft en värmepump innan och frågar man inte så lär man sig inget
Hälsningar
Clas
Jag misstänkte att det var fel, varför sätts det in termostater när det inte ska användas?
Finns det någon guide for dummies på hur man ställer in de fasta strypningarna?
På kontrollpanelen finns ju i princip bara värmekurva och en termometer som nu står på 20 grader.
Innegivaren som jag tror att det är sitter i köket ca 1 m från spisen är det den som kommer känna av värmen i huset?
Hur fungerar det då i t.ex sovrummet som är längst bort? om jag ställer den fasta strypningen så det är lagom nu under vintern, då kommer den pumpa lika mycket värme i sommar där? eftersom det inte finns något som känner av temperaturen i rummet?
Ber om ursäkt för alla dumma frågor, men har aldrig haft en värmepump innan och frågar man inte så lär man sig inget
Hälsningar
Clas
Hej, jag har inte byggt LB-hus, utan A-hus, men en F750 har jag.
Som tidigare talare sa så ska du skruva upp rumstermostaterna. Börja med att skruva upp dom helt och när du har tempen jämn och bra i hela huset kan du ev experimentera med att skruva ner de en aning så de slår ifrån vid ett par grader över den önskade temperaturen.
Sen så ska du avaktivera rumsgivaren (innegivaren). Jag antar att denna är aktiverad eftersom du styr tempen med antal grader. Låt utegivaren tillsammans med värmekurvan styra tempen i huset istället. Det finns en inställning, minns inte i vilken meny, där du aktiverar/avaktiverar rumsgivare. Avaktivera den så kommer du istället för att ange tempen ange förskjutning av värmekurvan. Sen labbar du med värmekurvan och förskjutningen tills du är nöjd. Vänta ett dygn mellan varje justering.
Värmekurvan styr framledningstemperaturen. Vill Vill du justera så att du får jämn temp i alla rum så styr du det mha instrypningen av de olika golvvärmeslingorna. Alltså inte på värmepumpen utan på golvvärmefördelaren... Du ska ha fått ett protokoll med vilket flöde varje slinga ska ha, utgå från det och finjustera sen. Vänta ett dygn efter varje justering. Det tar tid att hitta rätt...
Som tidigare talare sa så ska du skruva upp rumstermostaterna. Börja med att skruva upp dom helt och när du har tempen jämn och bra i hela huset kan du ev experimentera med att skruva ner de en aning så de slår ifrån vid ett par grader över den önskade temperaturen.
Sen så ska du avaktivera rumsgivaren (innegivaren). Jag antar att denna är aktiverad eftersom du styr tempen med antal grader. Låt utegivaren tillsammans med värmekurvan styra tempen i huset istället. Det finns en inställning, minns inte i vilken meny, där du aktiverar/avaktiverar rumsgivare. Avaktivera den så kommer du istället för att ange tempen ange förskjutning av värmekurvan. Sen labbar du med värmekurvan och förskjutningen tills du är nöjd. Vänta ett dygn mellan varje justering.
Värmekurvan styr framledningstemperaturen. Vill Vill du justera så att du får jämn temp i alla rum så styr du det mha instrypningen av de olika golvvärmeslingorna. Alltså inte på värmepumpen utan på golvvärmefördelaren... Du ska ha fått ett protokoll med vilket flöde varje slinga ska ha, utgå från det och finjustera sen. Vänta ett dygn efter varje justering. Det tar tid att hitta rätt...
Det här med att skruva upp termostaterna till max måste vara feltänk....tidigare hade jag rumstermostaterna på punkten. Om jag då eldade i kaminen så kände termostaterna av detta och pumpen slutade arbeta så länge jag hade lagom varmt i huset. Nu har jag på allas inrådan skruvat upp rumstermostaterna på max, i går eldade jag hade 25-26 grader i huset men pumpen körde för fullt, både med kompressor och 2kw i eltillsats (det var +1 grad ute) . Det kan aldrig vara meningen att systemet skall funka så.
Jag känner mig väldigt förvirrad, jag litar på att de flesta här kan oerhört mycket mer än jag om värmepumpar, men för mig är det helt oförståligt hur en husleverantör kan sätta in termostater i varje rum när de inte ska användas...
Absolut ingen kritik mot någon mest oerhört förvånad, har tyckt att det varit ett grymt smidigt sätt att kunna sänka temperaturen i t.ex sovrummet, där vill vi ha svalt medan i resten av huset vill vi ha det varmt och skönt
Absolut ingen kritik mot någon mest oerhört förvånad, har tyckt att det varit ett grymt smidigt sätt att kunna sänka temperaturen i t.ex sovrummet, där vill vi ha svalt medan i resten av huset vill vi ha det varmt och skönt
Kan bara tillägga att den installationsfirma som justerade in vår F750 sa att rumstermostaterna skulle stå på pricken, och att värmen skulle regleras den vägen, så inte ens de som sysslar professionellt med pumpen verkar kunna hur den skall ställas in, eller så är det så att det är de som vet och förståsigpåarna som säger att man ska ha termostaterna helt öppna har fel, vad vet jag.....
När du trimmat in systemet ska du inte ha dom på max. Då ska du ha dom så att de slår ifrån när tempen är någon grad över önskad temp. Vill du ha 21 grader i rummet, så sätt dom på att slå ifrån vid 22 eller 23. Poängen är att du inte ska låta termostaten styra ner tempen till önskad temp. Dvs du sätter rumstermostaten på 21, men pumpen jobbar med en kurva som ger 23 grader. Då kommer pumpen behöva jobba upp högre framledningstemp än vad rummet kräver och din termostat kommer slå av och till hela tiden. Högra framledning ger sämre effektivitet (COP) på en värmepump... Så då är det bättre att hitta en kurva som ger 21 grader och låta termostaten kliva in om du får tillskottsvärme på annat sätt, t ex sol eller kaminvärme.jhenrikj skrev:Det här med att skruva upp termostaterna till max måste vara feltänk....tidigare hade jag rumstermostaterna på punkten. Om jag då eldade i kaminen så kände termostaterna av detta och pumpen slutade arbeta så länge jag hade lagom varmt i huset. Nu har jag på allas inrådan skruvat upp rumstermostaterna på max, i går eldade jag hade 25-26 grader i huset men pumpen körde för fullt, både med kompressor och 2kw i eltillsats (det var +1 grad ute) . Det kan aldrig vara meningen att systemet skall funka så.
Men sen är det inte ens så enkelt.... För har du golvvärme ingjuten i betongen så är systemet så trögt, så när din termostat stryper flödet i golvvärmeslingan så tar det flera timmar innan du ens har märkt någon skillnad... Och när du märker skillnad, då har brasan slocknat och det tar flera timmar innan värmen kommit tillbaka i den tröga betongen. Du får ojämn temp i rummet.
En annan sak som du kan göra när du väl trimmat in kurvan och instrypningarna optimalt är att då slå på innegivaren som styrning. Då, när du eldat upp tempen några grader så kommer pumpen automatiskt att sänka värmekurvan = lägre framledninstemp = bättre vekningsgarad! Det tjänar du mer på än att dina termostater stänger av cirkulationen i slingorna (för trots avslagen cirkulation så fortsätter ju pumpen att jobba upp framledningstemp till samma höga temp). Men även med innegivare så får du bieffekt enligt ovan, med trög betonggolvvärme. Dock funkar det bra för mig.
Själv tycker jag, efter att ha kört med det ett tag, att ingjuten golvvärme verkar kasst. Men det finns säkert nåt bra med det också...
För att summera så är iaf mitt tips att först se till så att pumpens kurva och instrypningen av slingorna är optimal dvs önskad temp återfås i alla rum i alla utetemperaturer. (med rumstermostater och inegivare inaktiverade) När man väl fått till detta, kan man börja laborera med rumstermostater och innegivare.
Verkar vettigt?
Ja Snillefille, det verkar vettigt... Sen är ju som sagt tidigare min pump helt knas överlag. Den gör just nu slut på ca 40kwh per dygn vid en medeltemperatur på +1,1 grad ute. Det borde vara max hälften. Jag har inte sett gradminuterna närmare noll än -600 en enda gång senaste veckan. Ska bli intressant att läsa av loggen jag startade i går kväll och se. I morgon kommer NIBE med en jättedelegation hem till mig för att se vad som kan vara fel (förutom de 80dB kompressorn låter). Min pump är tydligen helt unik för det är första pumpen det har varit fel på (fan trot ;=) )
Spännande med delegation från Nibe!
Du får återkoppla med vad för knas de hittar.
Ska kanske tillägga att jag inte är någon expert på värmepumpar. Det jag delgivit i den här tråden är mina egna erfarenheter efter att ha surfat värmepumpar i typ ett halvår och fintrimmat systemet i fyra månader. Verkar finnas lite olika skolor där ute, men detta är vad som funkat bäst för mig.
Låt det ta lite tid och testa er fram. För mig tog det som sagt fyra månader och en smällkall december innan jag tyckte mig ha hittat rätt. (man kan ju inte veta om kurvan är rätt förrän det varit allt från +20 till -20)
Ska kanske tillägga att jag inte är någon expert på värmepumpar. Det jag delgivit i den här tråden är mina egna erfarenheter efter att ha surfat värmepumpar i typ ett halvår och fintrimmat systemet i fyra månader. Verkar finnas lite olika skolor där ute, men detta är vad som funkat bäst för mig.
Låt det ta lite tid och testa er fram. För mig tog det som sagt fyra månader och en smällkall december innan jag tyckte mig ha hittat rätt. (man kan ju inte veta om kurvan är rätt förrän det varit allt från +20 till -20)
Redigerat:
Hade som nämnts tidigare 3 personer från Nibe hemma hos mig igår. Den största boven i dramat är faktiskt Varmvattenproduktionen, så det är nog den man skall koncentrera sig på att schemalägga ordentligt. Är man inte hemma på dagarna så behöver man ju minimalt med varmvatten. Ju mindre tid man kan få pumpen att arbete med varmvattnet ju mer tid kan den koncentrera sig på värmen och ju mindre eltillsats kommer den att behöva totalt sett.
Det kan man ju tycka men i praktiken verkar det inte vara så. När min pump hade gått i 1500 timmar var 500 av dessa varmvattenproduktion, och Vi är verkligen inga storkonsumenter av varmvatten. 10 minuters dusch om dagen plus lite handtvätt, det borde inte kräva 8 timmar om dygnet att producera varmvatten för det där...pjoffen skrev:
Problemet är ju att standardinställnigen är att den skall producera varmvatten i 20 minuter om behov finns, även om behovet tillgodosett på 5 minuter fortsätter den i ytterligare 15 minuter när den istället skulle kunna köra värme. Dessa 15 minuter måste den sen köra ikapp.
Spännande, jag visste inte att det var så det funkade. Men för ett par månader sen så ställde jag om från standardinställningen 20/20 till 15/25 (15 VV, 25 värme), och det har funkat bra för mig. Efter 2500 timmar var det 330 av dom som var varmvattenproduktion.
Vad ställde du om varmvatten/värme prion till?
Vad ställde du om varmvatten/värme prion till?