ullberg
roland53 skrev:
Jag vill lyfta denna lite avsomnade tråd igen.

Ovanstående citat indikerar någon slags mätare på "producerad" energi från VP.

Vilket VP fabrikat har denna mätning?

Hur mäts detta värde och hur verklighetsförankrat är värdet?
I första inlägget skriver TS vilken pump det är (en IVT någonting). I ett senare inlägg länkar jag till manualen där du kan läsa lite om hur exakt det är (inte superexakt men hyggligt är den korta versionen)

/U

BerraSWE skrev:
För mig går det ca 250 kwh timmar i veckan nu i November, inklusive hushållsel, dock bor jag ensammen i radhus med bergvärme från CTC.

På min pump kan man iaf mäta drifttimmar per dag, ligger på ca 12 timmar nu när temperaturen är vid 0 -> -5 grader.
Jag vet inte om du missuppfattade?

Om du mäter att VP har förbrukat 250 kWh är inte detsamma som vad den "producerat" eftersom VP har COP på 3-4.
Likaså driftstimmarna är ej heller relevant för detta värde:confused:

Berraswe, du skriver ca 250kwh i veckan är det enligt ecoheatens egna förbrukningsmätare?

mvh

ullberg skrev:
I första inlägget skriver TS vilken pump det är (en IVT någonting). I ett senare inlägg länkar jag till manualen där du kan läsa lite om hur exakt det är (inte superexakt men hyggligt är den korta versionen)

/U
Jag skäms, läste tråden slarvigt :o

Ser att du tidigare länkar till installatörsmanualen, men tyvärr avhandlas energimätningen på sid 70 till endast några få rader utan att berätta hur mätningen göres :mad:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.