Satt just och tittade på vad min kompressor gått för timmar, den installerades 2003 och den har gått 35866 timmar med 5227 starter och tillsatsen uppgår till 2285 timmar med 6 kW elpatron.
Huset är 140 kvm i markplan och 138 kvm i källarplan. Jag håller runt 22 grader på markplan och runt 18 i källaren.

Den lär väl inte gå så länge till så man funderar lite om man ska ta en större pump nästa gång.
Vad säger ni, större eller samma? hur länge har era pumpar gått?

Den borde väl hålla ungefär lika många timmar till, tycker jag.

2285 timmar x 6 kW = 13 710 kWh så det är nog lite svårt att räkna hem en dyrare modell eftersom besparingen på elräkningen skulle hamna på ca 10 000 kr under en tioårsperiod.

Men om hålet pallar för ett större uttag och prisskillnaden inte är alltför stor, så varför inte.

Redigerat:
Det är ju inte säkert det blir så bra att klämma in en större vp. levererar den 20% mera effekt så vill den ha 20% mera flöde både på kalla sidan och varma sidan. Nu har ju inverters kommit ner i pris och det finns några intressanta modeller tex daikin eller Nibe 1255 och det blir lite enklare att full effekt dimensionera med inverters och hålet borde klara lite mera uttag om inte kb legat väldigt lågt tidigare.

Kom på att dryga 5000 starter på 10 år är en omöjlighet! räkneverket måste slagit om alternativt nollats, vet ni om det nollas vid vissa timmar?

Det är väl inte särskilt troligt att det är samma design, men min Nibe 1150 från 2002 hade ett konstruktionsfel som gjorde att den emellanåt tappade minnet.

Jag fick ett nytt kretskort (reläkortet) gratis från Nibe för bara någon månad sedan.

Screen Shot 2013-12-14 at 5.41.18.png

Det kan vara värt besväret att slå Nibe en signal. Dom är verkligen extremt hjälpsamma.

Vill du ha mindre tillskott kan man ju prova att öka på tiden innan tillskottet kopplas in. Går ofta att höja ganska mycket innan man märker någon skillnad på inomhus temperaturen!

Tillskott grad min brukar man lägga minst 5 ggr högre. På min Nibe 1210 7kW har jag 100/800, ca 250 kvm uppvärmd yta. Ytterst lite tillskott

Roger J skrev:
Kom på att dryga 5000 starter på 10 år är en omöjlighet! räkneverket måste slagit om alternativt nollats, vet ni om det nollas vid vissa timmar?
Jag tror att den räknar till 65535[FONT=Verdana, Helvetica, sans-serif] fast då har du många starter fast ändå rimligt.[/FONT]

Roger J skrev:
Satt just och tittade på vad min kompressor gått för timmar, den installerades 2003 och den har gått 35866 timmar med 5227 starter och tillsatsen uppgår till 2285 timmar med 6 kW elpatron.
Huset är 140 kvm i markplan och 138 kvm i källarplan. Jag håller runt 22 grader på markplan och runt 18 i källaren.

Den lär väl inte gå så länge till så man funderar lite om man ska ta en större pump nästa gång.
Vad säger ni, större eller samma? hur länge har era pumpar gått?
Du har en under dimensionerad VP för det huset. Där av långa gångtider och el tillskott. Tror inte starterna är varvad. Skall kolla min från 2002. Du har tydligen mer än dubbelt så många starter än mig om starterna stämmer

Redigerat:
Jag har med en VP från 2002. Starter ca 29000. Gångtid ca 33700. TS 1088 och då hade jag 900h ett år när jag upp täckte att det var felkopplat i el patron från förra ägarens installation.

5000 starter på 10 år är inte rimligt det blir en hel del starter även på sommaren.

Vad har du för inställning på gradminuter och eltillskott, går som sagt var att höja gradminuterna för eltillskott ganska mycket innan det blir märkbart på inomhustemperaturen. är som sagt var sällan några problem att öka på så att tilskottet startar först vid -800 gradminuter. Standardinställningen för kompressorstart på -60 gradminuter kan i många fall orsaka onödigt många starter på kompressorn.

Denna tråd verkar fortsätta i Värmepumpsforum

Mattias_Jo1 skrev:
Denna tråd verkar fortsätta i Värmepumpsforum
???

Har inte sett den där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.