C
Classic Art: https://www.byggahus.se/forum/threads/ctc-ecozenith-foer-varmvatten.246971/page-2
9 svar · 9,5k läst
·
J
Jimmy T: [citat] Hej! Jag anlitade en separat firma för att ta bort min oljetank http://www.fristadboservice.n.nu/ rekommenderas varmt då det gick snabbt och det gick att nyttja rot.
18 svar · 6,1k läst
M
Anonymiserad 137805: kör fläktläget och ION air-patrol så får du en viss luft förbättring nästan ingen Ny luftvärmepump har denna funktion längre
3 svar · 2,8k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Får väll knappa runt :-)
6 svar · 973 läst
A
AndersS: Problem är inte enbart kärlet utan orsaken till varför det sugits ihop, dvs varför det blev vakuum. Kan du se i statistiken för värmepumpen om den gått mycket på tillskottsel, för det kan ge en bild av hur den fungerar (för jag utgår från att det är ett kärl till värmepump).
5 svar · 7,0k läst
·
R
Rickard Ohlin: Fast det är intressant som koncept. För en byggnad med A temp < 10C gäller inte energikraven (om den inte är stor) enl. bBR. Då är frågan vad det är värt med uppvärmningen. Är det bara ett förråd hade jag nog valt direktvärkande el för upp till friggebodstorlek. Speciellt om man har lite isolering. Om man inte bor i kallaste norrlands inland :) Ett fönster eller två i söderläge
27 svar · 26,8k läst
Pungpinan
Pungpinan: [citat] Definitivt. Vid minus 18 grader slutar den att leverera varmluft. Tyvärr.
92 svar · 69,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: Luft/vatten-pump istället? Spara 50 tusen kanske men lär funka lite bra då ni bor i södra delen av långkalsongen Svärje ;)
15 svar · 5,1k läst
J
Josth: Om det är bra isolering skulle jag valt elradiatorer. Blir en ganska liten energiförbrukning.
1 svar · 1,0k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Bra fråga! Tycker detta mest verkar vara lurendrejeri, är som att ringa vitvarutjänst och fråga om de kan serva spisen! Eller kollar de tryck i systemet? Byter/rengör filter borde de göra..
4 svar · 1,0k läst
J
Joohans: Va nere nu å kolla å nu har den startar kompressorn så nu går både tillskott å kompressorn. De som gjorde att ja börja fundera va att han starta ren tillskott vid - 4 när han kom ner till bör värdet vid start på värmesystem. Så han har gått på ren el ett tag innan han starta kompressorn
4 svar · 3,0k läst
U
Uffe Puffe: Nu har ju pannan gått på tillsatsel ett tag så det är lite svårt att veta hur mycket den krävt av den varan. Huset är från 1929 så det är självdrag som gäller för ventilationen.
8 svar · 5,4k läst
B
Bergsmongo: Kommer du göra några mjukvarumässiga ändringar eller tror du att du får igång den med den styrningen du hade planerat? För om jag förstår det hela så är detta en AC/kylagg från början. För den som gillar att greja med embedded (t.ex. Arduino) så är ju detta ett kalasprojekt om man vill lära sig mer. [citat] Du får väl sälja den med RH-garanti. Jag behöver en för att värma
9 svar · 2,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Vi har en 100-110 l elektrisk VVB, och två duschar i rad är inget problem. Så VVB är beroende av familjesituation och vanor.
5 svar · 3,5k läst
S
skutten11: Då är det bara en säkring till pumpen det är OK Felsök enligt nedan Stäng av vattenpumpen Har du en strömbrytare för cirkulationpumpen stäng av den Lika så med pannan Sätt i en ny säkring Sedan startar du upp pumpen går den , stäng av Starta pannan går den stäng av Starta cirkulationpumpen Säkringen kommer att gå sönder vid någon start enligt ovan , då vet du var det är Ha
4 svar · 2,4k läst
useless
useless: Hög diff på varma sidan har inget med ditt problem att göra - bli det problem där så löser den på högtryckspressostaten istället. Sen är inte 10 graders skillnad något alarmerande även om man brukar sträva efter lite mindre skillnad. Dock är äldre ivt-pumpar ökända för sina flexslangar som flagnar invändigt och korkar igen, så du bör hålla koll på att inte tempdiffen ökar.
41 svar · 5,0k läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] Nej, det kommer inget vatten ur kondensslangen från inomhusenheten. Jag har aldrig rengjort våran på det sätt Josth beskriver i #14..
14 svar · 8,4k läst
R
Rickard Ohlin: ännu bättre att du svarade :)
6 svar · 2,8k läst
O
Ola1977: Hej, tack för svar! Har provat både med shunten ute och intryckt! Ingen skillnad! :rolleyes:
2 svar · 3,0k läst
13th Marine
13th Marine: Aha, trodde att man "förvarade" värmevattnet i manteln, men det låter ju rimligt att man bara värmer på det vid behov.
20 svar · 8,6k läst
·
S
skutten11: Är lite missförstånd det med grundvatten kanske , du har borrhål för din pump och där går det ner två slangar som är till din VP ( bergvärme ) vart går dom som är på höger sida , den blå är en magnetventil som stänger vid larm Ser mera ut som kallvatten men kan ha fel , från vilken stam kommer dom från , är säkert med skyltning på rören Har du renasat filtren på
9 svar · 9,6k läst
·
S
smurfen72: Energimyndighet har en del tester på sin hemsida men vet inte om de nyaste modellerna finns med.
2 svar · 2,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: F110 är en mini frånluftsvärmepump och inget annat. Jag tycker egentligen du bara krånglar till det i onödan. Hur mycket ska detta fritidshus faktiskt användas? Jag tycker du borde satsa på en luft-luft värmepump och en elberedare.
12 svar · 3,2k läst
·
S
smurfen72: En beg acktank kostar inte mycket och funkar utmärkt som arbetstank och beroende på placering behöver den inte ens vara isolerad. Eftersom plats finns skulle jag försökt få tag på en 500-750 liters tank större tank gör att vp kan ligga närmare börvärde hela tiden.
12 svar · 1,9k läst
M
Marcussjogren: Kolla även manualen - där står vilka avstånd som man måste förhålla sig till. Min IVT (samma som Bosch) får inte ha tak närmare än 1 eller 1,5m ovanför, bör stå typ 50-60cm från husvägg osv.
2 svar · 6,8k läst
·
D
DumFråga: Tack är inte säker på hur jag gör med ventilen, den svarta ratten känns lös (om det nu är den) så jag kanske luftar lite på nåt element om det inte går ner snart tack för svar
4 svar · 4,5k läst
J
Julistormen: Blir svårt med en frånluftsvärmepump som du nämner. Kan ett alternativ vara att öppna upp mer för att möjliggöra att luften sprids mer?
2 svar · 4,2k läst
·
pacman42
pacman42: Har kollat vidare och de andra gångerna kompressor stannade så gick inte elpatronen in, vilket innebär att pannan nog trodde att den hade larm trots att den inte larmade. Suck, hur skulle jag ha upptäckt detta om jag inte övervakat pannan via debugporten?
5 svar · 1,8k läst
S
skutten11: Jepp enligt det schema som finns på trafon så är det nr 1 från vänster som ska flyttas det är en bygel till nr 2 och syns inte om det är en tråd till trafon som går från 1 , men ser ut som att det är en från nr 2 Men varning är på plats , det kan även vara den som är till höger nr 2 , beror helt på vem som kopplat på stiften , för 230V på fläkten så har det ingen betydelse
4 svar · 4,5k läst
·
A
Avemo: Det är väl främst om man har problem med is under värmepumpen som man bör undvika att tina den med trädgårdsslangen. Det är ju utgångsläget att den är igenfryst. Och tinar man isen så kommer det att rinna vatten över apparaten oavsett metod. Sedan 2011 när jag köpte min värmepump har den frusit kanske tio gånger. Jag gissar på lite mindre. Jag har provat att avfrosta den med
11 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.