useless useless skrev:
Om brinecirkulationen krånglar så kan det frysa i förångaren. Då stannar den snabbt på lågtyck och man får inte igång den igen förr än den har vilat ett tag och tinat upp.
Testa att köra brinepumpen kontinuerligt (utan att kompressorn går) och se vad du får för temperaturer efter en stund.
Det där får du gärna förklara lite närmare. Vilken är brinepumpen? Hur kör jag den manuellt?
Finns det möjlighet att förklara lite närmare hur jag går tillväga?

Brinepumpen är den som pumpar runt vätskan i marken.
Jag vet inte vad du har för årsmodell, men i serviceläget ska det finnas en meny för handkörning. Där kan man slå på den cirkuationspumpen manuellt.

• Skärmbild av menyval för handkörning av cirkulationspump i en värmepumps systeminställningar.
Bu helt plötsligt så är det knappt någon diff.
GT8 44,5
GT9 44,2

Är det lönt att försöka få hit en service kille?

Om inte kopressorn (eller tillskottet) går så blir det ingen nämnvärd tempdiff. När du testar brinepumpen är det temperaturerna på köldbäraren du ska hålla koll på (T10 och T11?).

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om inte kopressorn (eller tillskottet) går så blir det ingen nämnvärd tempdiff. När du testar brinepumpen är det temperaturerna på köldbäraren du ska hålla koll på (T10 och T11?).
Är det köldbärarpump du menar?

Ja.

useless useless skrev:
Ja.
Hur länge ska jag köra den? GT10 1,4 o GT11 ligger på 3,8, Kör jag manuellt och sen går ut ur menyn och till temp menyn så verkar det som den slutar att gå manuellt.

Typ en kvart. Värdena borde bli lika efter ett tag.

Pumpen hann hoppa igång och GT11 sjunker till -0,5 och GT10 1,7
Verkar som att den slutar gå manuellt när jag går ur menyn för handkörning och vill titta på tempen.

G Ganescha skrev:
Ja olja är det ej.
Satte igång pumpen på normaldrift nu på morgonen och inga larm ännu. Gått ca 1 1/2h. Har en diff på 10 grader på GT8 och GT9, har läst att det är för högt?
Jn

M Mansson84 skrev:
Jn
Antar att det va ett Ja? :-)

Hög diff på varma sidan har inget med ditt problem att göra - bli det problem där så löser den på högtryckspressostaten istället.
Sen är inte 10 graders skillnad något alarmerande även om man brukar sträva efter lite mindre skillnad. Dock är äldre ivt-pumpar ökända för sina flexslangar som flagnar invändigt och korkar igen, så du bör hålla koll på att inte tempdiffen ökar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.