Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg
Den där får du nog berätta lite mer om.
Det är en gammal Aermec som kylde ett ventilationsaggregat på ca 11 kw. Fick tag i en fyrvägare från en gammal Hitachi AC, vätskeavskiljaren o suggasväxlaren från en vp som körde mot ett annat ventilationsaggregat. Styrningen kommer bli elektronisk från..... Eh.. Hittar den inte nu. O hittar jag den aldrig har jag en ifrån en stor vätskekylare/vp, en climaveneta.
Kanske aldrig kommer funka men vi får se. Gör den det så vet jag inte vad jag ska ha den till. Värma en badtunna eller nått.
Kanske aldrig kommer funka men vi får se. Gör den det så vet jag inte vad jag ska ha den till. Värma en badtunna eller nått.
Är du kyltekinker eller blir det gasol/R290 i den?
BTW. Gasol är en blandning av Propan och Butan vad jag vet? O alltså inte R290.
Hurvida det är säkert i kylmaskiner vet jag inte. Syre i rätt mängd måste ju in i maskinen för att det ska vara brandfarligt. Det hoppas jag en lågtryckspressostat sätter stopp för så att den aldrig suger vakuum. Sedan borde lindningarna vara fucked up för att tända fyr på grejerna. Men jag bara spånar. Värre I en smälld bil som brinner kan jag tänka mej.
Hurvida det är säkert i kylmaskiner vet jag inte. Syre i rätt mängd måste ju in i maskinen för att det ska vara brandfarligt. Det hoppas jag en lågtryckspressostat sätter stopp för så att den aldrig suger vakuum. Sedan borde lindningarna vara fucked up för att tända fyr på grejerna. Men jag bara spånar. Värre I en smälld bil som brinner kan jag tänka mej.
I bilen använder man R1234yf. Om man smäller och det börjar brinna så bildas bl a flourväte som är frätande och så giftigt att det räcker att få det på huden för att dö...
Då föredrar jag några hundra gram propan som inte är särskilt brandfarligt om det inte är precis rätt mängd syre och som dessutom brinner så långsamt att det inte blir någon våldsam explosion.
Då föredrar jag några hundra gram propan som inte är särskilt brandfarligt om det inte är precis rätt mängd syre och som dessutom brinner så långsamt att det inte blir någon våldsam explosion.
Kommer du göra några mjukvarumässiga ändringar eller tror du att du får igång den med den styrningen du hade planerat? För om jag förstår det hela så är detta en AC/kylagg från början. För den som gillar att greja med embedded (t.ex. Arduino) så är ju detta ett kalasprojekt om man vill lära sig mer.

Du får väl sälja den med RH-garanti. Jag behöver en för att värma mitt garageCHEMAS skrev:
Klicka här för att svara