1 827 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
IVT490 och braskamin, eltillskott men ingen kompressor
Har en IVT490 och har numera koll på alla temperaturer mm via min hemautomatisering. Jag h<r nu upptäckt att när jag eldar i kaminen så stänger IVTn av kompressorn och värmer upp elementen med el istället.
Detsamma med varmvattnet, det värms upp av el, inte kompressorn när jag eldar.
Jag hade förväntat mig att återvinna värmen frånluften från vedeldningen. Varför sker inte detta?
Detsamma med varmvattnet, det värms upp av el, inte kompressorn när jag eldar.
Jag hade förväntat mig att återvinna värmen frånluften från vedeldningen. Varför sker inte detta?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Låter konstigt, så mycket varmare kan det väl inte bli inomhus när du eldar..
Inga larm. Kompressorn har nu varit avstängd i två dygn då jag eldat kontinuerligt (morgon och kväll). Tillskottet under samma period i princip konstant legat på 33%, men gått upp mot 60% efter att man duschat, samt under kortare tider gått ned till 0%.useless skrev:
Framledningstemperaturen har varierat mellan 20 och 45 grader beroende på om jag eldat eller inte. 20 grader var när jag hade 27 grader enligt inomhusgivaren (inte 27 grader i alla rum dock).
Jag har ingen koll på hetgastemperaturen historiskt då jag inte loggar denna kontinuerligt. Just nu är den dock 23.5 grader, senast jag eldade var i morse. Innetemperaturen är just nu 21,7 grader.
Min bedömning är att om jag har varmare inomhus än vad jag har ställt in pannan på så stängs kompressorn av. Det stämmer åtminstone väldigt bra vid en snabb jämförelse. Jag kan ju testa att stänga av inomhusgivaren och se om det blir bättre då. Men då måste jag nog höja temperaturkurvorna litegrann så att termostaterna får mer värme i vattnet att jobba med.
Ju mer jag lär mig om min IVT490, desto mer tveksam blir jag rörande hur bra den egentligen fungerar i verkligheten, åtminstone om man kombinerar den med andra värmekällor.
Hmm...
Bläddrade runt i menyerna och kompressor gick igång helt plötsligt.nundrar om mjukvaran ställt sig i ett hörn bara?
Kompressorn har gått konstant sedan detta hände. Det är precis som att den trodde att den hade ett larm, men inte visade något...
Får se om pannan går lite snålare nu då.
Bläddrade runt i menyerna och kompressor gick igång helt plötsligt.nundrar om mjukvaran ställt sig i ett hörn bara?
Kompressorn har gått konstant sedan detta hände. Det är precis som att den trodde att den hade ett larm, men inte visade något...
Får se om pannan går lite snålare nu då.
Har kollat vidare och de andra gångerna kompressor stannade så gick inte elpatronen in, vilket innebär att pannan nog trodde att den hade larm trots att den inte larmade. Suck, hur skulle jag ha upptäckt detta om jag inte övervakat pannan via debugporten?
Klicka här för att svara