Det började med att cirkulationspumpen bredvid vedpannan började inte pumpa som vanligt (den är termostatreglerad), och vedpannan överhettade till 110 grader. Jag ströp lufttillförseln och temperaturen i pannan sjönk snabbt till 70. ca 15 minuter senare, när vi trodde att det var pumpen som bara gett upp (den är ganska gammal) kom det inget vatten i kranen. Hydroforen verkade fungera, den gick och stänga av och på, och ingen säkring hade gått, men det kom inget vatten och den fylldes heller inte på. trycket vid hydroforen har svajat upp och ner mellan 0,3 och 1 bar sedan dess. Det har snöat hela dagen, men det är bara några minus.

Temperaturen i pannan har överhettat tidigare, det finns ett övertrycksventil som utlöses om trycket blir för högt, men det verkar inte ha gått igång. pumpen bredvid pannan heter "wilo star rs 25/6" och själva pannan är en combimax 2000 ub från värmebaronen. hydroforen är en valco vm60 som är ganska ny.

teorier: cirkulationspump gått sönder?? grundvattenpump gått sönder?

Vet nån av er vad som kan ha gått sönder och hur/om man kan fixa det själv?

S
Har du kollat säkringarna , är det något annat som inte fungerar i huset är det en egen el-central till dessa i pannrummet , kommer det från en annan central så finns det kanske säkringar i den till den i pannrummet

Kolla huvudsäkringarna på inkommande ledning. Jag misstänker att en fas har blivit överbelastad.

det visade sig att vattnet bara var borta för att hydroforens säkring gick (den lilla pluppen hade dock inte ramlat ut som vanligt utan låg kvar på samma ställe, men säkringen hade gått), men att pumpen fortfarande inte fungerar som den ska; när jag försökte sätta på vedpannan igen gick pumpen inte igång och säkringen gick igen. Är det alltså bara pumpen det är fel på?

S
Då är det bara en säkring till pumpen det är OK
Felsök enligt nedan

Stäng av vattenpumpen
Har du en strömbrytare för cirkulationpumpen stäng av den
Lika så med pannan
Sätt i en ny säkring
Sedan startar du upp pumpen går den , stäng av
Starta pannan går den stäng av
Starta cirkulationpumpen
Säkringen kommer att gå sönder vid någon start enligt ovan , då vet du var det är
Ha den delen avstängd och ny säkring och starta upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.