Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Hej!
Har en jordvärmepump från 2004, vi flyttade in i huset för två år sedan.
Den har sedan vi flyttat in låtit lite när den satt igång (ett forsande ljud) med sedan tystnat ganska snabbt, dock har den nu också börjat skvalpa någon minut efter start.
Är något av det normalt beteende, eller bör man åtgärda det?
Värmepumpen är en IVT Greenline HTC9, placerad i källaren på ett 1-planshus.
Alla element är avluftade, kan inte avlufta högsta punkten på köldbärarsidan då jag inte hittat någon punkt att lufta från. Har ~0.9bars tryck på elementsidan.
Expansionskärlet sitter enligt bild och det sprutar köldbärare om jag öppnar ventilen (hade tänkt lufta den då jag trodde att kärlet var tomt)
Har en jordvärmepump från 2004, vi flyttade in i huset för två år sedan.
Den har sedan vi flyttat in låtit lite när den satt igång (ett forsande ljud) med sedan tystnat ganska snabbt, dock har den nu också börjat skvalpa någon minut efter start.
Är något av det normalt beteende, eller bör man åtgärda det?
Värmepumpen är en IVT Greenline HTC9, placerad i källaren på ett 1-planshus.
Alla element är avluftade, kan inte avlufta högsta punkten på köldbärarsidan då jag inte hittat någon punkt att lufta från. Har ~0.9bars tryck på elementsidan.
Expansionskärlet sitter enligt bild och det sprutar köldbärare om jag öppnar ventilen (hade tänkt lufta den då jag trodde att kärlet var tomt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftbubbla någon stans , försök att stänga av någon pump så du kan höra var det skvalpar , i Köldbäraren eller värmessystemet då kan det åtgärdas
Kärlet sitter lite tokigt ev . luft kan inte gå ur , men det ser ut att var dåligt med plats
Kärlet sitter lite tokigt ev . luft kan inte gå ur , men det ser ut att var dåligt med plats
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Låter fullt rimligt.
Har försökt lokalisera ljudet, antigen kommer det från själva värmepumpen, eller rören precis ovanför (20cm mellan pump och tak så svårt att kolla mer exakt)
Har ännu inte gett mig in i själva värmepumpen.
Har försökt lokalisera ljudet, antigen kommer det från själva värmepumpen, eller rören precis ovanför (20cm mellan pump och tak så svårt att kolla mer exakt)
Har ännu inte gett mig in i själva värmepumpen.
Det sitter ett synglas på ett rör i VP , kolla om det blir luftbubblor i det , dom ska försvinna efter en stund , kan låta lite men är lite långsökt
Du säger forsande ljud och börjar skvalpa
Säkerligen är det luft , som sitter i rör och pump , då kan det låta lite forsande när luften går i genom pumpen/na och efter ett tag så står en större bubbla någon stans med skvalpljud som följd
På cirkpumparna finns en blank skruv på motorsidan , lossar du den lite så kommer pumpen att luftas ( lite vatten kommer men inget farligt ) finns det luft i rören så kanske du får lufta pumparna många gånger , det är väldigt lite som samlas i dom
Du säger forsande ljud och börjar skvalpa
Säkerligen är det luft , som sitter i rör och pump , då kan det låta lite forsande när luften går i genom pumpen/na och efter ett tag så står en större bubbla någon stans med skvalpljud som följd
På cirkpumparna finns en blank skruv på motorsidan , lossar du den lite så kommer pumpen att luftas ( lite vatten kommer men inget farligt ) finns det luft i rören så kanske du får lufta pumparna många gånger , det är väldigt lite som samlas i dom
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Tyvärr har man fått dra rören i taket, och därmed får man inte till kärlet på en högsta punkt.
Jag har faktiskt inte kollat expansionskärlet ordentligt, men tycker inte att trycket svingar såpass för att motivera det, men jag kan säkert tänka fel.
Låter som ett projekt att lufta på det sättet, funderar på att kolla med installatören hur de tänkt att det skulle fungera.
Bifogar lite fler bilder:
Jag har faktiskt inte kollat expansionskärlet ordentligt, men tycker inte att trycket svingar såpass för att motivera det, men jag kan säkert tänka fel.
Låter som ett projekt att lufta på det sättet, funderar på att kolla med installatören hur de tänkt att det skulle fungera.
Bifogar lite fler bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen bra inst men vad göra när platsen är bergränsad , det är 2 slangar ut , prova med att stänga en och lyssna , då kan ev luft följa med runt , men var ska den ta vägen ?
Hade varit bättre om kärlet varit till vänster om pumpen , lite av högsta punkten som går att komma åt , nu kommer inte luft att passera kärlet
Hade varit bättre om kärlet varit till vänster om pumpen , lite av högsta punkten som går att komma åt , nu kommer inte luft att passera kärlet
Hade ett liknande problem med min bergvärme när jag flyttade in i huset. Tydliga ljud av luft som åkte med runt med brine efter start. Jag hade dock expansionskärlet på rätt ställe (högst upp). Jag misstänker dock att det fanns en lokal höjdpunkt någon stans mellan huset och hålet som samlade luft när pumpen var avstängd.
Lösningen blev att ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen till minsta möjliga. Eftersom den var ställd ganska högt innan så for luften mest bara förbi expansionskärlets anslutning utan att hinna upp i kärlet. Sedan började jag att manuellt att köra pumpen en kort stund i taget, tills jag hörde luften komma, och sedan stoppa och låta luft samla sig på höga punkter igen osv. Slutligen fick pumpen gå på lågfart i några dygn. Jag noterade nivån i kärlet före och efter och insåg att över en liter luft hade varit i systemet. Sedan jag gjorde detta så har nivån i kärlet knappt rört sig på 8år.
Får jag gissa så tror jag att det skulle förbättra läget att ha expansionskärlet på ett avstick uppåt i alla fall, så eventuell luft som far förbi kan gå in i kärlet.
Lösningen blev att ställa ner hastigheten på cirkulationspumpen till minsta möjliga. Eftersom den var ställd ganska högt innan så for luften mest bara förbi expansionskärlets anslutning utan att hinna upp i kärlet. Sedan började jag att manuellt att köra pumpen en kort stund i taget, tills jag hörde luften komma, och sedan stoppa och låta luft samla sig på höga punkter igen osv. Slutligen fick pumpen gå på lågfart i några dygn. Jag noterade nivån i kärlet före och efter och insåg att över en liter luft hade varit i systemet. Sedan jag gjorde detta så har nivån i kärlet knappt rört sig på 8år.
Får jag gissa så tror jag att det skulle förbättra läget att ha expansionskärlet på ett avstick uppåt i alla fall, så eventuell luft som far förbi kan gå in i kärlet.
Bästa svaret
Lufta även vvb/manteln om det finns en avluftning på toppen av den. I min gamla junk nibe som jag hade förut så skvalpa det nångång. Hjälpte att avlufta där
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Många bra tips! Tack! Ska försöka prova de flesta.
Spontant tror jag inte att jag har luften utanför huset i slingan, utan den är nog i huset i så fall eftersom det låter mest vid pumpen eller strax ovan den.
Känns som att det finns många icke avluftningsbara punkter i detta system
På sista bilden finns det en radiator till höger om bilden, hela denna rördel är en högstapunkt som inte går att lufta, men jag vill tycka att om jag har luft där så borde inte det elementet bli varmt.
Anläggningen är servad 2015, och servicekillen har luftat värmebärarsidan och trycksatt expansionskärlet (det kanske är lite pyspunka på det ändå) men har inte luftat köldbärarsidan, undrar varför
Aja, tänkte att följande kan vara lämpliga första åtgärder:
- Avlufta VVB
- Kolla expansionskärlet
och därefter försöka mig på en mer noggrann lokalisering av var det låter från.
Spontant tror jag inte att jag har luften utanför huset i slingan, utan den är nog i huset i så fall eftersom det låter mest vid pumpen eller strax ovan den.
Känns som att det finns många icke avluftningsbara punkter i detta system
På sista bilden finns det en radiator till höger om bilden, hela denna rördel är en högstapunkt som inte går att lufta, men jag vill tycka att om jag har luft där så borde inte det elementet bli varmt.
Anläggningen är servad 2015, och servicekillen har luftat värmebärarsidan och trycksatt expansionskärlet (det kanske är lite pyspunka på det ändå) men har inte luftat köldbärarsidan, undrar varför
Aja, tänkte att följande kan vara lämpliga första åtgärder:
- Avlufta VVB
- Kolla expansionskärlet
och därefter försöka mig på en mer noggrann lokalisering av var det låter från.
Du kan göra som doktorn , stetoskåp , sätt en stor mejsel mot örat och sedan mot en krök som är neråt , det är där som luften brukar fastna , bubblan orkar inte följa med .
Stänger du av pumpen samtidigt som du lyssnar kan du höra om luften bubblar upp till högsta punkten , lite svalp
Stänger du av pumpen samtidigt som du lyssnar kan du höra om luften bubblar upp till högsta punkten , lite svalp
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Efter alla tips har jag börjat ringa in problemet. 
Sprang under gårdagen ner varje gång jag hörde pumpen köra (totalt fem gånger).
Mitt skvalpande ljud kommer bara när den gör varmvatten, den är "tyst" när den gör värmevatten.
Känns som att en avluftning av VVBn skulle kunna hjälpa mig, får undersöka hur man gör det.
Sprang under gårdagen ner varje gång jag hörde pumpen köra (totalt fem gånger).
Mitt skvalpande ljud kommer bara när den gör varmvatten, den är "tyst" när den gör värmevatten.
Känns som att en avluftning av VVBn skulle kunna hjälpa mig, får undersöka hur man gör det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
På min sitter skruvarna i ovankant =)
Har kikat i manualen, står tyvärr inget om luftning av VVBn.
Får våga mig till en titt bakom luckan.
Har kikat i manualen, står tyvärr inget om luftning av VVBn.
Får våga mig till en titt bakom luckan.