Hallo i stugarna!
Har en IVT Greenline 9C (installerad 2008 tror jag, på grundvattnvärme) som har börjat lösa ut Motorskydd Kompressor , larm MB1, sen kylan slog till här i södra Sverige. Under dom två åren som vi bott i huset så har pannan inte klyddat något, dock har det ej varit så kallt som det har varit sista tiden! Jag vet att där sitter en säkring under fronten som jag vrider tillbaka och sedan kvitterar larmet, och då går den igång igen. Men sen löser det igen, några timmar senare. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt när detta sker. Ska tilläggas att mitt expansionskärl på 25L är sönder och ska bytas här i veckan, kan det ha med saken att göra? Det läcker som ett såll och går upp i över 2bar när pannan pressar upp tempen i huset.
Hoppas där är någon som sitter på nyttig info! Tack!
Har en IVT Greenline 9C (installerad 2008 tror jag, på grundvattnvärme) som har börjat lösa ut Motorskydd Kompressor , larm MB1, sen kylan slog till här i södra Sverige. Under dom två åren som vi bott i huset så har pannan inte klyddat något, dock har det ej varit så kallt som det har varit sista tiden! Jag vet att där sitter en säkring under fronten som jag vrider tillbaka och sedan kvitterar larmet, och då går den igång igen. Men sen löser det igen, några timmar senare. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt när detta sker. Ska tilläggas att mitt expansionskärl på 25L är sönder och ska bytas här i veckan, kan det ha med saken att göra? Det läcker som ett såll och går upp i över 2bar när pannan pressar upp tempen i huset.
Hoppas där är någon som sitter på nyttig info! Tack!
Exspantionskärlet kan påverka detta , men inte konstant
Du säger pannan pressar upp trycket , det ska inte kunna hända , då väremesystemet är ett slutet system , om då vattnet blir lite varmare så kan det inte bli övertryckt mer än max 2 ggr .
Du får nog tänka till att det kan vara läck mellan VV -delen och värmedelen ., inte helt ovanligt
För att undersöka det , så stäng av vattnet till VV under natten , sitter nog ett vred vid KV-ingången på VP som går att stänga av , annars huvudventilen för inkommande vatten , ha en hink under exspansionsröret och se vad det blir
Du säger pannan pressar upp trycket , det ska inte kunna hända , då väremesystemet är ett slutet system , om då vattnet blir lite varmare så kan det inte bli övertryckt mer än max 2 ggr .
Du får nog tänka till att det kan vara läck mellan VV -delen och värmedelen ., inte helt ovanligt
För att undersöka det , så stäng av vattnet till VV under natten , sitter nog ett vred vid KV-ingången på VP som går att stänga av , annars huvudventilen för inkommande vatten , ha en hink under exspansionsröret och se vad det blir
S skutten11 skrev:Exspantionskärlet kan påverka detta , men inte konstant
Det var kanske fel uttryckt av mig, är tyvärr alldeles för dåligt insatt i detta. Pressar upp är nog fel ordval. Ändrar om det till följande, ibland är där absolut inget tryck på kärlet, men ibland så går trycket upp, och då upp över 2 bar och då vet jag att det börjar läcka! Ska som sagt bytas i veckan. Kan det söndriga kärlet på något vis göra så att det blir överbelastning på kompressorn?
Ber om ursäkt för om jag uttrycker mig dåligt!
Ingen fara ingen fullkomlig , att trycket ökar i systemet om kärlet är trasigt är fullt normalt , då vatten inte går att komprimera , behövs inte många centiliter i variation för att trycket ska åka jojo
Om det inte ffinns vatten till VP som kan kyla köldmediat så kan kompressorn gå hårt , har du kollat att GRV -pumpen går som den ska , samt det sitter nog ett filter där med , så det inte har satt igen sig , blir samma fenomen
Om det inte ffinns vatten till VP som kan kyla köldmediat så kan kompressorn gå hårt , har du kollat att GRV -pumpen går som den ska , samt det sitter nog ett filter där med , så det inte har satt igen sig , blir samma fenomen
Och vad är GRV-pump?S skutten11 skrev:Ingen fara ingen fullkomlig , att trycket ökar i systemet om kärlet är trasigt är fullt normalt , då vatten inte går att komprimera , behövs inte många centiliter i variation för att trycket ska åka jojo
Då är jag med! Vi delar systemet med 4 andra grannar så pumpen står några hus bort, men han som har den på sin tomt har stenkoll på pumphuset så där är nog inga problem. Får väl vänta tills expansionkärlet blir bytat i veckan och se om det kan vara lösningen!
Har ni gemensam VP då , hur värmer du ditt hus , är det egen växlare eller en shunt bara
Tänker mest det med exspansionskärl
Normalt sitter kärlet vid värmekällan och håller trycket , varför har du ett ,
Ta ett par foton på hur det ser ut där du får din värme , pump. kärl växlare om det finns e.t.c.
Har svårt att förstå hur det är
Ta ett par foton på hur det ser ut där du får din värme , pump. kärl växlare om det finns e.t.c.
S skutten11 skrev:Har ni gemensam VP då , hur värmer du ditt hus , är det egen växlare eller en shunt bara
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla 5 hus har egna värmepumpar. Det går ledningar från hålet som är borrat till vardera hus. Här är bild på hur vårt pannrum ser ut. Pannan, ett trasigt expansionskärl på 25L, och det inkommande vattnet från grundvattenpumpen! Den blåa saken på inkommande vattnet låter som att den ”slår på” när jag vrider tillbaka säkringen och kvitterar larmet.
Är lite missförstånd det med grundvatten kanske , du har borrhål för din pump och där går det ner två slangar som är till din VP ( bergvärme ) vart går dom som är på höger sida , den blå
är en magnetventil som stänger vid larm
Ser mera ut som kallvatten men kan ha fel , från vilken stam kommer dom från , är säkert med skyltning på rören
Har du renasat filtren på köldbärare och värmebärare
Köldbärare
Ovanpå VP bakom ventilen till vänster sitter det en grej med en stor sexkantsmutter , tror att det är ett handtag på den , troligtvis en sk. filterboll , stäng av VP , stäng den ventilen så kan du öppna sexkanten , det sitter ett filter där men du måste ha en s.k invändigt segersäkringstång
för att ta bort låsringen , du kan stänga och öppna för att se vad du behöver
Kanske en granne har en
Värmebärare
Kan sitta en lika dan någonstans för VB ( värmebärare ) samma åtgärd , eller en enligt nedan
då måste du stänga ventiler som sitter före och efter annars blir du blöt med mycket vatten
är en magnetventil som stänger vid larm
Ser mera ut som kallvatten men kan ha fel , från vilken stam kommer dom från , är säkert med skyltning på rören
Har du renasat filtren på köldbärare och värmebärare
Köldbärare
Ovanpå VP bakom ventilen till vänster sitter det en grej med en stor sexkantsmutter , tror att det är ett handtag på den , troligtvis en sk. filterboll , stäng av VP , stäng den ventilen så kan du öppna sexkanten , det sitter ett filter där men du måste ha en s.k invändigt segersäkringstång
för att ta bort låsringen , du kan stänga och öppna för att se vad du behöver
Kanske en granne har en
Värmebärare
Kan sitta en lika dan någonstans för VB ( värmebärare ) samma åtgärd , eller en enligt nedan
då måste du stänga ventiler som sitter före och efter annars blir du blöt med mycket vatten
Klicka här för att svara