Värmepumpar
smurfen72: Man brukar rekomendera ett delta på ca 7 grader till vp men det går säkert med mindre om man kör R410A men tror inte man vill ha mindre för då får man ha väldigt höga flöden vilket brukar leda till brus i tex radiator koppel. Att deltat över radiatorerna blir fel beror på att man måste kolla deltat över dom när det är så kallt ute så vp går hela tiden vid varmare ute temp ska
Anonymiserad 137805: Jag tycker betygen är bra men det är ju oklart vad som ingår i tex miljö. Det finns ju inga testresultat under verkliga förhållanden iheller vilket borde vara helt avgörande. Folksams sk test verkar vara en ren pappersprodukt. Om du har öppen planlösning och någorlunda bra isolering torde inte 150kvm vara problem att värma upp med den storleken av pump. Har din panasonic klart av det
smurfen72: Verkar i alla fall vara en hyffsat seriös installatör som inte bara åkte dit konstaterade strul och ställde upp larm gränsen så grejerna gick. Ombyggnad till bypass system kommer inte kosta mera än 15 % av installationen. Konstigt om den bara larmar när den byter mellan värme och vv och varför det beror på 1 rörs systemet.
Rabbithole: Luft-luft värmepump värmer snabbare upp utrymmet än ett vanligt element eller golvvärme. Undantaget är då fläktkonvektor (element med fläkt) Så för sällan använt utrymme som skall få upp värmen snabbt är en luftfläkt bra. Har ni öppen planlösning funkar luft-luft bra men annars bör man lägga in vattenburet system. Golvvärme är bra om man ändå skall lägga om golven annars
smurfen72: Har endast fyllt på en gång efter installationen och det var på grund av att jag installerade vent återvinning till brine.
Lolight: [citat] Det finns tydligen en sådan tank till vp, den heter VPAS, men det är till solvärme. Så rent generellt nej. Det är bara en tank. Men man behöver två olika tankar om du inte har varmvatten internt i pumpen. Och ska ha knäpptank också.
InsidersUnited: Din vp har säkert möjlighet att styra en växelventil, då skiftar den mellan att göra vv resp värme. Men vill du göra installationen enkel, så låt den gå mot en liten tank med vv-slinga. Med flytande kondensering (styrd av kurva på ute/inne temp) värmer du sedan tanken bara precis så mycket att du kan hålla huset varmt. Blir mest ekonomiskt så. Kallvatten in i slingan som då
Touchofred: [citat] Mycket tyckande? Från vems sida? Har själv hållt på med alla typver av isolering i snart 4år. Har gjort en hel del värmepumpar med armaflex och vanlig rörskål. Så erfarenhet finns. Och jag kan säga direkt att isoleringen dom använt är helt rätt, armaflex är det man använder att isolera kyla med. Vanliga rörskålar går inte. Dom får tom med armaflexen som hör till
Liteavvarje: Din VP kanske inte orkar lyfta tempen till tanken Funktion växlare När du öppnar VV-kran så startar en laddpump som tar vatten från topp på tanken strömmar genom växlaren , samtidigt går KV genom växlaren värms , har du då lite kort med värme i tanken så kan den inte ge så mycket , laddpumpen stannar nör du stängar VV-kranen det sitter en flödesvakt i den Det kommer att vara bra
DonPablo: Nibe har -60 kompstart och -300 start ts på de äldre modellerna i alla fall som standard
Liteavvarje: [citat] Du kan i princip ställa den var du vill , det med skarvar , det får inte finnas dolda skarvar på vatten , annars inga problem med skarvar , det kan vara så många som behövs för att komma till den , den kan vara i annat rum , och då kommer rören att var synliga i taket visserligen
Husqvarna220Ac: Har ni jättestort abbonemang? Fjärrvärmen här i stan för en vanlig villa kostar 3500:-/år i nätavgift, och kWh priset runt 70öre., självklart ska fjärrvärmen orka leverera, du måste kolla/räkna vad du betalar idag, fjärrvärme är billigare än direktverkande el hursomhelst..
MagHam: Som sagt, skippa vatten-sol, det är ute. Mikro-el är det som gäller nu.
smurfen72: Det drar normalt mera energi ur borran till att värma huset än till vv eftersom vp då har bättre cop men snåla med borran ska man inte göra i vilket fall som helst.
Nyfniken: Vad är anledningen och vad vill du inte använda den till?
lordi: [citat] Det skulle kunna gå. Tror att man kan deaktivera varmvattengivaren i IVT490. Sen behöver man koppla bort varmvattnet rent fysiskt så inte man har en massa kallvatten som bara passerar igenom. Detta eftersom IVT490 har en dubbelmantlad beredare och jobbar inte med växelventil. IVTns beredare måste dock vara vattenfylld ändå för att värmeöverföringen från kompressorn ska fungera
smurfen72: Ett nytt jordvärme system ska normalt inte behöva tillskott men visst det finns ju dom som dimensionerar så det behövs. Bör gå att koppla vp mot 750 liters acktanken som arbetstank låta en separat anslutning mata ut värmen till garaget från acktanken då kan man om man vill elda i garaget och hand shunta ut lämplig temp som går tillbaka till husets arbetstank och då värmer huset vp
DonPablo: Få ersättning för elen du måste använda när pumpen inte funkar, kan du nog se dig om i skyn efter, är ingen som ersätter det vad jag vet.
ovesei: Tack för upplysningen. Ska först se vad teknikern kommer fram till som skruvar i VP för tillfället. Provar det ifall de inte lyckas med att få ordning på den.
CirruZZ: Sorry att jag bumpar min tråd, men ville bara säga att jag bytte kärlet och nu funkar det kanon, håller trycket stadigt och fint vid både vila och gång! Var helt enkelt den gamla där bälgen "satt sig". (y):)
Julistormen: Du kan alltid schablonberäkna värmeförlusteb när du isolerat.
Husqvarna220Ac: Vår knäpper efter avfrostning, när innerdelen är kall, sen vänder den på sig och kör värme igen, då knäpper det några ggr, lite svagt, skulle jag ha den ovanför sängen så skulle jag ändå inte störa mig på det.. Men..en luftvärmepump skall sitta där man EJ vistas!! I hallen.! Ej i vardagsrum eller kök eller sovrum! Annars måste fläkten sänkas så mycket så att den ger nån
smurfen72: [citat] Menar du att man inte fyller hela tanken med hett vatten vid eldning eller ?
Snailman: Du verkar ha en sån här shuntventil https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Shuntar/LK-Foerdelarshunt-VS.htm Kanske gör det lättare hitta info. Ja mätaren på pumpen ska visa 1 (åtminstone på min) Här är en bild med mer korrekt värde https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-f750-och-z-wave-hemautomation-med-vera-micasaverde.231182/page-3 Installatören ställde in på ett
Liteavvarje: Rengör allt som du kan Rengöra säkerhetsventilen för VV går inte , bara byta , den svarta ratten som sitter där , avstängning , stäng den öppna en VV - kran , kommer att rinna ut vatten där när den tas bort , är man snabb så , finns inget tryck , men blött blir det , men var beredd på att det kan bli tömning av VVB , se till att det finns avlopp som kan ta hand om det
Liteavvarje: Det är väl sprit i systemet , läcker det någonstans så luktar det fest Det med att VP stannar kan bero på att det är dåligt flöde i slangarna , VP löser då på LT Det är en äldre anläggning med ett rött exspansionskärl , dom kan rosta rätt bra invärtes , då det är konstant syre i KB det sitter en luftventil på kärlet ( lika bilventil ) tryck lite lätt på den , det ska
harry73: I nationella vägdatabasen NVDB finns info om svenska vägar, bl a väghållaren. Om du söker på 'nvdb på webb' hittar du en sida från trafikverket med karta. Där hittar du info om din väg