1 910 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Bergvärme och termostatventiler
Startade en tråd om underhållsvärme men insåg att frågeställningen var betydligt bredare än så. Gör därför ett försök att bryta ut de olika frågorna.
En fundering var detta med radiatortermostater i en bergvärmeanläggning. Fick rådet att undvika detta för att inte riskera att pumpen får för liten arbetsvolym. Finns det några tumregler kring detta? Pumpen saknar så vitt jag kommit fram till arbetstank för värmekretsen.
Utmaningen är att huset är väldigt stort och rummens förutsättningar varierar minst sagt - storlek, nivå på isolering, antal fönster, solinstrålning, nyttjandegrad osv. Byggnaden är i grunden ett gammalt timmerhus, men har en tillbyggnad av modernare snitt. Två våningsplan + källare. Ej öppen planlösning. Dessutom vill vi gärna kallställa vissa rum när de inte nyttjas.
Kontentan är att med trögheten i systemet och varierande förutsättningar är det en i praktiken omöjlig uppgift att tweaka flödet i respektive radiator för att upprätthålla en stabil önskad temperatur i varje rum. Därmed torde även uppvärmningen vara ganska ineffektiv - både ekonomiskt och komfortmässigt. Så det känns angeläget att komma till rätta med detta.
Hur löser man detta problem?
En fundering var detta med radiatortermostater i en bergvärmeanläggning. Fick rådet att undvika detta för att inte riskera att pumpen får för liten arbetsvolym. Finns det några tumregler kring detta? Pumpen saknar så vitt jag kommit fram till arbetstank för värmekretsen.
Utmaningen är att huset är väldigt stort och rummens förutsättningar varierar minst sagt - storlek, nivå på isolering, antal fönster, solinstrålning, nyttjandegrad osv. Byggnaden är i grunden ett gammalt timmerhus, men har en tillbyggnad av modernare snitt. Två våningsplan + källare. Ej öppen planlösning. Dessutom vill vi gärna kallställa vissa rum när de inte nyttjas.
Kontentan är att med trögheten i systemet och varierande förutsättningar är det en i praktiken omöjlig uppgift att tweaka flödet i respektive radiator för att upprätthålla en stabil önskad temperatur i varje rum. Därmed torde även uppvärmningen vara ganska ineffektiv - både ekonomiskt och komfortmässigt. Så det känns angeläget att komma till rätta med detta.
Hur löser man detta problem?
OK, pumpen (IVT GreenLine HE E17) är på 17 kW så det blir alltså 340l.
Ja en arbetstank låter onekligen som rätt lösning när jag läser på om det. Verkar i princip bara vara fördelar (förutom priset då). Börjar inse att en sådan borde ha installerats från början. Finns en gammal vedpanna utan acctankar som sparats som backup och den skulle också kunna dra nytta av arbetstanken om jag förstår det rätt.
Dimensionerar man arbetstanken för att ta upp hela arbetsvolymen, eller räknar man även in radiatorkretsens volym på något sätt i dimensioneringen?
Är arbetstanken och den externa VVB:n exakt samma grej? Funderar på om man kan använda befintlig VVB som arbetstank och köpa en mindre VVB då den befintliga känns överdimensionerad. Eller finns det liknande dimensioneringsregler för VVB?
Ja en arbetstank låter onekligen som rätt lösning när jag läser på om det. Verkar i princip bara vara fördelar (förutom priset då). Börjar inse att en sådan borde ha installerats från början. Finns en gammal vedpanna utan acctankar som sparats som backup och den skulle också kunna dra nytta av arbetstanken om jag förstår det rätt.
Dimensionerar man arbetstanken för att ta upp hela arbetsvolymen, eller räknar man även in radiatorkretsens volym på något sätt i dimensioneringen?
Är arbetstanken och den externa VVB:n exakt samma grej? Funderar på om man kan använda befintlig VVB som arbetstank och köpa en mindre VVB då den befintliga känns överdimensionerad. Eller finns det liknande dimensioneringsregler för VVB?
17 kW så skulle jag inte köra mindre än 500 l på arbetstanken om du vill köra med termostater.
Vad har huset för effektbehov?
Vad har huset för effektbehov?
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Jag har ett par radiatorer med central platss i huset helt öppna hela tiden och alla andra radiatorer går på termostat och stryps därför automatiskt när det är läge. Finns en arbetstank på 100 l eller så.
Finns det någon bra förklaring någonstans vad en arbetstank gör egentligen? Alltså bättre än att "öka trögheten"?
Finns det någon bra förklaring någonstans vad en arbetstank gör egentligen? Alltså bättre än att "öka trögheten"?
Man får "rätt" flöde över värmeväxlaren i VP med en tank, vilket är viktigt för en bra drift. dessutom slipper man ev. problem med "knäppningar" när pumpen växlar mellan värme och varmvatten. Med en arbetstank kan man tex köra golvvärme i ett badrum sommartid utan att VP får "usla" gångtider.
IVT ser ut att ha 300, 500 och 750 l att välja på som om man skall gå på deras tank så då blir det ju 500 l iallafall. Hur resonerar du kring dimensioneringen? 500 l motsvarar ju i princip 30 l/kW angiven effekt jämfört med tidigare föreslagna 20. Och då är ju inte radiatorkretsens volym inkluderad.TotalControl skrev:
Effektbehovet - ja du, det är en bra fråga som man förmodligen inte vill veta svaret på.
Vi har nyligen köpt huset så jag har ännu ingen direkt uppfattning om detta, annat än att pumpen verkar göra ett bra jobb rent ekonomiskt.
Antar att man borde kunna se detta i pumpens menyer? Hade fotat av alla menyer trodde jag, men inser när jag tittar på bilderna att man kan trycka fram ytterligare information under energimätning och just nu är jag inte på plats.
Installatören har tyvärr inte heller redovisat något dimensioneringsunderlag.
Jag resonerar som så att 17kW är en bra stor pjäs som kräver en stor tank när ditt effektbehov i huset är lågt. Din pump är en on/off. Dvs fullt ös (ja beroende på brine temp och framledningstemperatur) oavsett utetemperatur ute.
Men en större tank så får du längre körtider samt färre start/stop. Har du plats för det så är det bara fördelar med en större tank.
Huset effektbehov ser du ingenstans på pumpen tyvärr. Är den effekt huset kräver för att hålla varmt när det är som kallast. Var bara lite nyfiken på hur värmepumpen är dimensionerad. Om dina 17kW är för 100% täckning av huset behov så finns det än större anledning att ha arbetstank.
För det är ju många timmar av året som pumpen är för "stor" och kan inte göra sig av med sin effekt i huset. Därav arbetstank. Då skickar man in "överflödet" i tanken istället för att få tillbaka "varmt" vatten från värmekretsen som göra att pumpen kan storkna eller gå illa.
Men en större tank så får du längre körtider samt färre start/stop. Har du plats för det så är det bara fördelar med en större tank.
Huset effektbehov ser du ingenstans på pumpen tyvärr. Är den effekt huset kräver för att hålla varmt när det är som kallast. Var bara lite nyfiken på hur värmepumpen är dimensionerad. Om dina 17kW är för 100% täckning av huset behov så finns det än större anledning att ha arbetstank.
För det är ju många timmar av året som pumpen är för "stor" och kan inte göra sig av med sin effekt i huset. Därav arbetstank. Då skickar man in "överflödet" i tanken istället för att få tillbaka "varmt" vatten från värmekretsen som göra att pumpen kan storkna eller gå illa.
Pannrummet är stort som en genomsnittlig innerstadsetta, så plats finns det gott om. Men det är ju en kostnadsfråga också och någonstans finns ju det "optimala" intervallet för storleken.TotalControl skrev:
Ja, hela sommaren t.ex., så är det ju. Då har den ju enbart VVB att arbeta mot. Men om det skall vara någon mening med arbetstanken på sommaren så bör man alltså välja alternativet med varmvattenslinga i arbetstanken(?)
Nej VVB är en annan krets så det är lugnt. Den fungerar oavsett. Blir lite dyrare med slinga i tanken för förvärmning VV. Jag skulle skippat det.
På sommaren gör arbetstanken nytta om man vill köra värme i t.ex. källare eller badrum. Men mest nytta är det vid värmesäsong när effektbehovet är litet jämfört med effekt VP samt om man vill köra med termostater aktiva eller rum kallställda.
Personligen tycker jag att ett system som man inte kan styra individuellt per rum inte är ett komplett system med avseende komfort. Dvs termostater etc.
På sommaren gör arbetstanken nytta om man vill köra värme i t.ex. källare eller badrum. Men mest nytta är det vid värmesäsong när effektbehovet är litet jämfört med effekt VP samt om man vill köra med termostater aktiva eller rum kallställda.
Personligen tycker jag att ett system som man inte kan styra individuellt per rum inte är ett komplett system med avseende komfort. Dvs termostater etc.
En arbetstank kostar kanske ca 15 000:- och det tjänar du in på bättre/effektivare drift samt att du med en arbetstank kan använda aktiva termostater i alla rum om du så önskar. Även om man får ännu bättre drift med termostater där man vill ha lite lägre temperatur, tex sovrum, eller i rum med kamin, eller stor solinstrålning.
Jag kan i och för sig tänka mig att det fungerar alldeles utmärkt i ett hus med öppen planlösning, vilket ju inte är helt ovanligt nuförtiden. Annars håller jag med. Dålig kontroll över rumstemperaturen blir ju dessutom också en driftsekonomisk fråga eftersom det lätt blir varmare än nödvändigt någonstans.TotalControl skrev:
En beg acktank kostar inte mycket och funkar utmärkt som arbetstank och beroende på placering behöver den inte ens vara isolerad. Eftersom plats finns skulle jag försökt få tag på en 500-750 liters tank större tank gör att vp kan ligga närmare börvärde hela tiden.
Klicka här för att svara