3 505 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Luft/vatten platsbrist, alternativ
Håller på att renovera det som var tänkt att användas som sommarstuga,
som nu under tidens gång mer börjar likna ett permanentboende.
Jag har gjutit in vattenburen golvvärme i plattan, tanken var först att ha en liten mini-elpanna och använda golvvärmen som grundvärme, för att sedan kompletteras med luft/luft och kamin. tappvatten från en vanlig enkel vvb.
Nu har jag istället valt att snegla över på luft/vatten, men skulle behöva hjälp att hitta ett system som skulle fungera.
Problemet är att tvättstugan är rätt liten vilket gör att jag får svårt att få in en värmepump i normal storlek.
Jag är inte så haj på vad som funkar ihop men jag skulle vilja få till det som på bild, fast golvvärme istället för radiatorer.
Min tanke var att köpa ex en luft/vatten Split+hydrobox LÄNK
VVB med inbyggd slinga LÄNK
Skulle det fungera, vad fattas, vad kan ni rekommendera istället?
som nu under tidens gång mer börjar likna ett permanentboende.
Jag har gjutit in vattenburen golvvärme i plattan, tanken var först att ha en liten mini-elpanna och använda golvvärmen som grundvärme, för att sedan kompletteras med luft/luft och kamin. tappvatten från en vanlig enkel vvb.
Nu har jag istället valt att snegla över på luft/vatten, men skulle behöva hjälp att hitta ett system som skulle fungera.
Problemet är att tvättstugan är rätt liten vilket gör att jag får svårt att få in en värmepump i normal storlek.
Jag är inte så haj på vad som funkar ihop men jag skulle vilja få till det som på bild, fast golvvärme istället för radiatorer.
Min tanke var att köpa ex en luft/vatten Split+hydrobox LÄNK
VVB med inbyggd slinga LÄNK
Skulle det fungera, vad fattas, vad kan ni rekommendera istället?
Ser inte att det fattas något , kanske men det är inte relevant just nu . fördelare till GV på din ritning , nu radiatorer
Inget fel i att ha en split , det finns ingen frysrisk då , sen det med 145 L kan vara lite snålt ,en 200 L ger mer och har större magasin i sig när det gäller permanentboende , det kan komma gäster som vill duscha
Golvvärmen sköter sig själv med reglering av temp via hydroboxen och omslag till VV med s,k
VV -ventil
Beräkning utgår från m2 på huset och DUT som det heter dimitionerad utetemp /innetemp
finns tabeller för det och dina breddgrader
Inget fel i att ha en split , det finns ingen frysrisk då , sen det med 145 L kan vara lite snålt ,en 200 L ger mer och har större magasin i sig när det gäller permanentboende , det kan komma gäster som vill duscha
Golvvärmen sköter sig själv med reglering av temp via hydroboxen och omslag till VV med s,k
VV -ventil
Beräkning utgår från m2 på huset och DUT som det heter dimitionerad utetemp /innetemp
finns tabeller för det och dina breddgrader
Tänk dock på att om du tex väljer en Mitsubishi ecodan, så har den en 200l inomhusenhet som även innefattar VVB, elpatroner och allt annat. Håller själv på att titta på att stoppa in en sådan och den är faktiskt inte så mkt större än min nuvarande 110l vvb. Så får du plats med en stor vvb så får du nog även plats med en inomhusenhet till LVP.
Klicka här för att svara