Värmepumpar
rävlyan: Drar kontaktorn direkt är du startar upp VP , även om det är varmt i tanken ? Det med att det bubblar eller fräser i tanken är för att det kokar lite på el-patronen när den värmer Håll koll på hur den bär sig åt , det kan vara ett av dom små reläna som styr kontaktorerna somhar bränt fast
mrOtto: Jag har radiatorer. Jag brukar ha förskjutningen på -2 under övriga året och då ha en inomhus temperatur på ca 20°C.
useless: Det spelar ingen roll. Motionskör pumparna själv som rävlyan säger. Golvet/plattan är säkert 25-30 grader varm just nu, så även om vattnet bara cirkulerar kommer det inte att bli kallare.
H-Thomasson: Denna fläktkonvektor har jag. Den låter lite mycket just när den slår igång så dunnsar det till lite. Så vi kör den inte på natten när vi sover men annars så är det aldrig några problem med ljudet när den är igång. Det blåser 16 grader från den när det är 25 grader i rummet och jag har runt 6 grader KB in från berget.
Anonymiserad 173289: Vad jag egentligen är ute efter är lämplig placering på väggen (höjd- och sidled) bakom pumpen för: inkommande kallvatten utgående varmvatten inkommande värmeslinga utgående värmeslinga
Krille4: För att återgå till grundfrågan är nog en luft/luftvärmepump både den billigaste och bästa lösningen på sikt. Speciellt med tanke på att du då även kan använda den för kylning vilket är användbart - speciellt en sommar som denna. Säkerställ dock först att du verkligen får bygglov - för det är nog ett missförstånd om du uppfattade det som att du fick bygglov beviljat samma
Robert Winterqvist: Hej Börjar bli extremt trött och frustrerad på min panna nu, och hoppas att det finns någon klok här som kan hjälpa mig. Pannan: Stiebel Eltron WPL 10 från 2006. Enrörssystem. Problemet: Jag väljer en temperatur (t.ex 50 grader) på varmvattnet (VV).. Pannan jobbar på som vanligt, men efter bara någon eller ett par minuter så stängs pannan av och då har värdet som jag satte
Anonymiserad 137805: Koden tillsammans med tryck/temp samt en tångampermeter talar om allt. Fast man måste ha lite grundläggande kunskaper om kylprocessen...
DennisCA: Jag sitter med en datorfläkt jag har kopplat till en gammal 12v omvandlare från någon laddare eller dylikt som blåser rakt på mig vid datorn, känns bra. Tur man sparar sånahära saker. Skulle va skönt med LLVP men det verkar inte som företagen här runt är så pigga på att ge offerter. Om det kommer offert när värmeböljan är äver så har dom försummat sin chans. Redan nu börjar
galento: Vi har just fått en Mitsubishi Hero installerad förra veckan och AC ,n funkar otroligt bra med mkt bättre sömn utan svett i sängen. De vi känner med portabla AC orkar inte sova med dessa utan kör några tim före de lägger de sej. Vi har sol hela dagen så det var väldigt skönt att ha kylan i huset. En del rekommenderar 10 cm från tak till innerdel men montören ville ha minst 15-20 cm
Robert Winterqvist: Efter jag hade sänkt framlednings temperaturen och VV temperaturen några grader så verkar det fungera...Dock så ställde jag VV på 50 grader, men nästa gång jag tittar så har pannan själv ändrat värdet till typ 45,5. Pannan går iaf och ger inga felmeddelanden. Ja den har växelventil, denna byttes (+motorn) i december av reparatör. Ska kolla upp det där med automatluftaren.
galento: Vi fick installerad en Mitsubishi LNZ 35 nu i veckan så vi får se om det luktar nåt. Det blev i alla fall en jätteskillnad på sömnen att köra kyla några timmar innan läggdags. Rengörnings sprayen montören rekommenderade var Canvac Qeffect.
guggen: Kolla in tex polarpumpen, tex Mitsubishi ecodan. Du borde ta en hyffsat maskin, då hamnar du runt 100' inkl installation. Sen lägg till 10-20' för nedmontering och ngt annat oväntat.
rävlyan: Det är lite av vattenkokare som din VP fungerar som Med den kopplings som jag skissade på gör att det kommer lite varmare vatten som går förbi tanken , den värme som VP gör trycks rakt ut till systemet och blandas inte ut i tanken till lägre temp . det som inte systemet äter upp går in i tanken . VP cirkpump , vad står det på skylten , vilken fart står den på , är nog 1 - 2 -3 på
Pen: [citat] Jag tycker att det fungerar bra att kyla med borrhålet (frikyla). Det förutsätter att man dimensionerar rätt. Kylsystemet är tämligen oberoende av värmesystemet så du kan välja vilken tillverkare som helst. Eveco är ett populärt märke för fläktkonvektorer bland självbyggare. Själv har jag en från Kinnan.
rävlyan: Så då laddas värmen ut och det som blir över hamnar i tanken , samt att VP stoppar på max returtemperatur ochden värme som finns i tanken fortsätter till den är slut och startar igen
nybörjaren89: Hej, Skulle behöva lite hjälp med dimensionering av kulvert. Har för avsikt att sätta in en ny jordvärmepump NIBE™ F1245 12KW i pannrum (i uthus) och dra kulvert 30meter till huset. Är dock osäker på hur jag ska räkna ut vilken dimension som är mest optimal för mitt system. Min tanke är att köra på Uponor Ecoflex Quattro, sen är frågan bara om det blir 2x25 eller 2x32. Räcker
Izvek: [citat] Ja . Panna står i separat hus i garage med kulvert till bostads hus. Värmepump ska sättas i bostads hus. Vet inte vad detta kopplingsschema visar. Antar det är att både pump och panna står i samma hus rum så givare går koppla till varandrA. Men i mitt fall så finns ingen acktank i bostadshus.
magwis: [citat] vet ej ,men vi ska kolla det ,tack
RoBo: [citat] Vet men vill bara vara lite obstinat. Då jag i alla fall anser det effektivare för kylan att ha kopplet efter pumpen. Vill man kyla hårdare är det bara öka värmen i poolen. Pumpen går hårt bra kyla. ;)
Makka: Blir nog @RoBo's förslag då :) Känns som bästa kompromissen
DonPablo: Sorry my bad, där kan du absolut löda på en schrader på varje, jag såg inte att det var rörändar. helt perfekt ställe ju, öppet och bra. Jag tänkte på 310an =)
Janchrister: Går man på en 2040-8 så finns det allt från 38000 till 47000. Bosch 7000i är 9Kw och är vad jag kan se jämbördig i pris. Använder man Pricerunner eller andra saiter så finns det tillfälliga prissänkningar, köp nu med denna rabatt gäller till osv. Ska nog köpa genom den lokala VVS:are som jag känner och hoppas på lite rabatter den vägen. Alltid lättare att få service om han
Peter2400: [citat] Det stämmer, men det betyder inte att pumpen inte gör någon nytta på sommaren. Vi sänker oftast bara temperaturen inomhus ett par tre grader, men det gör stor skillnad på hur upplevd komfort.
Mats Grönvik: Ska jag lufta elementen eller kan man lufta vid ack- tanken?
MagHam: Nibe 1230 med Bristol kolvkompressor (som i övrigt går bra på sitt 12-e år) Har energi/effektmätare i elcentralen enbart för uppvärmningen och har sedan länge noterat att effektförbrukningen pendlar upp och ner mellan 2,1 - 2,8 kW med en frekvens på ca 0,5 Hz (varannan sekund) och så har det varit länge. Är det ett mätfel, eller någon ventil, typ strypventlien innan förångaren,
lordi: [citat] Ca 8 graders temperaturfall brukar vara optimalt på de flesta värmepumpar. Ettrörssystem kan ibland ställa till det. Går oftast att lösa med en volymtank och extern cirkulationspump