udihow
udihow: Jaha. Nu känner man sig ju dum. Det är vattenpumpen som låter. Fyllde upp den inre "vattenuppsamlaren" för att tvångsköra pumpen, den satte igång direkt att skaka, skramla och spruta vatten rätt ut, okontrollerat, som rann vidare ner i apparaten... Vad gör man nu? Reparerbart eller är det nånting man kan köpa nytt i dagsläget? Eller så får jag köra i avfuktningsläget och tömma
15 svar · 2,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Svärfar monterade deras utedel för en luft/luft på väggen utanför deras toalettt. Det lät som om man satt på Stena-färjan där.... När de bytte till vattenburet och luft/vatten pump istället så hamnade utedelen på marken :)
5 svar · 2,9k läst
M
MagHam: Det kommer nog att gå bra tills värmepumpen börjar vilja växla igen = nästa period det blir tillräckligt svalt/kallt
6 svar · 2,4k läst
S
slurppe99: [citat] Det är väl kul att kunna bjuda på något.:crysmile:
27 svar · 3,4k läst
·
W
WilleR: Gammal tråd men.....Har en Nibe1215 och det går at stänga av cirk pumpen. "Hur" står i bruxet. Enkel energibesparingsmetod.
12 svar · 8,1k läst
H
hempularen: Vi har Thermia luft vatten VP (dock inte den modellen) vid vårt fritidshus norrut. Vi valde då för typ 10 år sedan Thermia, framförallt baserat på statistik över fel, som Folksam gav ut då. Vet inte om den fortfarande ges ut. Då var det dramatisk skillnad mellan Thermia och IVT/NIBE (de 3 stora leverantörerna). Folksam listade antal fel per modell. Där IVT och NIBE hade 100 - 500 fel
2 svar · 9,0k läst
M
Anonymiserad 137805: Är det inte vatten till utedelen på den då?
2 svar · 2,5k läst
M
mielo: Tack för svaret! Det dumma med denna modell är att man inte kan ”knäcka” värmekurvan, bara parallellförskjuta den (om jag fattat rätt). Undrar om en inomhusgivare skulle göra problemet med kallt inomhus vid plusgrader utomhus mindre?
2 svar · 1,9k läst
Byurn
Byurn: [citat] Ja.
14 svar · 12,2k läst
N
Anonymiserad 137805: Inte svårare men dyrare
3 svar · 2,2k läst
tommib
tommib: [citat] Har du en källa på det? Citat från PBL 9 kap. 2 § Det krävs bygglov för 1. nybyggnad, 1 kap. 4 § I denna lag avses med byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor
15 svar · 2,8k läst
B
Blackfear: Djupet var 50-60 men annars är nog det smidigaste att köpa 6 eller 8m meter kabel, har drygt 8m fram till dagvattenbrunnen, men har en känsla av att elkostnaden springer iväg med tanke på om jag kör på 8m kabel :/
4 svar · 1,8k läst
nino
nino: Ett hål och markslinga kanske kan vara ett alternativ?
10 svar · 1,8k läst
S
shomakie: Krävs väldigt mkt att en pump ska stängas av om jag ens hört talas om det. Nä du TS de är bara o köpa en. Daikin eller Mitsu kan ja rekomendera.
11 svar · 10,3k läst
P
parola: Nu lutar det åt att jag byter till en inverterpump och kör med befintlig jordvärmeslinga, kör en säsong och utvärderar resultaten, elförbrukningen och hur utarmad marken (slingan) är efter en lång vinter. Valet står mellan CTC gsi 12 och thermias inverterpump 3-12 kW. Vilken hade ni valt och isåfall varför?
2 svar · 2,6k läst
E
erimos: [citat] Nej det tål att tänkas på. Vet inte om det framgick men sovrummet ligger på plan 2. Jag har ett läge till på samma vägg som ger några meter till till sovrummet och dessutom lite friare runt om. Finns en vägg utan fönster men då blir det nära grannens hus.
5 svar · 8,2k läst
S
SkaneErik: Raden "Panna 44 (70)" tyder på att elpatronen är spärrad. Nuvarande värde är 44 grader i övre delen och hade elpatronen varit igång hade den strävat efter att köra upp till hela 70 grader. Prova att starta elpatronen, men sänk börvärdet lite. 70 grader är väldigt mycket och kommer bli dyrt i drift, runt 50 är mer rimligt. Här får man prova sig fram lite vilken varmvattenkomfort
14 svar · 44,0k läst
·
useless
useless: [citat] Den borde ha ett inbyggt sommarläge. Då stängs värmeproduktion och cirkulation av när det blir över en viss temperatur, men cirkulationspumarna motioneras regelbundet för att inte kärva ihop.
14 svar · 6,0k läst
L
Anonymiserad 137805: Troligen blir de inte piggare men allt kan hända
4 svar · 2,9k läst
·
S
skutten11: Du kan se här
4 svar · 5,2k läst
·
useless
useless: Kommer det vatten ur säkerhetsventilen? Sjunker/stiger trycket fort när du släpper ut/fyller på vatten?
2 svar · 2,4k läst
DonPablo
DonPablo: Fel på hp pressostat kanske, eller hetgasgivare
14 svar · 5,3k läst
DonPablo
DonPablo: funkar lika bra med kontaktor, småller bara lite mer vid start stopp.
6 svar · 3,4k läst
·
DonPablo
DonPablo: Glassäkringen brukar brinna om kb eller vb cirkpumpen kortsluter, eller går tungt. kb pump går samtidigt som kompressor, vb cirk ska gå hela tiden.
20 svar · 14,0k läst
·
useless
useless: Om det är varmare än önskad temp minus hysteresen så startar den inte.
3 svar · 4,0k läst
J
Josth: Kanske tappat en del av förtrycket i expansionskärlet om det är slutet? Vilket alternativ som passar bäst beror på var man bor och möjligheterna att t.ex. borra där.
1 svar · 1,8k läst
P
peter_65: Kanske enklare att jämföra om du anger antalet kWh pr månad ? Vi har en liknande anlägning i Skåne, Nibe Fighter 2010 och VVM240, installerad 2006. Vår förbrukning : Jan 2018 1750 kWh (Jan 2017 2000kWh) Feb 2018 1800 kWh (Feb 2017 1600kWh) Mars 2018 1800 kWh (Mars 2017 1400kWh) Feb och Mars har varit något kallare detta året. Två vuxna i hushållet. 1,5 plans skånelänga med oisolerade
2 svar · 2,4k läst
L
Lennart_E: Den står på Heat. Jag har rengjort filtren. Däremot inte kylflänsarna/slingorna och trumfläktens blad. Får testa det nästa gång vi är i stugan. Det jag reagerade mest på var att när jag satte den direkt på 23 grader från 8/10-läget så visade förbrukningen 1,5 kW, men det var kortvarigt. Medelförbrukningen blev bara lite över 700 W. Och temperaturökningen blev marginal. När jag
12 svar · 13,4k läst
MultiMan
MultiMan: Skum är precis lika bra som att täta fönster och dörrar som att täta denna typen av ojämna hål i fasaden. Alla jag vet, inklusive jag själv, använder fogskum till detta. Blir helt tätt och i princip vattentätt med den typen av lågexpanderande skum de brukar använda. "Min" kille isolerade även alla rörskarvar med armaflex.
19 svar · 11,5k läst
·
norrbottenssnickaren
norrbottenssnickaren: [citat] Det går alldeles utmärkt att utöka med vattenburen värme på övervåningen. Det är förberett på så sätt att det går genomföringar i eran tvättstuga. Låter som att ni inte tänker ge er på detta själv så det är bara ringa en vvsare. Firman har garanterat gjort denna installation i en mängd Prefabhus.
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.