Suttit och funderat på hur det fungerar om man har två värmekällor, VP och braskamin.

Ponera scenariot att det är vinter och (L/L) värmepumpens utedel delvis har frusit igen på grund av kondens/väder etc. Om man då eldar i huset och lyckas få det "för varmt", har man då något att tjäna på att ställa pumpen i kylläge, för att tina upp utedelen med värmen från veden?

Jag tycker det borde vara självklart, men jag har inte braskamin ännu och därför inte kunnat testa.

Med enbart L/L blir det svårare vid kallare temperatur att hålla utedelen isfri. Braskamin som extra värmekälla, kommer utedelen på L/L att tina, utan att du behöver ställa om den!
L/L växlar ständigt flödet, så den på det viset kan hålla utedelen frostfri, men med varmare innetemperatur blir det enklare.

Ja, avfrostningen sköter den själv, så man ska inte behöva bry sig. Dock går det säkert fortare att frosta av om man ställer den i kylläge så att den tar energi från inomhusluften istället för att bara producera den med kompressorn. Dock brukar ju en avfrostning bara ta några minuter, så det är nog väldigt lite energi man kan spara in.

Sen beror det ju på vad en producerad kWh kostar med respektive värmekälla. Med en modern värmepump kostar en producerad kWh ca 30 öre grovt räknat om en kWh el kostar ca 1 krona. Köper man ved i större partier blir kostnaden kanske 40-50 öre per producerad kWh beroende på vedpris, verkningsgrad, etc.
Så frågan är om man ska elda för 40 öre eller köra värmepumpen för 30? Lägg till miljöaspekten med eldandet på det...

Man ska dock inte underskatta mysfaktorn med en riktig brasa.

Intressanta inflikningar. Jag har förstått att VPn sköter avfrostningen automatiskt och att det blir lättare med stödvärme, men jag såg ett annat scenario framför mig:

Att man råkar elda på såpass att det blir onödigt varmt i rummet samtidigt som utedelen skulle behöva en rejälare avisning. Men det scenariot kanske aldrig uppstår om man eldar med regelbundenhet?

Jag har ännu ingen kamin och även om incitamentet framförallt är "mys" så kvarstår faktumen att det är ett fritidshus som lämpligtvis värms upp av en kamin när man är där och underhålls av VP när man inte är där, dessutom har jag rätt mycket skog att ta av, så annat än slit, svett och lite bensin till sågen räknar jag inte med att betala för veden.

Keexet Keexet skrev:
Att man råkar elda på såpass att det blir onödigt varmt i rummet samtidigt som utedelen skulle behöva en rejälare avisning.
Ja, det ska vara om avfrostningen har fallerat och/eller det har regnat underkylt på tvären ett tag så att isen har spridit sig utanför förångaren. Då kan det säkert hjälpa att köra den länge på kylläge så att även isen runtomkring tinar bort (om det inte blåser för mycket).
Men, å andra sidan, är det så illa så är det nog bättre att spola av den med lite varmvatten innan isen gör nån skada...

P
thomas33 thomas33 skrev:
Med enbart L/L blir det svårare vid kallare temperatur att hålla utedelen isfri. Braskamin som extra värmekälla, kommer utedelen på L/L att tina, utan att du behöver ställa om den!
L/L växlar ständigt flödet, så den på det viset kan hålla utedelen frostfri, men med varmare innetemperatur blir det enklare.
måste väl bli dåligt COP/SCOP om L/L ständigt växlar flödet?

P
useless useless skrev:
Ja, avfrostningen sköter den själv, så man ska inte behöva bry sig. Dock går det säkert fortare att frosta av om man ställer den i kylläge så att den tar energi från inomhusluften istället för att bara producera den med kompressorn. Dock brukar ju en avfrostning bara ta några minuter, så det är nog väldigt lite energi man kan spara in.

Sen beror det ju på vad en producerad kWh kostar med respektive värmekälla. Med en modern värmepump kostar en producerad kWh ca 30 öre grovt räknat om en kWh el kostar ca 1 krona. Köper man ved i större partier blir kostnaden kanske 40-50 öre per producerad kWh beroende på vedpris, verkningsgrad, etc.
Så frågan är om man ska elda för 40 öre eller köra värmepumpen för 30? Lägg till miljöaspekten med eldandet på det...

Man ska dock inte underskatta mysfaktorn med en riktig brasa.
vitsen är att fläkten inte går i utedelen under avfrostning för att den tinande förångaren inte skall kylas så att avfrostningen tar längre tid.
fläkten går däremot i kyl-läge för att bli av med värmen från den då varande kondensorn. (byter namn beroende på driftsätt).
Dessutom är inte all L/L gjorda för sk vinterkyla vilket innebär att dessa inte går att köra under en viss ute-temp. dessutom måste inomhus tempen vara högre än lägsta inställbar kyl temp på fjärren.

electroluxaren skrev:
måste väl bli dåligt COP/SCOP om L/L ständigt växlar flödet?
Ständigt är ett ospecificerat antal men jag försökte förklara lite enkelt hur avfrostningen fungerar. Men det är normalt att avfrostning sker en gång varannan timma under 3-5 minuter när utetemperaturen ligger runt nollgradigt. Ju lägre temperaturen sjunker, desto oftare startar den automatiska avfrostningen.

Tack för alla informativa och insiktsfulla kommentarer!

Det märks tydligt när VPn går i avfrostningsläge. Innedelen stänger ner och blir helt tyst ett tag. Är man i rummet innanför utedelarna, så hör man brummandet tydligt.

Men när den då istället går i kylläge är ju driften mer eller mindre permanent och man kan på så vis styra hur länge man vill avfrosta, dessutom går fläkten som sprider värmen bättre. I avfrostningsfallet är det ju kompressorn som genererar värmen och då går dessutom inte fläkten, för att det inte är i närheten av samma värmeutveckling. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel.

Men det är kanske så, att med stödvärme från en kamin så behöver pumpen inte jobba lika hårt och kanske inte isar igen lika lätt? Att det är ett sk "ickeproblem" när jag installerat kamin och börjar elda?

En annan tanke, som kanske blir kontraproduktiv, är att ,med en kamin installerad, låta de båda VP gå på en lägre temperatur kanske runt 10-16 grader (idag 18-20 grader) när vi inte är där, för att sedan värma upp huset ordentligt med kaminerna när man kommer dit. Jag har för mig att jag läst mig till att med en lägre innetemp får svårare att frosta av utdelarna, men hur funkar avfrostningsmomentet rent principiellt? Kommer värmen från köldmediet, eller produceras den av kompressorn själv?

Är det ofta du har problem med att det isar igen? Hemma hos mig händer det ibland. Men inte varje år. Jag vet att det är möjligt att tina den genom att sätta den i kylläge. Men jag brukar använda trädgårdsslangen och spola vatten tills all is smällt.

Jag skulle generellt inte lämna ett hus under långa perioder och lita på att luftvärmepumpen klarade sig själv. Men låta den stå på 10º och ha ett element på 5º som backup kan man ju göra. Det skall mycket till innan man inte sparar något på att sänka temperaturen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej inte "ofta" men jag satt och funderade över detta tänkta scenario och undrade hur man bör bete sig i detta fallet. Dvs, att man inte gjort en tankevurpa och direkt förstör något. Dock har jag en del problem med det kondensvatten som bildas och fryser på backen, men det avhandlas i annan tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/avlopp-till-kondensvatten-ll-vp.311388/

Som backupvärme står flera av husets direktverkande element på någonstans mellan 5-10 grader, men de behöver bara arbeta när vi slår på dem vid vissa kalla nätter då vi är på plats. I övrigt är vår enda värmekälla de båda VP förutom var sitt element på toaletterna och det funkar utmärkt. Men de får jobba rätt hårt och jag har varit orolig att om jag spolar vatten på dem, att man kan få olustiga affekter som när man tvättar bilen på vintern och dörrarna fryser igen, men den rädslan är kanske obefogad?

Det är väl främst om man har problem med is under värmepumpen som man bör undvika att tina den med trädgårdsslangen. Det är ju utgångsläget att den är igenfryst. Och tinar man isen så kommer det att rinna vatten över apparaten oavsett metod. Sedan 2011 när jag köpte min värmepump har den frusit kanske tio gånger. Jag gissar på lite mindre. Jag har provat att avfrosta den med kokande vatten, varmluftspistol och kallvatten från trädgårdsslangen. Den sistnämnda metoden är den jag funnit lämpligast.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.