Värmepumpar
tuctuc: Hittade läckan. "Huvudröret" gick under garageporten och där var i princip inget rör kvar när vi väl bilade upp. Flyttade in röret och allt verkar fungera bra nu.
Workingclasshero: Hej Vad jag förstår har du bra kontakt med de nya ägarna, bra där :-) Erbjud att demontera den mot att du får de. Alla andra köper grisen i säcken, inte du. Erbjud vara behjälplig med frågor med huset för att de nya ägarna ska få en bra väl fungerande anläggning. Att flytta begagnade teknikprylar innebär alltid en risk, och med en halverad teknisk livslängd bör du få fet rabatt.
Comfort Thomas: På multimodeller är det oftast så att man antingen kan köra värme eller kyla på innerdelarna. Det måste finnas 2 kompressorer i utedelen om man ska kunna köra både kyla och värme. Det brukar bli snarlika priser om man monterar en duo eller 2 singelmaskiner men 2 singel ger ofta mer effekt för pengarna och man är inte bunden att använda dom i samma driftsläge. Går en multiutedel
Krister Carlsson: [citat] Hej! Hittade detta sex år gamla inlägg och jag ett exakt likadant problem. Hur löstes ditt problem? Bytte du kompressorn? Mvh
DonPablo: man behöver ingenting, men man minimerar problem
Robert Winterqvist: Hej Panna: Stiebel Eltron WPL-10 från 2006. Luft/vatten Enrörssystem. Problemet gäller uppvärmning av varmvatten. Jag har satt max framledningstemperatur till 65 grader, vilket är max. När denna temperatur uppnås stängs pannan av, vilket är OK. Men... om varmvattnet t.ex ska vara 50 grader varmt, men är endast 45 grader, så värmer pannan upp vattnet som vanligt, men så fort
EyEr0n: Har ni råd så är det väl de bästa lösningarna när det gäller värme och ventilation men det kräver omfattande ingrepp i huset för att installera båda systemen. Jag skulle gissa på ca 400 000 :- för hela kalaset.
Vector: Så brukar det bete sig när det är luft i system, luften komprimeras när briepumpen går å när den stannar så "släpper den". Ser att den som gjort installationen här inte satt nån luftning på returen där slangen kommer in så jag tror det är svårt att få ut luften utan att ta en kraftig extern pump att trycka ut luften med.
hullan: Tackar för all input! Jag har inte installerat den. När det är dags att byta pumpen kommer jag installera den nya på ett stativ bredvid trappan utan att leda frånluften in i den
Gilgo: Ja, tycker allt att innetempen blev stabilare med innegivaren. Vi har en vägg med 4st fönster från golv till tak som gör att det gärna blir väldigt varmt snabbt om solen ligger på. Utegivaren fångade inte alls detta utan eldade på eftersom den sitter på skuggsidan (som den bör). Har justerat lite i värmekurvan också, sänkt den och brantat till den. Just nu i detta ögonblick ligger
Comfort Thomas: Alla som varit i varma länder utomlands med AC på rummet vet att det fungerar
Montyhill: Hej och tack för svar! Fastigheten ligger cirka 10 mil norr om Stockholm. Har förstått att du kan få kyla ur LLVP men vi hade tänkt ha en bastudel i souterrängdelen av strandhuset med stengolv därav tanken med golvvärme och Luft/vatten. Har förstått att LVVP inte är lika smidig om du vill ha kyla, Någon som gjort något liknande och är jättenöjd (eller missnöjd) med sitt val av
Rabbithole: Helt okej. Finns nog lite att justera på intrimningen av kyla, tycker den kylde i onödan så nu kör jag med bypass och kyla avstängt.
Anonymiserad 137805: du kan ju alltid prova med att sätta en Mitsubishi LN Hero 35 i trappan. då kan ena vingen blåsa nedåt risk finns dock att ett suterrängplan från -75 ar en väldig massa energi och du behöver två pumpar
jonaserik: Kontakta dom här , www.osterlenspoolcenter.se/index.php/varmepump/vaermepump-welldana-2
saiter: Det borde gå att göra på båda sätt. Kör på vinklar om du kommer åt att montera. Blir ju inget tryck, röret är ju öppet i andra ändan. //AA
Isakare: Exakt. Min lät som en hackspett konstant hackade på fönsterbläcket till sovrummet. Alla fötter var av och pumpen stod och hoppade. Med nya fötter hörs bara ett lätt brummande i tvättstugan där den står, stänger man dörren hörs den inte alls. För att byta fötter krävs mycket jävlar anamma och envishet. En tekniker var hos mig och sa att det inte går att byta fötter, så jag
Josth: Om avluftsröret blir för kallt på dess utsida när det är -15 grader inne i röret så kan inomhusluften börja kondensera vattendroppar på utsidan röret. Då kan vatten samlas i innertaket och sedan börjar det droppa från innertaket ner på golvet... Gäller att avluftsröret är omsorgsfullt kondensisolerat.
Matuinko: [citat] 370 kommer räcka bra för dig.
matgre: Tack för svar! :) lade en beställning på en ny givare och väntar på att den ska levereras
heliac: En ctc eco-zenith 350 innedel kostar bortåt 50 tusen. Det är en vattenvolym med vv-beredning och elpatron för spetsvärme. Min panna är också en vattenvolym med vv-beredning men med spetsvärme i form av ved. Ihop med en ecologic-styrning, eller annat smart tänk borde det gå att få den att jobba tillsammans med vp precis som en eco-zenith. Pannan kan hålla i 10 år till vilket betyder
cullberg: [citat] EXN12C58HWO skall den nog heta istället ser jag...
Stefan1972: så mycket pellets? Känns som det borde gå att halvera typ......Jag har ett hus från 1900 på 300 kvadrat där det förvisso är en del rum utan värme just nu men jag bränner runt 10 pall småsäck om året. Oisolerat, dragigt, kallt som fasiken ibland då den gamla kombipannan helt enkelt inte orkar med. Eldar dock inget på sommartid. Då slår jag av det helt. Den ev värmen på vinden
Karlars: Men är det tekniskt möjligt/enkelt att koppla en LV pump så att den värmer en ackumulatortank och att man sedan kan hämta den värmen tillbaka till systemet/huset? Jag förstår att det kanske inte är det mest effektiva men tanken är att det bara är nåt man gör om man under dagen har överproduktion av el från solpaneler tex. Fast som jag har fattat så är det bättre att sälja all
jesper33: Prova med om du hittar något här, finns några att välja på , står säkert något nummer på skylten www.manualslib.com/brand/fedders/air-conditioner.html