V
Vector: Precis som useless skriver, sänk värmekurvan så mycket som möjligt utan att frysa. Innegivare hjälper om den är rätt inställd till väldigt mycket bla nu på vår och höst när solen värmer men det är ändå lite kallt ute. Injusteringen underlättas om det är vinter ute för att få rätt inställningar på bla värmekurva.
4 svar · 2,1k läst
DonPablo
DonPablo: byt temperaturbegränsare, de har haft tveksam kvalitet på nån av serierna. bytt några stycken, prova annars att klippa de röda kablarna ich koppla ihop, men var försiktig, så du inte får överhettning i elpatron
5 svar · 7,2k läst
F
Fluxor: Ha! Vågade inte skruva tillräckligt på den första gången, men jag var för feg bara. Det var korrekt ventil, tusen gånger tack alla!
15 svar · 8,1k läst
·
AlbinL
AlbinL: Hej! Var precis ute och kollade längs diket som eventuellt ska grävas ur längs gården och upptäckte att vad jag tror är jordvärmeslangen, liggandes mitt i diket. Slangen korsar diket och vägen som går längs efter för att sedan slingra sig ut på åkermarken. Har snart bott här i 1år nu, men kan inte tänka mig att det går någon annan form av slang precis där det grävts för
0 svar · 1,2k läst
J
jesper33: [citat] Bara att kolla priserna då via nätet
4 svar · 1,7k läst
S
spacemoose: Mycket intressant. Stort tack för era synpunkter. Känns som detta mycket väl skulle kunna vara görbart sommarprojekt.
7 svar · 944 läst
B
Anonymiserad 137805: Lägst innedel har kmcb’n och med R32 den har dessutom större kyleffekt, värmen är på pappret mer. Och den är billigast. Osäker på om den inte dessutom har högre cop.
21 svar · 5,8k läst
R
Anonymiserad 137805: Beroende på hur långa rör det blir och hur dessa skall förläggas tar det väl mellan 4 och 8 timmar styck. Du skall anlita en kyltekniker med giltigt certifikat minst klass 2. Kolla vad. Hen tar i timmen. Beroende på i landet runt 1000.- Så nånstans mellan 10.000.- och 20tkr borde det hamna.
1 svar · 1,6k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Vill ha? De får väl 21gr som alla andra! Annars får de ställa in en elfläkt, som förhoppningsvis går på deras elräkning.
2 svar · 1,6k läst
J
jesper33: Fyll på till 1 bar innan luftning, håll koll på manometern under luftningen så trycket ligger kvar , den ska stiga saaakta upp, på sommaren kan trycket minska till 0,6 bar men gör inget, det är vattnet som kallnar och blir mindre i volym, vatten går inte att komprimera
1 svar · 4,1k läst
·
E
Evamag: Vi har också en Mitsubishi men en annan modell. Jag låter den gå året runt. Använd bara värme inställningen och inte på automat. Ställ den på 10grader när är på plats och öka till 22 någon dag innan niska vara på plats. Kör på flykthastigheten 4. Kan minskas när ni är på plats till 3 eller 2 beroende hur ni störs av fläktljudet. Vi använder inte elementen annat än om det
8 svar · 7,1k läst
useless
useless: Nja, då är det stor risk att nånting spricker...
11 svar · 6,1k läst
K
Krille4: Ja det verkar vara en bra tid och för oss är huvudsyftet kyla så då är det skönt att få den installerad före värmen kommer. /Krille
5 svar · 1,8k läst
J
Josth: Kanske säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som behöver bytas? Brukar vara på 9 bar.
1 svar · 857 läst
K
Anonymiserad 137805: Fungerar
4 svar · 2,1k läst
L
Lello: Hej igen. Nu hittade jag anvisningar hur man gör.. Se bifogad fil
3 svar · 6,1k läst
·
S
Sumpan38: Vad görs normalt vid en ”service” av en BVP? Ingår t ex påfyllnad av brinevätska? Vår Thermia Optimum G2 är snart 10 år gammal. Bortsett från lite strul efter installationen och några oförklarade stopp har den fungerat bra. Nivån i brinevätskans expansionskärl har minskat under åren, från ”halvfull” till ”några cm”, något konstigt med det med bakgrund av flera års
0 svar · 1,7k läst
H
Anonymiserad 137805: [citat] Jag vet inte, skulle jag?
15 svar · 4,0k läst
·
E
EyEr0n: Ja det hela beror ju på vilka pengar du vill spendera? De slutade använda dessa system av en anledning. Det bästa är ju att konvertera till vattenburet och borra efter bergvärme. Det billigaste bör nog bli två eller tre luftvärmepumpar.
1 svar · 701 läst
·
E
Emanuel01: Sorry
9 svar · 1,9k läst
L
leifherlin: Resultatet: enligt Polarpumpen är det inget fel på värmepumpen (trots att dom försökt laga den 3 gånger). För att ARN ska ta upp det behövs en oberoende expert som intygar att den uppför sig på det sätt som jag hävdar. Lägger dom pengarna på en ny pump eller tar ut en som kan felsöka den i vinter istället. Tack alla byggahusmedlemmar för responsen.
54 svar · 18,0k läst
M
Mathsson: Försökte flera ggr göra det, men fick inte iväg meddelandet. Tekniskt fel. Men till slut gick det iväg och har nu fått svar på min fråga :) "Ja, du kan spänningsätta den. Koppla ur ev cirkpump (plint X11) och termostat (plint X200) om de är monterade?" - Carl N
2 svar · 1,4k läst
fln213
fln213: [citat] Hej, det går fint (ursäkta sent svar)!
5 svar · 2,6k läst
E
Emanuel01: Litet extra expansionskärl till vv om de är besvärligt med avlopp.
18 svar · 7,3k läst
·
useless
useless: Nej, kompressorn går alltid. Vid 17 grader stängs cirkulationspumpen till värmesystemet av. Då gör den bara tappvarmvatten.
4 svar · 4,0k läst
V
Vector: Slut på!! Vem säger det å vad får dig att tro det. Går det isofall att laga... lite billigare kanske. Men som svar på frågan, ja det går nästan med de flesta men som jag skrivit förut så får man ut mer effekt av lvvp om den är kopplad mot en innerdel som gör vv och har elpatron för kallare dagar. Som det är kopplad nu så skulle jag tro att den går på fast kondensering som är
1 svar · 1,2k läst
Totte lille
Totte lille: Dit system har autobalansering men det tar några dygn för den att ställa in sig så om shunten är öppen och slingorna kallar på värme och pumpen går är det bara att ha is i magen Kolla vad det står i golvvärme displayen
9 svar · 5,2k läst
·
Totte lille
Totte lille: [citat] Nä det har hänt alldeles för mycket med tekniken på dessa år
1 svar · 1,8k läst
H
Husqvarna220Ac: Vattnet snurrar väl ändå litegrann, har du inte termostatventiler? Vi försöker hålla lite svalare på natten på våren, eftersom solen värmer hela dagen..
2 svar · 2,0k läst
Totte lille
Totte lille: Jag missade en sak 250 har jämnare värme pga shunten Medans 350 har en växelventil on/off Så alltså tvärt om vad du tror Dessutom är det inte innedelen som har frekvens styrning det du tänker på är utedelen 614 som har frekvens styrd kompressor Men jag tror att du får ut optimalt från utedelen med 350 då dessa är gjorda för varandra precis som 500 modellen var det man kan kolla med
4 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.