N
Nuntia: Om man sätter in alla pengar från försäkringar man egentligen inte behöver på ett fondkonto eller liknande, så har man nog säkert pengar där om man behöver och mer därtill
14 svar · 8,0k läst
S
smurfen72: Normalt är det försäkring som man betalar extra för som räcker länge på värmepumpar dock har ivt 10 år på kompressorn och 6 år på resten om jag inte minns fel.
35 svar · 7,7k läst
B
Anonymiserad 137805: [citat] Förnuftigt!
4 svar · 3,2k läst
MikeEcho
MikeEcho: [citat] Tack!
2 svar · 1,9k läst
K
Krypstocken: Tack, Då testar jag med 1 grad
4 svar · 2,6k läst
K
knipo: [citat] En liten trådväckning. Hur gick det Brossa? Fick du filmat något? Löste brunnsborrarna problemet? Rinner det fortfarande? Är det ni som är skyldiga till sveriges låga grundvattennivåer?:crysmile: Vi är nyfikna! (I alla fall jag.) Stilla vår nyfikenhet.
16 svar · 15,3k läst
L
Anonymiserad 137805: [citat] Finns inga LP brytare påkonsumentprodukter.
7 svar · 3,1k läst
·
M
Anonymiserad 137805: En gammal cirkulations pump kan ju fastna och inte starta när man vill.
1 svar · 1,7k läst
Lucky2015
Lucky2015: Tack för hjälpen! :)
4 svar · 3,9k läst
N
Anonymiserad 137805: [citat] Internationalisering, samhörighet samt integration.
6 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: Att använda betongplattan som buffert låter bra men i praktiken kommer vattnet susa förbi den svala betongen och returvattnet blir för varmt. Kan funka, men det är inte säkert. En arbetstank skulle hjälpa situationen, men den blir rätt stor (500liter här hemma). Ett bättre alternativ är antagligen att köra på en inverter-pump med variabel uteffekt. Då är det enkelt att hantera
3 svar · 1,4k läst
S
Segge: Det gick bra, fick ringa in en extra gubbe när vi skulle ner för brotrappen. Drog bara ut den framifrån, hade makisolering mellan på väl valda ställen för att skydda känsliga delar, sen flyttade jag pirran till baksidan, då den kändes väldigt baktung. Nu kan jag gasa på och riva resten av golven.
5 svar · 2,6k läst
·
M
Manhunter: [citat] Helt rätt del namn
5 svar · 2,8k läst
useless
useless: Den kopplas in på installermodulens EMS-bus. Pryl nummer 5 i bilden nedan. Kabeln dras lämpligtvis in i pannan samma väg som kabeln till utgivaren. Här finns manualen : https://jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf Här finns rumsgivaren: https://jsenergi.com/givare-till-vrmepumpar/ivt-bosch-autoterm-givare/rumstermostat-rt-2000-rc100-lcd.html Här står det hur man aktiverar givaren:
13 svar · 10,3k läst
·
C
Comfort Thomas: går även att foliera om man vill göra det själv eller om man har råd att lämna in den för det
9 svar · 10,8k läst
C
Comfort Thomas: Finns mycket märkligt hos folk som ”förstör” ett helt rum ;) Men självklart är det bättre om man tycker den är både snygg och bra.
13 svar · 3,9k läst
C
Comfort Thomas: Jo det är just mängden man spiller/skvätter som är svårt att veta i förväg :) Ett varv med vanlig målartejp håller kvar plasten/sopsäcken
5 svar · 1,7k läst
E
etompau: Efter en ny arbetsinsats så fick vi upp frontluckan till kompressordelen. Bakom isoleringsskivan satt fyra skruva och med lite våld lossnade luckan från chassiet. Fläkten snurrar, däremot var konvektordelen igensatt av damm och smuts. En grundlig rengöring och det blev det drag i utsugsventilerna igen. [bild] [bild]
16 svar · 5,1k läst
·
mackee
mackee: Jag har en Panasonic hz35tke vilket är en stor pump, men det kan vara svårt att få runt värme och kyla i huset. Idag hade jag tagit två separata mindre i varsin ända av huset. Blir bättre spridning och lägre ljudnivå.
14 svar · 9,8k läst
J
Joukko: Min FTX är så gammal att det inte går att justera hastigheten på fläkten.
69 svar · 26,3k läst
·
B
Bo Berglund: [citat] Vi har en Panasonic LV-pump (sverigepumpen), som installerades i att annat hus 2005 och sedan flyttades till vårt 2013 när dottern satte in bergvärme. Elbehovet i vårt 122 kvm hus har minskat c:a 4.000 kWh/år sedan den sattes in, totalt alltså 24.000 kWh insparat under 6 vintrar. Betalade 3.800 för installationen. Nu är den mogen för byte eftersom den börjat låta i lagren både
122 svar · 50,7k läst
·
Krokben
Krokben: Jag hade nog vilja haft en innedel vid altanen så den blåser mot trapphuset, och den andra vid den andra balkongen (inte den du ritat vid). Främst tror jag att ni får bäst värmespridning totalt om ni gör så (närmaste sovrummet kan få det lite kämpigt om ni har hög fläkthastighet på). Jag tycker du ska sattsa på två separata pumpar. Har hört att dem med två innedelar som delar
1 svar · 1,2k läst
·
F
Froyd: Hallå. Jag och min sambo har funderingar på att sätta in en lvvp och har blivit tipsade om Hitachi Yutaki M. Någon som har någon erfarenhet av denna eller Hitachis lvvp överlag? Vi bor i Norrbotten i en 1,5 plansvilla med källare som i dagsläget värms med vedpanna. Vi kommer behålla vedpannan och har tänkt koppla på lvvp på det befintliga systemet (alltså ingen innerdel) och har
0 svar · 865 läst
R
RobbanLT: Hej! När solen går ner och temperaturen sjunker så måste poolvärmaren jobba mer eller mindre flera timmar för att hålla poolen på 34 grader. Stänger jag av den kl 22 så sjunker poolen ca 2-4 grader under natten. När jag sätter på den igen på morgonen vid 10 snåret så tar det bara ca 2-3 timmar för att få upp den till 34 igen. Pumpen har ju bättre COP värde ju varmare luften
0 svar · 1,9k läst
MathiasS
MathiasS: Jotack, trots litet badkar kör vi då och då slut på 200 liter 60gradigt vatten + 160liter vv i bvp. Det är sjukt mycket varmvatten....
27 svar · 3,9k läst
useless
useless: Temperaturerna när den står still säger ingenting... Men förhoppningsvis går det bättre nu när filtret är rent.
3 svar · 8,4k läst
S
skogstomten: Chansade och köpte ett begagnat reläkort på Blocket som jag sen satte in. Först ville inte allt funka. Kompressorn verkade inte vilja starta och fick även en blinkande elpatronsymbol i displayen. Tänkte att det kunde bero på att vattnet i pannan var nere på 28gr som ställde till det för automatiken. Provade därför att köra i "reservläge ett par timmar". Då funkade det att
2 svar · 4,3k läst
M
M.sandström: Om det står inget behov av värme har din panna säkert en ute givare och inställd att slå ifrån uppvärmningen vid en viss ute temperatur. Leta i menyerna på din panna när den stänger ned uppvärmningen.
3 svar · 1,9k läst
E
EyEr0n: Om du drar på kyla på värmepumpen och ställer den på lägsta temp och låter den gå ett tag. Blåser den då kallt som den skall? Om den blåser kallt men rummet inte blir kallare efter att den varit på i några timmar så betyder det att rummet värms upp snabbare än vad värmepumpen orkar med att kyla. Det låter iof inte så konstigt. Jämför med när du sitter i bilen på sommaren
2 svar · 1,6k läst
M
Anonymiserad 137805: Om din värmepump är i storlek 12 alt 35 Så har den en kyleffekt av 12000 BTU Den storleken rekommenderas till max 60 kvm Så redan där behöver du två pumpar.
2 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.