i huset jag tagit över finns det en Nordic Air luft/luft som står under entré-trappan.
Jag har förstått att nordic air tydligen ska vara riktigt kina-skit - stämmer det? Den används iaf bara som tillskott till den i övrigt vattenburna värmen. Det lilla jag testat den verkar den fungera bra ivf.
Till min fråga: där finns ingen riktig avledning för kondensvatten från utedelen. Som ni ser står den under trappan ca 0,5 - 1 m från väggen. Precis innanför väggen är källaren där innedelen sitter. Den står på vanliga betongplattor.
Hur orolig ska jag vara för vatten från den?
Jag har förstått att nordic air tydligen ska vara riktigt kina-skit - stämmer det? Den används iaf bara som tillskott till den i övrigt vattenburna värmen. Det lilla jag testat den verkar den fungera bra ivf.
Till min fråga: där finns ingen riktig avledning för kondensvatten från utedelen. Som ni ser står den under trappan ca 0,5 - 1 m från väggen. Precis innanför väggen är källaren där innedelen sitter. Den står på vanliga betongplattor.
Hur orolig ska jag vara för vatten från den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Du får räkna med att det blir is under den, de dagar som det är minusgrader. En slang är inte så lämplig, om du inte har en frostskyddskabel i den.
Hmm okej får försöka kika på detta. Varifrån kommer vattnet från den? Kommer det från något speciellt rör eller är det hela maskinen som bara släpper från sig?
Fler förslag? Kan jag bara leda ut det på gräsmattan eller ut på gatan till dagvattenbrunnen?
Fler förslag? Kan jag bara leda ut det på gräsmattan eller ut på gatan till dagvattenbrunnen?
Det brukar inte bli mycket kondensvatten från utedelen, tror faktiskt jag inte har noterat något från vår värmepump. Däremot droppar det konstant från innedelens avrinningsslang när den levererar kyla under sommarperioden.
Jag testade lägga en stor balja under och det var enorma mängder som kom över tid. Annars märker man ju inte så mycket, det droppar ibland lite bara.E etompau skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Min erfarenhet är från en Luft Vatten värmepump vi har vid vårt fritidshus (fjällnära). När den kör en avfrostningscykel så blir det någon halv liter, kanske bortåt en liter. Första vintern fick det bara rinna rakt ned på marken under, då bildades det ca 1 kbm is över en vinter. Sedan installerades en "avfrostningsränna", en eluppvärmd ränna som leder ned vattnet i en liten stenkista, med värmekabel i röret som går ner i marken. Rännan styrs av automatik från värmepumpen så att den bara är varm vid avfrostning.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hmm ja, får spåna lite. Pumpen/konsolerna står ju just nu på vanliga 50x50 betongplattor.
Jag kommer inte vara snål på något sätt men tänker inte köpa ett tråg för 2000:- om det inte blir helt bra liksom
Blir det avsevärt mindre kondensvatten här i Skåne? Har aldrig hört att svärfar eller andra i min närhet brytt sig om dränering
Jag kommer inte vara snål på något sätt men tänker inte köpa ett tråg för 2000:- om det inte blir helt bra liksom
Blir det avsevärt mindre kondensvatten här i Skåne? Har aldrig hört att svärfar eller andra i min närhet brytt sig om dränering
