Hej
Panna: Stiebel Eltron WPL-10 från 2006.
Luft/vatten
Enrörssystem.
Problemet gäller uppvärmning av varmvatten.
Jag har satt max framledningstemperatur till 65 grader, vilket är max. När denna temperatur uppnås stängs pannan av, vilket är OK.
Men... om varmvattnet t.ex ska vara 50 grader varmt, men är endast 45 grader, så värmer pannan upp vattnet som vanligt, men så fort framledningstempen blir 65 grader så stängs pannan av. Då ändras "önskad varmvatten temp" till den temperatur varmvattnet har vid det ögonblick som pannan stängs av, t.ex 48 grader.
Om jag låter detta pågå i dagar/veckor minskas "önskad varmvattentemperatur" hela tiden så den kan vara nere på 35 grader fast jag vill ha den på 50 grader.
Pannan kan alltså inte värma upp varmvattnet till 50 grader när det är ca 7 grader eller varmare utomhus. På vintertid finns inte lika mycket energi i luften utomhus så då kan pannan köra på en konstant framledningstemp på kanske 57 grader, och då går det utan problem.
Jag har testat att ändra framledningstemperaturen till typ 55 grader, men då stannar ju bara pannan ännu tidigare...
Har också testat att ha cirkulationspumpen på olika flöden, och "bäst" resultat är på maximalt flöde.
Jag vet att jag kan köra på endast elpatronen, men vill ju helst undvika det.
Det bästa hade ju varit att pannan INTE ändrar min "önskade varmvattentemperatur", utan bara stängs av och står i "standby" (som jag kan ställa in i minuter), så den hinner svalna och sen kör på igen. Men jag tror inte det går på denna pannan...
Någon som har tips?
Mvh Robert