2 563 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Funderar på att installera värmepump och har lite undringar?
Sida 1 av 2
Har eldat ved i självdragspanna i 17 år och börjar nu bli sugen på en medhjälpare, i form av en luftvattenpump. Mitt hus har ganska stort energibehov så jag har kollat på en CTC 622m, som jag tror är en lite större/kraftigare pump samt en Éco Logic styrning.
Tänker inte sluta med veden, tanken är att behålla pannan och docka pumpen mot den. Pannan har VVB och shunt, inga acktankar. Extra el-vvb efter pannans vvb.
Kan väldigt lite om pumpar, vad bör man tänka på när man konfigurerar driften?
Mitt önskemål är att slippa elda den "mildare" tiden på året och stötta med veden när det är kallare.
Tänker inte sluta med veden, tanken är att behålla pannan och docka pumpen mot den. Pannan har VVB och shunt, inga acktankar. Extra el-vvb efter pannans vvb.
Kan väldigt lite om pumpar, vad bör man tänka på när man konfigurerar driften?
Mitt önskemål är att slippa elda den "mildare" tiden på året och stötta med veden när det är kallare.
Svårt att ge ett exakt svar utan att veta mera, normalt vill man ha värmepumpen på husets returledning för att få lägsta möjliga temperatur till värmepumpen. När värmepumpen sedan inte räcker till så ska shunten öppna och hjälpa till. Men om du även vill värma varmvatten på sommaren blir det svårare. Om du ska köpa installationen så borde du få ett inkopplingsförslag som du kan visa upp här. Ska du installera själv så behövs lite bilder eller ritningar
Ok. Jag har ett uttag i toppen och ett i botten av pannan. Där tänkte jag koppla in pumpen. Förmodar att värmepumpen har en egen cirkpump. Pannan har 270 lilter vatten i sig, det kanske blir för liten volym att jobba mot?
Men man alltså även koppla pumpen i serie på elementreturen?
Varmvatten på sommaren sköts av el-vvb, får för mig att det är billigare än att låta pumpen tillverka det. Har ganska litet behov av vv. dusch på jobbet och ett barn som inte bor hemma på heltid. Kan jag helt enkelt stänga av pumpen sommartid när jag endast nyttjar vv från el-vvb?
Men man alltså även koppla pumpen i serie på elementreturen?
Varmvatten på sommaren sköts av el-vvb, får för mig att det är billigare än att låta pumpen tillverka det. Har ganska litet behov av vv. dusch på jobbet och ett barn som inte bor hemma på heltid. Kan jag helt enkelt stänga av pumpen sommartid när jag endast nyttjar vv från el-vvb?
Om du kopplar in värmepumpen på acc.tanken så kan du inte köra värmepumpen samtidigt som du eldar, då blir det ved eller vp. om du kopplar in vp på värmesystemets retur kan vp gå samtidigt som du eldar och då räcker acc.tanken betydligt längre. om du gör varmvatten med elektrisk vvb så blir rörinstallationen enkel, men styrningen måste hantera både vp och shunt i sekvens. Du kan stänga av vp på sommaren, men de flesta regleringar stänger ner ändå när det inte finns värmebehov så du behöver inte göra det. En värmepump kan inte göra lika varmt vatten som en vedpanna, så dina element bör vara så stora att du inte behöver varmare vatten än 55 gr. när det är som kallast
Nu hänger jag inte med riktigt...jag har ju ingen tank.P Plutus skrev:Om du kopplar in värmepumpen på acc.tanken så kan du inte köra värmepumpen samtidigt som du eldar, då blir det ved eller vp. om du kopplar in vp på värmesystemets retur kan vp gå samtidigt som du eldar och då räcker acc.tanken betydligt längre. om du gör varmvatten med elektrisk vvb så blir rörinstallationen enkel, men styrningen måste hantera både vp och shunt i sekvens. Du kan stänga av vp på sommaren, men de flesta regleringar stänger ner ändå när det inte finns värmebehov så du behöver inte göra det. En värmepump kan inte göra lika varmt vatten som en vedpanna, så dina element bör vara så stora att du inte behöver varmare vatten än 55 gr. när det är som kallast
Menar du att jag inte kan elda med veden om jag har kopplat vp mot pannan?
Hoppsan, jag tog för givet att du eldade mot en tank, det står ju pannan
Ja, om du kopplar vp mot pannan så får du välja ved eller värmepump. Ingen inkoppling jag kan rekommendera, men fungerar. Det bästa är när VP värmer värmesystemets retur från elementen. klarar vp värmen i huset själv är shunten på pannan stängd. om den inte klarar huset själv så ska shunten öppna (om pannan är varm) Men om du nu saknar tank så blir det svårt att elda lagom lite i pannan? Hur har du klarat det tidigare?
CTC 266 från 1965, lite halvt ovanlig panna. Shunt i pannan utan automatik. Stort vedinlägg och tar 60 cm ved. 270 liter vatten i pannan. Har inte varit några problem att elda lagom...för huset sväljer undan
Kan sträckelda med shunten fullt öppen och då har väl pannan varit uppe på 100 grader ibland. Blir varmt inne också kan jag säga.
Om jag fattat rätt....
Fast kondensering = mot panna/tank
Flytande kondensering = i serie på radiatorslinga
Jag vill ha något som håller en grundtemp i mitt hus, och framförallt i värmesystemet. Som det är nu så eldar jag efter jobbet, (slutar 18:00) tills jag går och lägger mig ca 23:00. Om jag tänder direkt på morgonen ca 06:00 svarar det snabbt och jag får ordentlig värme på elementen på första ilägget. Problemet är att jag åker omgående till jobbet så något andra ilägg blir sällan av. Om jag inte tänder på morgonen utan väntar tills efter jobbet händer i princip inget med elementen på första brasan.
Jag trycker alltså upp värmen genom att shunta ut 70 grader när jag väl eldar och det slutar ofta med att det blir för varmt inne. Kan ha 26 grader när jag lägger mig och det ligger oftast mellan 16-18 när jag stiger upp igen. Huset är från 1928 med orginalfönster, 16 radiatorer fördelade på 3 plan (2 i källaren). Ca 150 kvm boyta.
Har även pratat med BAXI som varnar lite för flytande kondensering om jag shuntar ut höga temperaturer.....
Så där står jag...dock mot panna eller inte?
Om jag fattat rätt....
Fast kondensering = mot panna/tank
Flytande kondensering = i serie på radiatorslinga
Jag vill ha något som håller en grundtemp i mitt hus, och framförallt i värmesystemet. Som det är nu så eldar jag efter jobbet, (slutar 18:00) tills jag går och lägger mig ca 23:00. Om jag tänder direkt på morgonen ca 06:00 svarar det snabbt och jag får ordentlig värme på elementen på första ilägget. Problemet är att jag åker omgående till jobbet så något andra ilägg blir sällan av. Om jag inte tänder på morgonen utan väntar tills efter jobbet händer i princip inget med elementen på första brasan.
Jag trycker alltså upp värmen genom att shunta ut 70 grader när jag väl eldar och det slutar ofta med att det blir för varmt inne. Kan ha 26 grader när jag lägger mig och det ligger oftast mellan 16-18 när jag stiger upp igen. Huset är från 1928 med orginalfönster, 16 radiatorer fördelade på 3 plan (2 i källaren). Ca 150 kvm boyta.
Har även pratat med BAXI som varnar lite för flytande kondensering om jag shuntar ut höga temperaturer.....
Så där står jag...dock mot panna eller inte?
Med tanke på din nuvarande eldningsutrustning skulle jag rekommendera värmepump med elpatron på returen och sluta elda helt, eller bara behålla som reserv. det kommer inte kunna gå att samköra VP med eldning i ditt fall,
Ja, men det behövs ett större ingrepp i din vedanläggning, även om du sätter på en motorshunt på pannan så använder du värmesystemet och huset som accumulatortank för att ta hand om överskottsvärme från pannan. Du kommer inte kunna elda lagom när du saknar acctank. Du kan koppla vp till pannan och shunta för hand, men då tappar du halva poängen och du kan inte elda samtidigt med vpdrift. du kan koppla in vp på returen, kommer att funka jättebra tills du behöver tillskott, då får du stänga av vp och elda som tidigare.
Om jag har förstått rätt så är ”för” varmt vatten bara ett problem om det når pumpen samtidigt som den arbetar. Baxi har nån givare för rökgastemp som skall säga till pumpen att stanna när den känner att man tänt. Rökgasentempen kommer ju snabbt som attan, så det känns ju som att pumpen skall hinna stanna i god tid innan pannvattnet blir varmt. Om man då kör fast kondensering och en måltemp på låt säga 50 och shuntar ut ganska lite, typ 25 så har jag ju lite värme i huset samt en grundtemp i systemet som gör att jag får snabb effekt av första brasan. Det som kallnar långsammast är ju pannan så om man kan placera pumpens ”målgivare” där så kommer ju pumpen att starta en bra stund efter att elden slocknat. Detta är så jag vill att det skall funka...men om det går i praktiken e ju en annan femma.
Att elda lagom har jag aldrig behövt göra...med shunten fullt öppen är det som sagt omöjligt att få pannan i kok. Visst har den varit uppe på 100 nån gång, men då får man elda som satan och det går ut 80 grader på elementen.
Att elda lagom har jag aldrig behövt göra...med shunten fullt öppen är det som sagt omöjligt att få pannan i kok. Visst har den varit uppe på 100 nån gång, men då får man elda som satan och det går ut 80 grader på elementen.
Har inget emot att eldaS johd01 skrev:
Men frågan är hur länge till man får göra det? Att nyttja den gamla pannan som ”innedel” tills den ger sig, 270 liter vatten med beredardel och shunt är ju i princip vad många inndelar är.
Visst kan jag ju bara låta pannan agera innedel men det vore ju kalas att kunna tända i den oxå...