Hej på er!
Är en ny/oaktiv medlem som behöver råd!

Jag har ett system med en "solvärmepump", den heter ETA (numera EviHeat) och är ca 10 år.
Det var bland dom första pumparna av den här typen. Har sen 8,6 kvm AquaSol Big.
Har modellen med inbyggd VVB och har fått komplettera den med en lös VVB (Nibe Compct 300 Sol)
i serie då varmvattnet inte räckte till på vintern.

Nu (i våras) har kompressorn lagt av med ett HP-larm som följd.
Har haft en EviHeat återförsäljare här som trodde att det var pressostaten och beställde hem och bytte den,
men det hjälpte inte och då skulle han kolla med EviHeat och återkomma...

Har nu ringt 4 gånger och lämnat meddelande, men han svarar inte och vil/kan bevisligen inte hjälpa mej.

Nu till frågan,
om det är kompressorn som pajjat så sa han att det skulle gå på 35-40' att laga och då kommer ju frågan
om man ska byta ut nåt (allt?) till nytt istället?

Förutsättningar:
* 180m borrhål
* 8,6 kvm solfångare
* 264 kvm hus med tre hushåll (går åt mycket varmvatten...)
* byggår -67 (dåligt isolerat och radiatorer för oljepanna)
* fungerande Nibe Compact 300 Sol
* EviHeat GeoSun I (inbyggd VVB) som går på el

Nån/några som har några bra lösningar/förslag?

HP-larm står för att högtryckspressostaten löst, detta kan normalt bara hända när kompressorn går och ger tryck i systemet.
De är inte så att finns filter/sil i maskinen/systemet som är täta? dåligt vattenflöde kan ge HP-larm.

Ja, kolla flödet. Igensatt filter eller trasig cirkulationspump kan ge HP-larm. Alltså värmepumpen gör inte av med den värmen den producerar.

Kan också vara luft i systemet som påverkar cirkulationen. Går pressostaten att återställa?

Hej, och ursäkta sent svar!
Det har varit nåt strul så jag har inte kunat svara, och så har det kommit annat emellan.

Tack för svar och råd,
det finns mycket riktigt ett filter och det var också mycket riktigt igensatt,
men tyvärr så hjälpte det inte att gör rent det. :confused:

Lufta har jag också gjort, och även provat att byta pressostat, ingen skillnad.
Om jag nollställer så startar kompressorn och sen så löser den på HP-larm inom 1 min.

Vad det gäller trasig cirk.pump är jag lite mer osäker, jag och servicekillen (han som inte svarar längre...) har lyssnat och kollat med att skruva ut "centrumskruven" och det verkar som även den går.

En polare till mej har en IVT som nyligen fått kompressorn bytt,
och han säger att den betedde sig så här...

Kan det verkligen vara kompressorn?

Bosse

Redigerat:
S swed2 skrev:
Hej, och ursäkta sent svar!
Det har varit nåt strul så jag har inte kunat svara, och så har det kommit annat emellan.

Tack för svar och råd,
det finns mycket riktigt ett filter och det var också mycket riktigt igensatt,
men tyvärr så hjälpte det inte att gör rent det. :confused:

Lufta har jag också gjort, och även provat att byta pressostat, ingen skillnad.
Om jag nollställer så startar kompressorn och sen så löser den på HP-larm inom 1 min.

Vad det gäller trasig cirk.pump är jag lite mer osäker, jag och servicekillen (han som inte svarar längre...) har lyssnat och kollat med att skruva ut "centrumskruven" och det verkar som även den går.

En polare till mej har en IVT som nyligen fått kompressorn bytt,
och han säger att den betedde sig så här...

Kan det verkligen vara kompressorn?

Bosse

Hej!

Hittade detta sex år gamla inlägg och jag ett exakt likadant problem. Hur löstes ditt problem? Bytte du kompressorn?

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.