rutberg
Nyligen installerad FTX enhet med synligt 22 mm kopparrör och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsdetalj av en FTX-enhet med 22 mm kopparrör, klämringskoppling och manometer på ett expansionskärl.
Skapa konto

Jag fick nyligen en FTX enhet installerad, däremot så sitter den till så pass att det ursprungliga 22 mm kopparröret måste dras om.

Då kopplingen mot expansionskärlet är av vridtyp med gummipackning (osäker på om den kan hålla tätt om jag roterar ca 22 grader moturs) så är min tanke att använda två vinklade klämringskopplingar för att kunna ta ut en annan riktning från expansionskärlet.

Men jag förstår det även som att man ska undvika skarvar på skvallerrör. Det andra alternativet skulle vara om det finns någon typ av slang som går att använda för att leda vattnet till avloppet?

Det lutar åt "dra om" alternativet, så länge det inte visar sig vara hål i huvet.

• Haha
Bosse Lostål
  • Laddar…
Du kan ansluta exspantionskärlet var du vill , helst på en returledning , skvallerröret från säken kan du ha en slang rakt ner till avloppet, lämpligt med en bit koppar som kröker ner 90 grader. det ska vara fritt fall och inga vattenfickor

rutberg
Ja men då kanske jag kan lösa det med att ta bort den vinkel som redan sitter där och trä på en slang med 22 diameter och en slangklämma. Ska kolla vad jag kan få ihop under morgondagen. Tack!

Bästa svaret

Det där är inte ett skvallerrör eller avtappning. Det är från övertrycksventilen. Det har relativt låga krav.

rutberg
Det blev tokfint det där, tack för hjälpen.

• Isolerade vattenrör och ett kopparledningsrör i ett takutrymme.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.