GoC
GoC: Sen kan ju faktiskt kompressorn slitas och göra att verkningsgraden sänks. Dom är inte outslitliga och väldigt individuellt hur länge dom funkar. Men det kan ju låta göra en diagnos av värmepumpen.
3 svar · 2,3k läst
M
MagHam: [citat] Jag märkte ingen skillnad på lukten :p . Skämt åsido, jo det känns, men inte så vansinnigt mycket som man kunde tro.
8 svar · 2,5k läst
prototypen
prototypen: Två trådar om samma panna, inte bra. Har du fått kravet om golvbrunn vid pannan av FB? Protte
3 svar · 2,5k läst
ZNK
ZNK: Hej, Ingen luftspalt finns, ok känns som tätningen på insida blev sådär så tror att jag ska bättra den lite och sedan silikon längst ut på båda sidor då det bara är fogskum idag. Tack för svaren
3 svar · 1,8k läst
M
Mathsson: Tack för svar. Ett annat problem med de unionkopplingar med avstängning som jag hittar är att de har R40 gänga, min pump har 1-tumsgänga R25. Så man får väl försöka plocka ihop en vanlig unionkoppling, sätta en kulventil på den och sen en klämringskoppling. Bygger ju en del, men kanske det går att få plats med.
2 svar · 1,9k läst
·
C
Crayo: Var sitter denna shunt? Hittade den, står mot kall
9 svar · 1,8k läst
·
C
Comfort Thomas: Kundtjänst kan nog inget sådant men supporten borde kunna, brukar sitta tidigare montörer på dessa platser. Men någon duktig på panasonics luft/vatten borde i och för sig läsa din tråd :)
3 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Även denna finns http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdf Men det finns ytterligare en inställningsmeny som används för att t.ex. kalibrera utegivare, etc, men den beskrivs i installationsanvisningar. https://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;ts=1453974117;topic=11824.0;attach=23200
16 svar · 12,7k läst
J
jonaserik: Nog lite fel forum här, det är en VP Thermia Diplomat M , gå in på värmepumpsforum, där finns det dom som gjort massor med olika saker på just Thermia och vet bot för dig
1 svar · 4,3k läst
Fotografen
Fotografen: Är elpatronen inte dyrare hade jag bytt patron. Sen är min åsikt att apparat/kopplingsutrymmet är olyckligt utfört med plinten och nåt mer, konding?, under elpatronen. Sannolikheten att patronen läcker en skvätt förr eller senare är ju inte helt försumbar så det borde inte finnas något fuktkänsligt under.
11 svar · 4,5k läst
·
Robert Winterqvist
Robert Winterqvist: [citat] Exakt, den har en inlärningsfunktion. Bifogar bild från instruktionsboken. [bild] - Jag har endast en innedel, den suger in luften genom väggen. Kan inte hitta något filter. Finns en backventil på returledningen, ska kolla om det är smuts i den. - Det är bra tryck (1.0 bar) i systemet och det finns ingen luft.. har kollat alla luftventiler. - Cirkulationspumpen har 3 lägen, litet
4 svar · 2,4k läst
·
Falo01
Falo01: Aha, ser att den har fått lite klagomål på skrammel.. Ni har inte märkt av ngt sånt?
5 svar · 1,5k läst
Fredric L
Fredric L: [citat] Nej det skulle säkert göra mycket för vår del även om vi också kommer behöva den som bäst när den presterar som sämst.
44 svar · 5,3k läst
·
B
Bygga2018: Det är sorgligt att det ska vara så här när husleverantörerna vill tillhandahålla och tjäna pengar på varenda produkt. Men inte fokuserar på vad som är bäst för kunden.
153 svar · 35,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Off Topic: Folket i de bohuslänska fiskelägena var smarta förr. På sommaren hyrde de ut husets våning ett och vindsvåning till sommargäster från städerna. Själva flyttade de ner i källaren. Den var byggd i granit från Bohuslän med halvmetertjocka väggar, fönstren var små och nästan hela källaren var ovan mark. Där satt de och hade det svalt och gott medan sommargästerna
15 svar · 2,5k läst
·
P
peterkz1: Tack! Börjar med en inomhusgivare. Ser att det finns en "officiell" från Nibe men verkar finnas en del andra bra. Lite sugen på att bygga en egen (på ESp32) som även går att fjärrstyra. Får fundera på det.
2 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: Jepp, om du petar ut det som finns ini så kommer det att läcka bra förbi axeln normalt kan man lägga i lite mera och låta det andra vara kvar, det brukar inte vara så mycket kvar. Bäst är såklart att göra det när det är varmt ute. Du kan slöppa på trycket i systemet till noll, då sprutar det inte och ett byte kan ske med liiiite droppar ner i en hink
29 svar · 8,2k läst
·
A
andost: Vi bor i ett hus på totalt 260 kvm som idag har direktverkande el. Ovanvåningen är isolerad ca 200mm invändigt innanför tegelfasad. Nedanvåningen är halvt "källare" (mot norr) - ej isolerat. Förråden behöver inte vara uppvärmda. Stommen på nedanvåningen består av dubbla tegelväggar med ca 50mm isolering mellan. Vi har rivit ut allt på insidan i källaren och funderar på om vi
0 svar · 3,1k läst
·
G
Anonymiserad 137805: Pumpar från Kina har dess Och skall sitta i innedelen på kabeln från utedelen Men där finns det sällan plats så den används inte
6 svar · 3,6k läst
·
B
Anonymiserad 137805: Om den modellen säger man Minst 3m rör Inga rörskarvar på insidan
5 svar · 1,8k läst
A
Aldrigmervilla: I första hand värma. Frånluftvärmepumpen är inte tillräcklig och det är billigare att värma med luftluft
4 svar · 1,3k läst
A
Anders_Nilsson: [citat] Det är nog mycket ovanligt men det går om man är desperat. Personligen hade jag aldrig offrat garage för en sådan sak. Prata med grundläggare vad de tycker och förbered redan vid borrningen. Det är ju lättare om det är grunt ner till berg. Det bästa är ju om du kan ställa ett betongrör med sådan diameter att du kan kliva ner vid service. Är det bara typ en halvmeter ner
3 svar · 5,0k läst
A
Anders_Nilsson: [citat] Rent allmänt sett skall man som andra skrivit alltid börja med att se över radiatorerna. Kompaktradiator 22K 60cm höjd är en bra start. Se till att radiatorerna är lika breda som fönstret minus 10-20 cm som bas. Kom ihåg att byta pump är lätt men sen skall borrhålet kunna producera 12-14kW också.
36 svar · 15,3k läst
B
BerraSWE: Tycker min CTC 306 bergvärme har lite dåligt varmvatten på vintern, räcker typ 10 minuter att duscha om det är -20 ute om man inte kör max på elpatronen. Värmen inomhus är det inga problem med. Nu funderar jag på om det skulle löna sig att köpa en extra varmvattenberedare, hade tänkt mig en CTC ecowater som ska ha 800l varmvatten per dygn. Den skulle i såna fall utnyttja värmen i
0 svar · 1,4k läst
L
Anonymiserad 137805: Japp 1/2” 1/4” Blir det då!
11 svar · 3,0k läst
·
H
H-Thomasson: Sök på frikyla så finner ni vad ni behöver
1 svar · 1,4k läst
useless
useless: Det står *Vinterdrift* i en av bilderna, så jag gissar att VP'n tycker att det är värmesäsong. Men kolla att cirkulationspumpen till värmesystemet verkligen går (vilket den borde göra om radiatorerna blir runt 30 grader).
3 svar · 1,4k läst
·
Sir James
Sir James: Bra tips ni har kommit med, Vet bara vara rätt stor prisskillnad, sen vill man ju inte fastna i en oändlig månadskostnad på någon prenumeration.
9 svar · 1,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Onödigt hög kapacitet kanske om du ska ha 2st. Du kan kolla på modellerna med 2st innedelar också. 5,2 i SCOP är däremot väldigt bra
2 svar · 780 läst
C
Crikke: Hej! Plockat ned ett av mina element vid renovering. Det är tömt på vatten och rengjort. Har ett vattenburet system, bergvärmepump. Någon som har bra tips på vad jag ska tänka på när jag sätter tillbaka det, för att slippa en jäkla massa luft i systemet, för minns att jag fick problem med det sist jag hade av ett element. Öppna termostat och lufta innan jag öppnar ”returen”?
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.