A
Avemo: [citat] Det är fortfarande ett bra råd. Ungefär samma effekt men utan den medföljande effektförlusten kan man få med en varistor. Den skyddar mot spikarna utan att ligga och dra ström hela tiden. [citat] Frågan intresserar även mig. Jag har i flera liknande diskussioner som denna ställt frågan mindre specifik än så. Finns det fall där någon elektronik alls gått sönder då den
27 svar · 20,0k läst
C
calle336: Hej. Jag har en fråga ang denna pump. När man kollar på energiåtgång för varmvatten och värme. Är det då ett värde sen pumpen installerades eller är det nån tids period? Vår pump visar 2505 kwh å installerades för 4 år sen. Kan man se hur mkt kompressor och övrigt har dragit? Mvh calle
0 svar · 1,4k läst
T
tomasjo: [citat] Hej, Bumpar en gammal tråd, hur gick det med detta?
11 svar · 3,9k läst
useless
useless: Köp en värmepump själv på nätet, ställ den på plats och ta in en röris och elektriker på löpande räkning för installationen. Eller så drar du vattenrören själv...
9 svar · 1,3k läst
useless
useless: Ja, det är helt normalt. När beredaren värms expanderar vattnet och trycket ökar. Eftersom det sitter en backventil som förhindrar att vattnet trycks tillbaks i kallvattenledningen så måste en skvätt tryckas ut genom säkerhersventilen.
45 svar · 8,1k läst
J
Josth: T.ex. Mitsubishi Electric LN50 Hero har nominell kyleffekt 5 kW (1,4 - 5,8). Har man ett riktigt stort hus kan det nog annars bli bättre med två mindre separata aggregat.
2 svar · 1,5k läst
DonPablo
DonPablo: artnr 518722 så är problemet löst
5 svar · 1,7k läst
N
nolimitz: Ok, tack för svar! Vi har tvåplan men vill som sagt inte öka trycket förrän vi bytt elementventiler. Att det ev. kan börja droppa från ventilerna igen är inte värt det. 0,6 bar håller dock hela huset varmt, så det känns bra. Det blir nästan FÖR varmt till och med.
8 svar · 2,6k läst
H
Anonymiserad 137805: [citat] Men varför i helv..e frågar du om du har alla lösningar.
17 svar · 2,3k läst
·
L
Larry1291: Ja de är ett alternativ. Men problemet är ytterligare att mina konvektorer uppe är special o har inga termostater. Är nog nåt egenmek av föregående ägare. Kan man montera termostater på lösa rör?
4 svar · 873 läst
R
Anonymiserad 137805: Som sagt var det borde funka
3 svar · 875 läst
·
DonPablo
DonPablo: [citat] Sorry läste ju fel, du hade ju en 750, den har ju 407c 740 gram
17 svar · 25,3k läst
M
Mecker: [citat] Just det jag kör dem samtidigt Tack för alla bra svar!
10 svar · 5,1k läst
V
Vector: [citat] Vi köper färdiga moduler ...så inget lödande.
22 svar · 3,7k läst
·
S
skogstomten: Sitter inga små "ventiler" på kopplingen in i pumpen? Ser ut som små spårskruv ca 6-7mm långt spår i en lika stor "skruv". Tittar du på bilden undertill på pumpen så syns de där. I så fall vrider du den bara så att spåret hamnar tvärs över så är det avstängt. [bild]
9 svar · 4,7k läst
·
S
skogstomten: Vår Cirkulationspump märke DAB (Billig kvalitet som Wilo????) började ticka precis så tidigt i höstas då värmesystemet började användas. Köpte då hem en Grundfors cirkulationspump med automatik (auto adapt) och lade den på hyllan i november eftersom haverier alltid sker vid en olämplig tidpunkt... Havererade i veckan på onsdag då jag var bortrest! Jordfelsbrytaren började lösa
3 svar · 5,7k läst
·
hahalj
hahalj: [citat] Fem år? Lång tid för vad?
5 svar · 4,7k läst
·
Abbe W
Abbe W: Bara för att sluta cirkeln. Vi bytte till en ny LVP från Bosch, Compress 7000i med separat innedel, VVB 300L och volymtank på 300l. I De stora rummen satte vi Fläktkonvektorer (UL 36 https://www.rinkabyror.se/artikel/ul-11-flaktkonvektor/) två i det stora rummet och ett i det mindre. Funkar perfekt efter beräkning som ger 18-19 grader hela vintern med max -10grader under två dygn då det
5 svar · 6,4k läst
·
E
Emanuel01: En luft/luft är mer ekonomisk att köra än luft vatten om den är hyfsat mordern. Men annars är det bara att elen är på och det är kompressor värmare i l/lvp och låta de värma ett tag innan start. Har vp som en firma i stan dömt ut som kompressor fel. Har funkat i fyra år utan problem efter återfyllning och dragit åt flairmuttrar bättre än förra montaget. Kör lite värme då jag
1 svar · 1,2k läst
K
klorena: [citat] Vad tror ni om jag kopplar såhär förbi tanken ?
31 svar · 5,7k läst
·
F
Anonymiserad 137805: räkna med 500.- per meter och löpande tim debitering. dränpump för 2.000.- mellan 5-15h längre tid tar det nog
2 svar · 812 läst
E
Emanuel01: [citat] Om du har ett öppet kärl kanske du kan köra ångbastu på balkongen ;)
6 svar · 5,1k läst
·
E
Emanuel01: Såg nu att CTC:n har 407 som köldmedie. Så betydligt lägre köldmedietryck i denna.
9 svar · 6,6k läst
H
Hjulbent: Har du hela manualen så finns det info om var avtappningarna är, lossa frontens 2 skruvar nertill och lyft av den Det är en BV , då får du även stänga av och tömma brainkretsen i VP ( lite hinkar under är bra ) med en ventil som kanske sitter under isoleringen, på utsidan om VP
1 svar · 4,2k läst
stefancrs
stefancrs: Ja, jag tänker ju sätta den i t.ex hallen (nord/öst, typ aldrig direkt solljus där) men även där blir det oerhört snabbt varmt vid soligt väder. Alltså på typ 30 minuter :D
14 svar · 10,1k läst
H
Hjulbent: [citat] Missade det , försök hitta alla ventiler som finns och stäng dom.
12 svar · 13,0k läst
S
sole_oggi: Ok! Var nere och tappade ur till 1.0 och öppnade för att sedan nypa till ventilen lite extra.
7 svar · 3,5k läst
·
DonPablo
DonPablo: Cirkulationspumpen ligger ju längst ner, lufta högst upp på acctanken eller på högsta pukten i systemet. Stäng av alla pumpar och vänta en stund först
7 svar · 3,3k läst
J
Johma: Tack för många bra synpunkter och tips! Ska fundera på hur jag löser det. Inte omöjligt att jag återkommer med följdfrågor :)
11 svar · 5,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.