60 244 läst ·
36 svar
60k läst
36 svar
Luft/vatten värmepump + ackumulatortank
Att ladda en tank till höga temperaturer med vp och sen shunta ner tempen är dumt för då får vp lägre cop genom att den jobbar med högre temp. Att ha en tank i systemet som vp jobbar direkt mot utan nån shunt efter för att få mindre start stopp samt jobba närmare framledningens börvärde är bra och med en luft/vatten bör det vara fördelar vid avfrostning också. Om tanken är oisolerad eller dåligt isolerad blir det naturligtvis värmeläckage men oftast står ju tanken i ett utrymme som ska värmas och då gör det inget för värmeläckaget värmer huset istället för en radiator. Värmeläckaget är ganska små eftersom tanken håller samma temp som radiatorerna men du har helt rätt i att du inte kan köra 80 gradigt vatten till vp. på bergvärme vp brukar det gå att lösa med nån typ av backventil men vid minus grader brukar luft/vatten vp låta laddpumpen gå hela tiden så inte utedelen ska frysa ihop så det måste nog till nån annan lösning.
Hur är det smidigaste att göra för att vid riktigt låga utetemperaturer kunna elda upp husvärmen istället och bara låta vp göra tappvatten, för att avlasta den?
Har ev. kommit på andra tankar dock. Spånar mest lite för att sysselsätta skallen...
Har ev. kommit på andra tankar dock. Spånar mest lite för att sysselsätta skallen...
Om jag hade haft en luft vatten vp, och jag hade haft plats hade jag köpt några IBCer (1000 l plasttankar), isolerat lite hjälpligt och använt dessa som lågtemperatur acctankar åt värmesystemet.
10 C temperatursving i 1000 liter är knappt 12 kWh.
Men det tar plats.
Tankarna kostar ca 1000kr /st nya bara.
10 C temperatursving i 1000 liter är knappt 12 kWh.
Men det tar plats.
Tankarna kostar ca 1000kr /st nya bara.
Jag funderar på att ersätta min kassa pelletsbrännare med luft/vatten värmepump samt att installera solpaneler på taket.
Det jag undrar är om det skulle finnas någon poäng med att behålla mina 2x500l acktankar för att på så vis kunna köra upp lite värme i dem från LV pumpen när solpanelerna genererar överskott mitt på dagen (elen blir då "gratis") och sedan ta tillbaka lite värme ur tankarna på kvällen när jag inte har gratis el.
Eller är det bättre att behålla pelletsbrännarsystemet som det är och kunna elda på lite de riktigt kalla vinterdagarna. Såg många pelletsbrännarsystem till salu på blocket som var finare än mitt och de verkar inte ge många kronor så jag har hellre nytta av det som finns än säljer för ingenting.
Värmeläckaget från tankarna ser jag inte som så stor förlust då det blir till värme i huset...
Bara en teoretisk fundering än så länge.. Men hade vart häftigt om det går att lösa!
Det jag undrar är om det skulle finnas någon poäng med att behålla mina 2x500l acktankar för att på så vis kunna köra upp lite värme i dem från LV pumpen när solpanelerna genererar överskott mitt på dagen (elen blir då "gratis") och sedan ta tillbaka lite värme ur tankarna på kvällen när jag inte har gratis el.
Eller är det bättre att behålla pelletsbrännarsystemet som det är och kunna elda på lite de riktigt kalla vinterdagarna. Såg många pelletsbrännarsystem till salu på blocket som var finare än mitt och de verkar inte ge många kronor så jag har hellre nytta av det som finns än säljer för ingenting.
Värmeläckaget från tankarna ser jag inte som så stor förlust då det blir till värme i huset...
Bara en teoretisk fundering än så länge.. Men hade vart häftigt om det går att lösa!
Men är det tekniskt möjligt/enkelt att koppla en LV pump så att den värmer en ackumulatortank och att man sedan kan hämta den värmen tillbaka till systemet/huset?
Jag förstår att det kanske inte är det mest effektiva men tanken är att det bara är nåt man gör om man under dagen har överproduktion av el från solpaneler tex.
Fast som jag har fattat så är det bättre att sälja all solel man kan och sedan köpa el för elförbrukning då man får mer betalt för att sälja än vad det kostar att köpa pga skattelättnader...
Men ändå kul att fundera på.
Jag förstår att det kanske inte är det mest effektiva men tanken är att det bara är nåt man gör om man under dagen har överproduktion av el från solpaneler tex.
Fast som jag har fattat så är det bättre att sälja all solel man kan och sedan köpa el för elförbrukning då man får mer betalt för att sälja än vad det kostar att köpa pga skattelättnader...
Men ändå kul att fundera på.
Klicka här för att svara